Aleksandër
Imperator
Kult i qarkut etnik shqiptar
Këto ditë, koleksionisti Vangjel Kapedani nga Elbasani zbuloi një kutizë argjendi, një reliktuar që i takon kultit të Gjon Vladimirit. Kutiza ka përmasat 16x20 cm, është e lartë 6 cm. ka një kapak ku është ravizuar ikona e Gjon Vladimirit në këmbë, me kostum fetar, me kurorë mbretërore dhe një pelerinë të gjatë pas supeve. Shenjti mban në dorën e majtë kokën e tij të prerë kurse në dorën e djathtë mban kryqin dhe palmën e parajsës. Në këmbët e tij është shpata që i ka prerë kokën. Ikona në argjend e Gjon Vladimirit është e bukur dhe shprehëse.
Rreth e qark saj ka dhe 5 mbishkrime ku flitet për Gjon Vladimirin si martir i madh dhe mbiquhet si mbret i Shqipërisë. Ky reliktuar ka mbartur ndonjë copë eshtre të shenjtë. Në fakt ekziston dhe një reliktuar më i madh që ruhet akoma. Aty janë eshtrat e shenjtit që Karl Topia i solli përfundimisht pranë Elbasanit në manastirin ku u varros dhe vetë princi i famshëm. Ky reliktuar i takon shekullit të 18-të dhe është bërë nga argjendarët e lagjes Kala të Elbasanit. Ka shumë mundësi të jetë parë ose të jetë ideuar nga vetë piktori i madh shqiptar i shek. të 18-të Kostandin Shpataraku. Ky është një zbulim i madh kulturologjik si dhe artistik.
Moikom Zeqo
[...]
ا`përfaqëson kulti i Gjon Vladimirit? Kush është Gjon Vladimiri, përse kulti i tij para së gjithash nderohet nga shqiptarët? Literatura shkencore dhe ikonografike për Gjon Vladimirin është relativisht i gjerë. Studimi i albanologut të madh kroat Milan Shuflai për kultin e Gjon Vladimirit përbën një strukturë konceptuale, të pazëvendësueshme për këtë figurë. Sipas Shuflait, kulti i Gjon Vladimirit përbën një nga kultet më të mëdha të krishtera për gjithë Ballkanin, ky kult është i çuditshëm dhe i pastudiuar deri në fund, nuk ka ende një studim përfundimtar dhe shterues. Ky kult i cili ka lëvizur vetëm në qarkun etnik shqiptar, brendapërbrenda mjedisit shqiptar, megjithatë, është nderuar edhe nga sllavët e Jugut, edhe nga serbët, maqedonasit e kroatët. Ka debate shekncore dhe fetare për gjon Vladimirin, ka dhe falsifikime dhe pasaktësi të nisura nga politika shoviniste dhe të qëllimshme kryesisht antishqiptare. Por, është fakt që kulti i Gjon Vladimirit ka qenë një nga legjendat më të mëdha dhe më të rëndësishme të Ballkanit, siç e ka quajtur Milan Shuflai. Gjon Vladimiri ka qenë princi i krahinës së Krajës pranë Ulqinit, një tokë më popullsi iliro-shqiptare e kahershme në shekullin e XI. Gjatë nj ëvizite që autori i këtyre rreshtave bëri në janarin e këtij viti pa me sytë e tij gërmadhat e shtëpisë princërore të Gjon Vladimirit në Krajë si dhe një pus të madh që mban emrin e gruas së Gjonit, princeshës Kosara.
Gjon Vladimiri (i quajtur në burimet sllave si Ivan Vladimiri) iu nënshtrua Carit bullgar Samuil, kur ky pushtoi Shqipërinë veriore. Mbasi u bë vasal i Carit Samuil, Gjoni u detyrua të martohej me vajzën e Samuilit, princeshën Kosara. Ky vasalitet u prish, sepse Gjon Vladimiri u bashkua në alenacë me perandorin bizantin Vasili II. Cari bullgar Samuil e vrau në mënyrë të pabesë princin kryengritës të Krajës, Gjonin, madje së bashku me të shoqen Kosarën. Qe pikërisht kjo kryengritje kundër bullgarëve, martirizimi politik i Gjon Vladimirit, që bëri që shqiptarët në Krajë, në Anamal dhe në Ulqin ta quajnë Gjon Vladimirin një martir, në radhë të parë për lirinë e tyre, që sakrifikoi kundër pushtuesve bulgrë, pra pushtuesve sllavë. Si martir qenë pikrëisht shqiptrët që pa asnjë akt zyrtar kanunizues e shpallën Gjon Vladimirin një shenjtor të madh, një shenjtor që në fakt nuk u bë i tillë nga asnjë akt i shënuar incriptus nga kishat e krishtera, qoftë të ritit lindor ortodoks serb, qoftë të ritit perëndimor katolik të Romës. ثshtë e habitshme, por është plotësisht e vërtetë që kultizimi dhe shenjtërimi i Gjon vladimirit u bë në mënyrë popullore dhe në një mjedis tipikisht shqiptar. Shumë dijetrë e quajnë Gjon Vladimirin me origjinë sllave, duke u nisur edhe nga fakti që në burimet sllave ai quhet Ivan Vladimiri. Por, krahina e Krajës, madje mali i quajtur katërkollë (shihni ju lutem për toponim, që përbëhet nga jalë shqipe, nga fjala "katër" dhe fjala "Kolë", që shpjegohet me emrin nga katër kishat e Shën Nikollës dikur në këtë mal.
Pas vdekjes, eshtrat e Gjonit u ruajtën në kishën "Virgjëresha e Krajës", deri në vitin 1215. gjoni u vra në vitin 1016. mbas 199 vjetësh, një sundimtar epirotas i quajtur Teodor Engjëll Komneni i mori eshtrat e shënjta të Gjon Vladimirit nga Kraja dhe i vendosi në Durrës. Që nga ajo kohë eshtrat e Gjon Vladimirit në Durrës u nderuan nga besimtarët të dy kishave të Kishës Lindore dhe Perëndimore. Ky nderim në Durrës i shoqëruar edhe me panaire të mëdha, nga më të mëdhatë e mesjetës, ditën e 22 majit, që është dita e Shenjtit, vazhdoi për gati 1 shekull e gjysmë. Janë të shumta dokumentet që lidhen me Durrësin deri në shekullin XIV që tregojnë sesi reliktet e Gjon Vladimirit nderoheshin madje duke i kushtuar vepra letrare fetare dhe dhurata të shumta ex-voto. Nuk e dimë deri më sot se ku ka qenë kisha që ka strehuar reliktet e Gjon Vladimirit në Durrës. Por, mësojmë nga dia burime se në një nga katedralet e klerit domenikan të Durrësit nderohej së tepërmi martirizimi i Shën Astit, që u vra nga perandori romak Trjaan në vitin 100, por nderohej edhe vetë shenjtori Gjon Vladimiri dhe se për të dy këta shenjtorë kishte gojëdhëna të përafërta dhe tejet ekzotike, shoqëruar edhen ë vargje në gjuhën latine dhe greke.
Këto ditë, koleksionisti Vangjel Kapedani nga Elbasani zbuloi një kutizë argjendi, një reliktuar që i takon kultit të Gjon Vladimirit. Kutiza ka përmasat 16x20 cm, është e lartë 6 cm. ka një kapak ku është ravizuar ikona e Gjon Vladimirit në këmbë, me kostum fetar, me kurorë mbretërore dhe një pelerinë të gjatë pas supeve. Shenjti mban në dorën e majtë kokën e tij të prerë kurse në dorën e djathtë mban kryqin dhe palmën e parajsës. Në këmbët e tij është shpata që i ka prerë kokën. Ikona në argjend e Gjon Vladimirit është e bukur dhe shprehëse.
Rreth e qark saj ka dhe 5 mbishkrime ku flitet për Gjon Vladimirin si martir i madh dhe mbiquhet si mbret i Shqipërisë. Ky reliktuar ka mbartur ndonjë copë eshtre të shenjtë. Në fakt ekziston dhe një reliktuar më i madh që ruhet akoma. Aty janë eshtrat e shenjtit që Karl Topia i solli përfundimisht pranë Elbasanit në manastirin ku u varros dhe vetë princi i famshëm. Ky reliktuar i takon shekullit të 18-të dhe është bërë nga argjendarët e lagjes Kala të Elbasanit. Ka shumë mundësi të jetë parë ose të jetë ideuar nga vetë piktori i madh shqiptar i shek. të 18-të Kostandin Shpataraku. Ky është një zbulim i madh kulturologjik si dhe artistik.
Moikom Zeqo
[...]
ا`përfaqëson kulti i Gjon Vladimirit? Kush është Gjon Vladimiri, përse kulti i tij para së gjithash nderohet nga shqiptarët? Literatura shkencore dhe ikonografike për Gjon Vladimirin është relativisht i gjerë. Studimi i albanologut të madh kroat Milan Shuflai për kultin e Gjon Vladimirit përbën një strukturë konceptuale, të pazëvendësueshme për këtë figurë. Sipas Shuflait, kulti i Gjon Vladimirit përbën një nga kultet më të mëdha të krishtera për gjithë Ballkanin, ky kult është i çuditshëm dhe i pastudiuar deri në fund, nuk ka ende një studim përfundimtar dhe shterues. Ky kult i cili ka lëvizur vetëm në qarkun etnik shqiptar, brendapërbrenda mjedisit shqiptar, megjithatë, është nderuar edhe nga sllavët e Jugut, edhe nga serbët, maqedonasit e kroatët. Ka debate shekncore dhe fetare për gjon Vladimirin, ka dhe falsifikime dhe pasaktësi të nisura nga politika shoviniste dhe të qëllimshme kryesisht antishqiptare. Por, është fakt që kulti i Gjon Vladimirit ka qenë një nga legjendat më të mëdha dhe më të rëndësishme të Ballkanit, siç e ka quajtur Milan Shuflai. Gjon Vladimiri ka qenë princi i krahinës së Krajës pranë Ulqinit, një tokë më popullsi iliro-shqiptare e kahershme në shekullin e XI. Gjatë nj ëvizite që autori i këtyre rreshtave bëri në janarin e këtij viti pa me sytë e tij gërmadhat e shtëpisë princërore të Gjon Vladimirit në Krajë si dhe një pus të madh që mban emrin e gruas së Gjonit, princeshës Kosara.
Gjon Vladimiri (i quajtur në burimet sllave si Ivan Vladimiri) iu nënshtrua Carit bullgar Samuil, kur ky pushtoi Shqipërinë veriore. Mbasi u bë vasal i Carit Samuil, Gjoni u detyrua të martohej me vajzën e Samuilit, princeshën Kosara. Ky vasalitet u prish, sepse Gjon Vladimiri u bashkua në alenacë me perandorin bizantin Vasili II. Cari bullgar Samuil e vrau në mënyrë të pabesë princin kryengritës të Krajës, Gjonin, madje së bashku me të shoqen Kosarën. Qe pikërisht kjo kryengritje kundër bullgarëve, martirizimi politik i Gjon Vladimirit, që bëri që shqiptarët në Krajë, në Anamal dhe në Ulqin ta quajnë Gjon Vladimirin një martir, në radhë të parë për lirinë e tyre, që sakrifikoi kundër pushtuesve bulgrë, pra pushtuesve sllavë. Si martir qenë pikrëisht shqiptrët që pa asnjë akt zyrtar kanunizues e shpallën Gjon Vladimirin një shenjtor të madh, një shenjtor që në fakt nuk u bë i tillë nga asnjë akt i shënuar incriptus nga kishat e krishtera, qoftë të ritit lindor ortodoks serb, qoftë të ritit perëndimor katolik të Romës. ثshtë e habitshme, por është plotësisht e vërtetë që kultizimi dhe shenjtërimi i Gjon vladimirit u bë në mënyrë popullore dhe në një mjedis tipikisht shqiptar. Shumë dijetrë e quajnë Gjon Vladimirin me origjinë sllave, duke u nisur edhe nga fakti që në burimet sllave ai quhet Ivan Vladimiri. Por, krahina e Krajës, madje mali i quajtur katërkollë (shihni ju lutem për toponim, që përbëhet nga jalë shqipe, nga fjala "katër" dhe fjala "Kolë", që shpjegohet me emrin nga katër kishat e Shën Nikollës dikur në këtë mal.
Pas vdekjes, eshtrat e Gjonit u ruajtën në kishën "Virgjëresha e Krajës", deri në vitin 1215. gjoni u vra në vitin 1016. mbas 199 vjetësh, një sundimtar epirotas i quajtur Teodor Engjëll Komneni i mori eshtrat e shënjta të Gjon Vladimirit nga Kraja dhe i vendosi në Durrës. Që nga ajo kohë eshtrat e Gjon Vladimirit në Durrës u nderuan nga besimtarët të dy kishave të Kishës Lindore dhe Perëndimore. Ky nderim në Durrës i shoqëruar edhe me panaire të mëdha, nga më të mëdhatë e mesjetës, ditën e 22 majit, që është dita e Shenjtit, vazhdoi për gati 1 shekull e gjysmë. Janë të shumta dokumentet që lidhen me Durrësin deri në shekullin XIV që tregojnë sesi reliktet e Gjon Vladimirit nderoheshin madje duke i kushtuar vepra letrare fetare dhe dhurata të shumta ex-voto. Nuk e dimë deri më sot se ku ka qenë kisha që ka strehuar reliktet e Gjon Vladimirit në Durrës. Por, mësojmë nga dia burime se në një nga katedralet e klerit domenikan të Durrësit nderohej së tepërmi martirizimi i Shën Astit, që u vra nga perandori romak Trjaan në vitin 100, por nderohej edhe vetë shenjtori Gjon Vladimiri dhe se për të dy këta shenjtorë kishte gojëdhëna të përafërta dhe tejet ekzotike, shoqëruar edhen ë vargje në gjuhën latine dhe greke.