BeniT
Donatorë
VAJTIM
(marre prej librit te Anton Harapit, "Andrra e Pretashit)
Mori loke,mori bi?
ثj!...ثj!!!
Qyqja e mjera unë n'kët shpi.
A t'kjaj vedin,a t'kjaj ty?
T'kjaj vllazni' e t'kjaj bajrak,
T'kjaj Malcinë për rreth e qark?
Oj zemra e eme bi!
ثj...ثj!
Po thrras malin t'gjimojë,
Logu i Cemit n'gjamë t'ushtojë,
Zana e Suk's t'Madhe t'vajtojë,
E Deçiqit, i kjosha true,
T'ndahet katrash, t'kjaj me mue!
N'fund e n'maje le të lkundet!
Oj e mjera nanë për ty!
ثj!...ثj!!!
Helm u baftë po uji i Cemit,
I raftë pika të tanë vendit,
Kur mos pat as dritë, as diell,
Gjithëherë ndejtë tuj njehun fill!
Edhe dita i kjoftë e zezë,
Zjarrm në votër mos iu ndezët!
N'mal e n'vrri a kudo kjoftë,
S'u gjet kush kryet me ma shëndoshë,
Me m'largue gur
Me m'largue dhe
Me hi n'vorr me çikë të re;
Atë dekun e mue gjallë,
T'dyja n'vorr t'mblueme me zall,
Loçka e eme bij-ooo!
ثj...ثj!...
اka ta baj un t'gjallet pa ty?
Si mund t'shoh-o un pa sy?
Si rri n'shpi un pa t'ndie zanë?
Kuku vetëm pa kurrkand.
Veç me kja si qyqja n'gemb!
S'ka pse pres as Kshndellë,as Pashkë,
S'ka pse m'thotë kush: Due me t'dashtë!
Zemërplasta nanë për ty,
Tetanë jeta ma lidhë nye.
O lulja e ballit tem ooo,
ثj!...ثj!...
Drita e diellit futë le t'qesë,
Toka qit't bolla e gjarpij,
Era fryftë zjarrm edhe thni,
Bora n'bjeshkë e zezë u ngriftë,
Lulja n'fushë e thate-o biftë,
Asaj kurr mos i ardhët era,
M'sa për loke del prandvera!
ثj...ثj...!
Kshtu, moj njome, po t'kjan nana,
E po do t'i njehi tetana,
Po t'percjelli sot nuse s'parit,
Me dy plumbe n'gjoks të pahit,
Po t'i mbylli t'dy syt e ballit,
Po ta ve unazën n'gisht.
Po t'i njehi dy vathët në vesh,
Petkat t'reja po t'i ngjesh:
Tetanë pajën tek e ke,
Me të t'kalbesh për nën dhe,
Oj e mjera un për ty!
ثj...ثj!...
Po kush t'qet e ta ngjet dorën?
A thue burri, puth t'vrau Orën?
Ku i ke krushqit?
Ku asht vllaznia?
T'kan pri para
Atje te hija,
Ke me i gjetë te gryka e vorrit.
Si t'ma lashë dern e oborrit!
Tanë janë dekë
E fikë
E shkue;
Mjer' ai sot me gjith mue
Oj bija eme lokja-ooo,
ثj...ثj!...
Edhe 'i punë,o bijë harrova:
Për nji punë Zotin s'ta lshova:
اka m'i bane ti Bajrakut?
اka m'i bane ti mue Fisit?
اka m'i bane tanë Vllaznisë?
Cka m'i bane tanë Malcisë?
Burri nusen a â ndie kund,
M'e vra dekun me nji plumb?
Me hupë ner, me hupë burrni
Si zakon nuk â n'Shqypni?
Me u thanë sot nepër tanë bajrakë:
ا'priti e ç'bani Malcia e ngratë?
E s'kje kush me hi ndërmjet,
Sokol djalit nuk u gjet,
Me t'marrë n'besë, me t'marrë me ndore,
I madh e i vogël mbetë me kore!
Oj zemër! Oj bij!
ثj...ثj...
A t'kjaj t'gjallët, a t'kaj ty dekun,
Qyqja un e mbetun vetun?
T'a kjaj vedin me lot gjakut,
T'i baj gjamën mbarë bajrakut,
T'i thrras t'dekunt me m'ndihmue.
Për me njehë e me mjerue,
T'u kallzoj si mbetëm shkret,
N'vendin tonë si t'im n'gërbet!
Kemi mbetë si vend pa zot.
Kemi vojtë si prralla n'mot;
Nji krajl hin e tjetri del,
Ai na rrah,
Tjetri na shkel!
Toka e fortë
E qiella e naltë,
Kemi mbetë si kali n'baltë!
Njeh po t'ramet,
Struku mbrendë,
S'kemi burra me u përmendë :
Hiq kanu
E mos ven ligjë,
Kemi mbetë si vathë pa grigjë,
T'gjith sa jemi dekë për s'gjalli,
Me u mbajtë mend-o djalë mbas djali!
Besa e burrit
E ndera e grues
Lanë mbas dore
Kemi mbetë mos Zot ma keq!
Porsi t'ki'm përbri ndoj dreq,
puth pret ditën me na marrë
Pa na lanun kurrkund farë;...
Bija e eme nën dhe t'zi!
ثj,ثj!...
Me ty lokja edhe 'i fjalë ka:
Se për s'shpejti don me u da,
Me u da tejet për gjithmonë,
Dersa t'shifemi m'Tenzonë!
Kur të shkojsh n'at jetën tjetër
Ke me ndeshë ndër burra t'vjetër
Babë e vllazën e kusherij,
M'i merr ngrykë-o nji kah nji!
M'u kallzo si shkojmë na jetën:
Shndosh e mire me dishrue dekën!...
Qyqja unë, pa t'keqe tande,
Me mbetë vetëm, pa ty sonte.
T'kam pasë bij e t'kam pasë motër,
Qyqja nanë, pa djalë në votër!
T'kam pasë shej,
T'kam pasë ne zemer,
Un e mjera mori nanë!
T'deshtën miq e
T'deshtën t'huej,
Nuk m'je kanë e keqja e kuj;
Kush t'ka njoftë veç e ka dijtë
Si t'kam msue e si t'kam rritë.
Me lot lokja t'ka shujtue
Me dashtni nana t'ka mblue.
Bir e bi ti kje për mue!
T'rrita shtatin me thoj t'duervet,
T'mbatha kambën me lkurë ftue,
T'lmova kryet si djalë dëshirit,
Erdhe e u rrite si ma s'mirit!
Nderë e urti si pamë për piri,
Me i lanë babës, me i lanë vllaznisë,
puth t'lanë mbrapa për nderë t'shpisë!
Ti m'u rrite si mollë n'gemb,
Per pashi edhe per mend:
Bukurija e dheut me u pa,
N'çika tjera n'shej me u da!
Mbajte Bese e mbajte nder
Ti m'u kje lule në prandverë!
Për ty s'pat kush fjalë,as halë,
Ti m'kje zojë për pese Male!
Nuk don nana me t'miklue.
Je për dhe, nuk je për mue!
Nuk flet nana sot për ty,
Flet gjithkush t'pat pa me sy
T'dishron vendi
Te dishron Kelmendi,
T'lypë bajraku
T'lype Malcia,
Po nanë lokja s't'ka te shpia!
ثj,ثj!...
T'përciell lokja der t'u gropa,
ثj,ثj!...
Zemra e nanës ba copa-copa,
ثj,ثj!...
T'shtron do bar
E t'ven do gur,
Mos me t'pa un ma ty kurr!
ثj,ثj!...
___________________________
DHIMBJA PER TE DEKUNIN
"Mori loke, mori bi?
Qyqja e mjera unë n'kët shpi,
A t'kjaj vedin,a t'kjaj ty?
T'kjaj vllazni' e t'kjaj bajrak,
T'kjaj Malcinë për rreth e qark?"
Dicka tjeter pervec dekes se vajzes ka ndodhe.
Kur vajtorja thote: 'A t'kjaj vetin a t'kjaj ty..", ajo dmth se dhimja e lokes per vajzen asht e krahasueshme me tragjedine e dekes se vajzes.
Por kur vajtorja thote:
"T'kjaj vllazni' e t'kjaj bajrak,T'kjaj Malcinë për rreth e qark?", atehere ne kuptojme se dicka tjeter ndoshta ma e madhe se deka e vajzes ka ndodhe. Ne kete pike ne nuk dime gja se ku asht fjala. Ne mendojme se vajza mundet me qene nji udheheqese e Malcise ose dicka tjeter - prandej edhe aresyeja per tane malcine me qa.
NATYRA SHERBEN SI METAFORE PER VAJTOREN
"Po thrras malin t'gjimojë,
Logu i Cemit n'gjamë t'ushtojë"
Gjama e vaji jane rituale te vdekjes ne malci. Zakonisht burrat duhet me qindrue, por grate qajne jo vetem nga dhimbja, por edhe sepse asht tradite. Ne nji fare menyret vaji i grave tregon dhimbjen per anetarin e komunitetit.
Ne vajtimet dhe kanget e kreshnikeve, malcoret jane mjeshtra te metafores. Ushtima e lumit te Cemit dhe bubullimat e maleve jane shprehje metaforike me tregue se lotet qe rrokullisen pergjate faqeve te vajtuesve nuk jane asgja ne krahasim me dhimjen qe njerezit ndjejne ne shpirt.
Lotet kallzojne vetem siperfaqen e dhimbjes se tune. Shpiriti i vajtuesve asht si lumi i Cemit i lagun nga shiu dhe ushtima e maleve munden me tregue se sa dhimje egziston ne zemren e lokes per bijen e saj.
Me mjeshtri te rralle vajtorja ban tranzicionin nga vaji aktual perpara te vdekunit ne metaforen e natyres. Ne kete menyre natyra e zymte, me bubullimat e saj, lumi i Cemit duke sjelle me veti uje te turbulluem nga shiu krijon nji gjendje te rande shpirtnore e cila e ban jo vetem lexuesin e ketij vaji por edhe natyren si pjestare te zise te kesaj deke.
Vaji dhe mjerimi ne metaforen e malcoreve asht jashtzakonish i vecante. Te kujton epiken dhe mitologjine e grekeve te vjeter.
Nji nga vecorite e kangeve te vajit asht edhe nama. Duke leshue namen ndaj natyres vajtorja aludon mjerimin e saj, kotsine e egzistences tash qe njeriu i dashtun nuk jeton ma:
"E Deçiqit,i kjosha true,
T'ndahet katrash,t'kjaj me mue!
N'fund e n'maje le të lkundet!
Oj e mjera nanë për ty!ثj!...ثj!!!
Helm u baftë po uji i Cemit,
I raftë pika të tanë vendit...."
PERDORIMI I THANJEVE POPULLORE
Ma poshte shohim nji perdorim gjenial te alegorise.
"Si mund t'shoh-o un pa sy?"
Perdorimi i alegorise ketu asht kaq i stilizuem sa lexuesi mundet mos me ja vu menden. Por per nji njeri qe din traditen dhe gjuhen e malcorve e kupton se me kete rresht autorja aludon te thanja: "Te due si syte e ballit" Pra dhimja asht aq e madhe sa lokja ndjehet sikur ka humbe driten e synit
"Kuku vetëm pa kurrkënd.
Veç me kja si qyqja n'gemb!"
Natyra asht vazhdimisht pike e references se
vajtores.
APOKALIPSI
(Vekja e te afermit merr permasa te mbinatyrshme) - Keto pershkrime groteske te dhimbjes pasqyrojne mjerimin qe komuniteti ndjen per humbjen e anetarit.
"Toka qitët bolla e gjarpij,
Era fryftë zjarrm edhe thni,
Bora n'bjeshkë e zezë u ngriftë,
Lulja n'fushë e that-o biftë,
Asaj kurr mos i ardhët era,
M'sa për loke del prandvera!ثj...ثj...!"
MARTESA
Vajza malcore nuk mundet me u perceptue pa martesen e saj.
Natyrisht sot ky nocion asht i vjetruem sepse ne boten perendimore familja po shprishet dite per dite. Por ne nji shoqni agrare sic ka qene pjesa ma e madhe e perendimit (dhe shqipnia) derin ne gjysen e pare te shek 20 ka qene nevoje egszistenciale. Me punue token asht dashte me pas nji familje te tane ku burri ka ba punet e randa dhe gruaja ka punue ne shpi dhe ka rrite femijte te cilet ma vone kane ndihmue ne punimin e tokes dhe mirmbajtjen e bagetive - ne ate kohe nuk ka pase supermarket. Pra nga pikpamja reale e jetes martesa e gruas ka qene shume e nevojshme per jeten e saj ekonomike dhe si rezultat shoqnore dhe personale.
"Po t'percjelli sot nuse s'parit,
Me dy plumbe n'gjoks të pahit,
Po t'i mbyllë t'dy syt e ballit,
Po ta ven unazën n'gisht.
Po t'i njeh dy vathat në vesh,
Petkat t'reja po t'i ngjesh:
Të tanë pajën tek e ke,
Me të t'kalbesh për nën dhe"
FEJA ILIRE
Mitologjia, kanuni, dhe menyra e jeteses se malcoreve kane qene te pasuna mjaft me i ba ball influkseve te huaja kulturore. Megjithe disa referenca te fete moderne (Kristianizmi/Islami) krijimtaria malcore dominohet nga shqiptarizmi dhe feja e ilireve.
"A thue burri,puth t'vrau Orën?"
Simbas fese ilire, cdo njeri ka nji ore qe perkujdeset per te. Ne kristianizem ora asht zevendesue me shejtin mbrojtes (guarding angel), kurse ne fene ilire Ora asht imazhi i nji vajze te bukur - ne fete gjermanike dhe keltike kjo do te ishte e perafert me Fairy Lady
DASMA KTHEHET NE FUNERAL
Ne traditen malcore nji nga tiparet me dominuese asht gjakmarrja. Natyrisht sot kjo duhet me qene dicka qe i perket te kaluemes, por fatkeqesisht disa njerez prape vazhdojne me vra e me pre ne menyre shtazarake.
Simbas tradites, kurshqit kur shkojne me marre nuse duhet me ra ne nji rruge dhe
ne nji rruge tjeter kur vine te shpia e djalit. Kjo bahet me qellim me evitue vrasjen e ndojanit nga dasmoret qe mundet me qene ne gjak. Kthimi i dasmes ne funeral ka ndodhe shpesh dhe referenca ne kete vajtim asht nji tregues.
"Ku i ke krushqit,ku asht vllaznia?
T'kan pri para atje te hija,
Ke me i gjetë te gryka e vorrit."
Ose procesioni i funeralit i kujton Lokes procesionin e dasmorve. Lumtunia e bashkimit te ciftit, i fillimit te nji jete te re i kthyem ne tragjedi
TURPI
Simbas kanunit asht turp me vra gra e femi. Me duhet me permende edhe nji here se njerezit qe vrasin ne emen te kanunit sot jane ma shume te ndersyem nga aresye personale ose fatkeqsisht jane pishem ose ne droga. Ketu vajtorja fillon me sulmue ata njerez shperdorues te kanunit te cilet kenaqin impulset e tyne shtazarake dhe ne fund te fundit thone se e bana per nder.
Rreshtat e maposhtem ndajn NDERIN nga TURPI.
Kanuni asht libri i Nderit
Impulset shtazarake (si p.sh. me vra gruan e vet) jane tregues i injorances e si rezultat shkojne perkunder Kanunit dhe tradites shqiptare.
"Burri nusen a a ndie kund,
M'e vra dekun me nji plumb?
Me hupë nder, me hupë burrni
Si zakon nuk a'Shqypni?"
PERGJEGJESIA PERPARA SHOQNISE
Simbas kanunit dhe tradites, cdo njeri qe ban marre, turpnon jo vetem vetin dhe familjen por edhe bajrakun.
"Me u thanë sot për tanë bajrakë:
ا'priti e ç'bani Malcia e ngratë?
BESA
Simbas kanunit njerezit munden me marre ne bese gra e femi.
Ne raste te tilla kur nji vajze Kelmendase asht duke u keqtrajtue nga nji mashkull i huej, kelmendasit duhet me nderhy me ndihmue Motren e tyne. Kjo asht e perligjun nga kanuni dhe ai qe kerkon me marre vajzen nore (ne bese) nuk duhet me u preke nga burri i saj sepse ai po mundohet jo vetem me qetesue zemerimin e djalit por ka edhe pergjegjesi sic thame ma nalt ngaqe cdo njeri bjen marre ose nder ne te gjithe bajrakun me sjelljen e tij/saj.
"E s'kje kush me hi ndërmjet,
Sokol djalit nuk u gjet,
Me t'marrë n'besë,
Me t'marrë me ndore,
I madh e i vogël mbetë me kore?
Oj zemër!Oj bi!ثj...ثj...
A t'kjaj t'gjallët,a t'kaj ty dekun,
Qyqja un e mbetun vetun?
Ta kjaj vedin me lot gjakut,
T'i baj gjamën mbarë bajrakut"
SHOQNIA
Ne vargjet e maposhtme vajtorja i ban koment gjendjes politiko-shoqnore te shqipnise. Ajo perdore ne menyre mahnitese fjalorin dhe ritmin e vajtimit. Sic shihet fjalori dhe struktura e tradites malcore e mohueme ne 50 vjetet e fundit jane te pakten aq te pasuna (ne mos ma shume) sa asht e ashtuquajtuna gjuhe e unisueme.
"Kemi mbetë si vend pa zot.
Kemi vojtë si prralla mot;
Nji krajl hin e tjetri del,
Aj na rrah, tjetri na shkel!
Toka e fortë e qiella e naltë,
Kemi mbetë si kali n'baltë!
Njeh po t'ramet,struku mbrendë,
S'kemi burra me u përmendë :
Hiq kanu e mos ven ligjë,
Kemi mbetë si vathë pa grigjë,
T'gjith sa jemi dekë për s'gjalli,
Me u mbajtë mend-o djalë mbas djali!
Besa e burrit e ndera e grues
Lanë mbas dore
Kemi mbetë mos Zot ma keq!
Porsi t'ki'm përbri ndoj dreq,
puth pret ditën me na marrë
Pa na lanun kurrkund farë;..."
"Hiq kanu e mos ven ligjë"
Deklarimi i kanunit nga komunistet si dicka e mbrapambetun ka ardhe jo vetem si rezultat i injorances se komunisteve ne lidhje me vlerat e kanunit, por ka qene nji nga pikat kryesore ne perpjekjen komuniste me cshqiptarizue shqiptaret ne favor te "njeriut te ri" - pra Marksistit Internacional.
Vajtorja me ket rresht deklaron gabimin e madh te qeverive te sotme shqiptare te cilat nuk kuptojne nji fakt te thjeshte: Si gjithcka shoqnia, ligjet, kultura, gjuha, etj. evolojne ne nji menyre natyrale duke iu pershtate e nenshtrue rrethanave ne te cilat ato zhvillohen. Heqja e kanunit nuk mundej me u zevendesue me ligjet marksiste spese ligjet marksiste jane dicka e jashtme dhe psikologjia e njeriut i percepton gjanat ne menyre traditionale nuk mundet me i "nderrue marrshat" sa here Kozaket e Rusise te nderrojne mendjen.
Pra nuk asht fjala se nuk ka ligj, por se ligji nuk i pershtatet shqiptarit. Ligji nuk ka arrite me depertue ne thellesine e shpirtit shqiptar sepse ligji nuk ka thellesi per vetveti. Zevendesimi i kanunit do te ishte i mujtun vetem me prumjen e nji ligjit qe ne menyre natyrale, jo me urdhen, zevendeson kanuni - ky soj ligjit vjen vetem nga evolimi shoqnor i nji shoqniet.
"Kemi mbetë mo Zo' ma keq!
Porsi t'ki'm përbri ndoj dreq,"
Nji fjale e urte thote: Kur ke dreqin kojshi, te del djali i zi (i zi ketu nuk dmth. zezak por njeri me "pune te zeza")
Referenca ketu asht e qarte - Dreqi perfaqeson Shkjaun ne nji ane dhe Grekun ne anen tjeter. Besoj se kjo nuk ka nevoj per koment
NDERI DHE RESPEKTI
Nji randesi te pazevendesueshme ka nderi dhe miresjedhja. Pra sa respekt kane pase njerezit per ty? A e meriton ti kete nder qe po te bahet ne funeral? Shih se si e zgjidhe autorja kete:
"T'deshtën miq e t'deshtën t'huej,
..."T'dishron vendi e Kelmendi,
T'lypë bajraku edhe Malcia,..."
TRADITA KALON NGA BREZI NE BREZ
"Si t'kam msue e si t'kam rritë"
(marre prej librit te Anton Harapit, "Andrra e Pretashit)
Mori loke,mori bi?
ثj!...ثj!!!
Qyqja e mjera unë n'kët shpi.
A t'kjaj vedin,a t'kjaj ty?
T'kjaj vllazni' e t'kjaj bajrak,
T'kjaj Malcinë për rreth e qark?
Oj zemra e eme bi!
ثj...ثj!
Po thrras malin t'gjimojë,
Logu i Cemit n'gjamë t'ushtojë,
Zana e Suk's t'Madhe t'vajtojë,
E Deçiqit, i kjosha true,
T'ndahet katrash, t'kjaj me mue!
N'fund e n'maje le të lkundet!
Oj e mjera nanë për ty!
ثj!...ثj!!!
Helm u baftë po uji i Cemit,
I raftë pika të tanë vendit,
Kur mos pat as dritë, as diell,
Gjithëherë ndejtë tuj njehun fill!
Edhe dita i kjoftë e zezë,
Zjarrm në votër mos iu ndezët!
N'mal e n'vrri a kudo kjoftë,
S'u gjet kush kryet me ma shëndoshë,
Me m'largue gur
Me m'largue dhe
Me hi n'vorr me çikë të re;
Atë dekun e mue gjallë,
T'dyja n'vorr t'mblueme me zall,
Loçka e eme bij-ooo!
ثj...ثj!...
اka ta baj un t'gjallet pa ty?
Si mund t'shoh-o un pa sy?
Si rri n'shpi un pa t'ndie zanë?
Kuku vetëm pa kurrkand.
Veç me kja si qyqja n'gemb!
S'ka pse pres as Kshndellë,as Pashkë,
S'ka pse m'thotë kush: Due me t'dashtë!
Zemërplasta nanë për ty,
Tetanë jeta ma lidhë nye.
O lulja e ballit tem ooo,
ثj!...ثj!...
Drita e diellit futë le t'qesë,
Toka qit't bolla e gjarpij,
Era fryftë zjarrm edhe thni,
Bora n'bjeshkë e zezë u ngriftë,
Lulja n'fushë e thate-o biftë,
Asaj kurr mos i ardhët era,
M'sa për loke del prandvera!
ثj...ثj...!
Kshtu, moj njome, po t'kjan nana,
E po do t'i njehi tetana,
Po t'percjelli sot nuse s'parit,
Me dy plumbe n'gjoks të pahit,
Po t'i mbylli t'dy syt e ballit,
Po ta ve unazën n'gisht.
Po t'i njehi dy vathët në vesh,
Petkat t'reja po t'i ngjesh:
Tetanë pajën tek e ke,
Me të t'kalbesh për nën dhe,
Oj e mjera un për ty!
ثj...ثj!...
Po kush t'qet e ta ngjet dorën?
A thue burri, puth t'vrau Orën?
Ku i ke krushqit?
Ku asht vllaznia?
T'kan pri para
Atje te hija,
Ke me i gjetë te gryka e vorrit.
Si t'ma lashë dern e oborrit!
Tanë janë dekë
E fikë
E shkue;
Mjer' ai sot me gjith mue
Oj bija eme lokja-ooo,
ثj...ثj!...
Edhe 'i punë,o bijë harrova:
Për nji punë Zotin s'ta lshova:
اka m'i bane ti Bajrakut?
اka m'i bane ti mue Fisit?
اka m'i bane tanë Vllaznisë?
Cka m'i bane tanë Malcisë?
Burri nusen a â ndie kund,
M'e vra dekun me nji plumb?
Me hupë ner, me hupë burrni
Si zakon nuk â n'Shqypni?
Me u thanë sot nepër tanë bajrakë:
ا'priti e ç'bani Malcia e ngratë?
E s'kje kush me hi ndërmjet,
Sokol djalit nuk u gjet,
Me t'marrë n'besë, me t'marrë me ndore,
I madh e i vogël mbetë me kore!
Oj zemër! Oj bij!
ثj...ثj...
A t'kjaj t'gjallët, a t'kaj ty dekun,
Qyqja un e mbetun vetun?
T'a kjaj vedin me lot gjakut,
T'i baj gjamën mbarë bajrakut,
T'i thrras t'dekunt me m'ndihmue.
Për me njehë e me mjerue,
T'u kallzoj si mbetëm shkret,
N'vendin tonë si t'im n'gërbet!
Kemi mbetë si vend pa zot.
Kemi vojtë si prralla n'mot;
Nji krajl hin e tjetri del,
Ai na rrah,
Tjetri na shkel!
Toka e fortë
E qiella e naltë,
Kemi mbetë si kali n'baltë!
Njeh po t'ramet,
Struku mbrendë,
S'kemi burra me u përmendë :
Hiq kanu
E mos ven ligjë,
Kemi mbetë si vathë pa grigjë,
T'gjith sa jemi dekë për s'gjalli,
Me u mbajtë mend-o djalë mbas djali!
Besa e burrit
E ndera e grues
Lanë mbas dore
Kemi mbetë mos Zot ma keq!
Porsi t'ki'm përbri ndoj dreq,
puth pret ditën me na marrë
Pa na lanun kurrkund farë;...
Bija e eme nën dhe t'zi!
ثj,ثj!...
Me ty lokja edhe 'i fjalë ka:
Se për s'shpejti don me u da,
Me u da tejet për gjithmonë,
Dersa t'shifemi m'Tenzonë!
Kur të shkojsh n'at jetën tjetër
Ke me ndeshë ndër burra t'vjetër
Babë e vllazën e kusherij,
M'i merr ngrykë-o nji kah nji!
M'u kallzo si shkojmë na jetën:
Shndosh e mire me dishrue dekën!...
Qyqja unë, pa t'keqe tande,
Me mbetë vetëm, pa ty sonte.
T'kam pasë bij e t'kam pasë motër,
Qyqja nanë, pa djalë në votër!
T'kam pasë shej,
T'kam pasë ne zemer,
Un e mjera mori nanë!
T'deshtën miq e
T'deshtën t'huej,
Nuk m'je kanë e keqja e kuj;
Kush t'ka njoftë veç e ka dijtë
Si t'kam msue e si t'kam rritë.
Me lot lokja t'ka shujtue
Me dashtni nana t'ka mblue.
Bir e bi ti kje për mue!
T'rrita shtatin me thoj t'duervet,
T'mbatha kambën me lkurë ftue,
T'lmova kryet si djalë dëshirit,
Erdhe e u rrite si ma s'mirit!
Nderë e urti si pamë për piri,
Me i lanë babës, me i lanë vllaznisë,
puth t'lanë mbrapa për nderë t'shpisë!
Ti m'u rrite si mollë n'gemb,
Per pashi edhe per mend:
Bukurija e dheut me u pa,
N'çika tjera n'shej me u da!
Mbajte Bese e mbajte nder
Ti m'u kje lule në prandverë!
Për ty s'pat kush fjalë,as halë,
Ti m'kje zojë për pese Male!
Nuk don nana me t'miklue.
Je për dhe, nuk je për mue!
Nuk flet nana sot për ty,
Flet gjithkush t'pat pa me sy
T'dishron vendi
Te dishron Kelmendi,
T'lypë bajraku
T'lype Malcia,
Po nanë lokja s't'ka te shpia!
ثj,ثj!...
T'përciell lokja der t'u gropa,
ثj,ثj!...
Zemra e nanës ba copa-copa,
ثj,ثj!...
T'shtron do bar
E t'ven do gur,
Mos me t'pa un ma ty kurr!
ثj,ثj!...
___________________________
DHIMBJA PER TE DEKUNIN
"Mori loke, mori bi?
Qyqja e mjera unë n'kët shpi,
A t'kjaj vedin,a t'kjaj ty?
T'kjaj vllazni' e t'kjaj bajrak,
T'kjaj Malcinë për rreth e qark?"
Dicka tjeter pervec dekes se vajzes ka ndodhe.
Kur vajtorja thote: 'A t'kjaj vetin a t'kjaj ty..", ajo dmth se dhimja e lokes per vajzen asht e krahasueshme me tragjedine e dekes se vajzes.
Por kur vajtorja thote:
"T'kjaj vllazni' e t'kjaj bajrak,T'kjaj Malcinë për rreth e qark?", atehere ne kuptojme se dicka tjeter ndoshta ma e madhe se deka e vajzes ka ndodhe. Ne kete pike ne nuk dime gja se ku asht fjala. Ne mendojme se vajza mundet me qene nji udheheqese e Malcise ose dicka tjeter - prandej edhe aresyeja per tane malcine me qa.
NATYRA SHERBEN SI METAFORE PER VAJTOREN
"Po thrras malin t'gjimojë,
Logu i Cemit n'gjamë t'ushtojë"
Gjama e vaji jane rituale te vdekjes ne malci. Zakonisht burrat duhet me qindrue, por grate qajne jo vetem nga dhimbja, por edhe sepse asht tradite. Ne nji fare menyret vaji i grave tregon dhimbjen per anetarin e komunitetit.
Ne vajtimet dhe kanget e kreshnikeve, malcoret jane mjeshtra te metafores. Ushtima e lumit te Cemit dhe bubullimat e maleve jane shprehje metaforike me tregue se lotet qe rrokullisen pergjate faqeve te vajtuesve nuk jane asgja ne krahasim me dhimjen qe njerezit ndjejne ne shpirt.
Lotet kallzojne vetem siperfaqen e dhimbjes se tune. Shpiriti i vajtuesve asht si lumi i Cemit i lagun nga shiu dhe ushtima e maleve munden me tregue se sa dhimje egziston ne zemren e lokes per bijen e saj.
Me mjeshtri te rralle vajtorja ban tranzicionin nga vaji aktual perpara te vdekunit ne metaforen e natyres. Ne kete menyre natyra e zymte, me bubullimat e saj, lumi i Cemit duke sjelle me veti uje te turbulluem nga shiu krijon nji gjendje te rande shpirtnore e cila e ban jo vetem lexuesin e ketij vaji por edhe natyren si pjestare te zise te kesaj deke.
Vaji dhe mjerimi ne metaforen e malcoreve asht jashtzakonish i vecante. Te kujton epiken dhe mitologjine e grekeve te vjeter.
Nji nga vecorite e kangeve te vajit asht edhe nama. Duke leshue namen ndaj natyres vajtorja aludon mjerimin e saj, kotsine e egzistences tash qe njeriu i dashtun nuk jeton ma:
"E Deçiqit,i kjosha true,
T'ndahet katrash,t'kjaj me mue!
N'fund e n'maje le të lkundet!
Oj e mjera nanë për ty!ثj!...ثj!!!
Helm u baftë po uji i Cemit,
I raftë pika të tanë vendit...."
PERDORIMI I THANJEVE POPULLORE
Ma poshte shohim nji perdorim gjenial te alegorise.
"Si mund t'shoh-o un pa sy?"
Perdorimi i alegorise ketu asht kaq i stilizuem sa lexuesi mundet mos me ja vu menden. Por per nji njeri qe din traditen dhe gjuhen e malcorve e kupton se me kete rresht autorja aludon te thanja: "Te due si syte e ballit" Pra dhimja asht aq e madhe sa lokja ndjehet sikur ka humbe driten e synit
"Kuku vetëm pa kurrkënd.
Veç me kja si qyqja n'gemb!"
Natyra asht vazhdimisht pike e references se
vajtores.
APOKALIPSI
(Vekja e te afermit merr permasa te mbinatyrshme) - Keto pershkrime groteske te dhimbjes pasqyrojne mjerimin qe komuniteti ndjen per humbjen e anetarit.
"Toka qitët bolla e gjarpij,
Era fryftë zjarrm edhe thni,
Bora n'bjeshkë e zezë u ngriftë,
Lulja n'fushë e that-o biftë,
Asaj kurr mos i ardhët era,
M'sa për loke del prandvera!ثj...ثj...!"
MARTESA
Vajza malcore nuk mundet me u perceptue pa martesen e saj.
Natyrisht sot ky nocion asht i vjetruem sepse ne boten perendimore familja po shprishet dite per dite. Por ne nji shoqni agrare sic ka qene pjesa ma e madhe e perendimit (dhe shqipnia) derin ne gjysen e pare te shek 20 ka qene nevoje egszistenciale. Me punue token asht dashte me pas nji familje te tane ku burri ka ba punet e randa dhe gruaja ka punue ne shpi dhe ka rrite femijte te cilet ma vone kane ndihmue ne punimin e tokes dhe mirmbajtjen e bagetive - ne ate kohe nuk ka pase supermarket. Pra nga pikpamja reale e jetes martesa e gruas ka qene shume e nevojshme per jeten e saj ekonomike dhe si rezultat shoqnore dhe personale.
"Po t'percjelli sot nuse s'parit,
Me dy plumbe n'gjoks të pahit,
Po t'i mbyllë t'dy syt e ballit,
Po ta ven unazën n'gisht.
Po t'i njeh dy vathat në vesh,
Petkat t'reja po t'i ngjesh:
Të tanë pajën tek e ke,
Me të t'kalbesh për nën dhe"
FEJA ILIRE
Mitologjia, kanuni, dhe menyra e jeteses se malcoreve kane qene te pasuna mjaft me i ba ball influkseve te huaja kulturore. Megjithe disa referenca te fete moderne (Kristianizmi/Islami) krijimtaria malcore dominohet nga shqiptarizmi dhe feja e ilireve.
"A thue burri,puth t'vrau Orën?"
Simbas fese ilire, cdo njeri ka nji ore qe perkujdeset per te. Ne kristianizem ora asht zevendesue me shejtin mbrojtes (guarding angel), kurse ne fene ilire Ora asht imazhi i nji vajze te bukur - ne fete gjermanike dhe keltike kjo do te ishte e perafert me Fairy Lady
DASMA KTHEHET NE FUNERAL
Ne traditen malcore nji nga tiparet me dominuese asht gjakmarrja. Natyrisht sot kjo duhet me qene dicka qe i perket te kaluemes, por fatkeqesisht disa njerez prape vazhdojne me vra e me pre ne menyre shtazarake.
Simbas tradites, kurshqit kur shkojne me marre nuse duhet me ra ne nji rruge dhe
ne nji rruge tjeter kur vine te shpia e djalit. Kjo bahet me qellim me evitue vrasjen e ndojanit nga dasmoret qe mundet me qene ne gjak. Kthimi i dasmes ne funeral ka ndodhe shpesh dhe referenca ne kete vajtim asht nji tregues.
"Ku i ke krushqit,ku asht vllaznia?
T'kan pri para atje te hija,
Ke me i gjetë te gryka e vorrit."
Ose procesioni i funeralit i kujton Lokes procesionin e dasmorve. Lumtunia e bashkimit te ciftit, i fillimit te nji jete te re i kthyem ne tragjedi
TURPI
Simbas kanunit asht turp me vra gra e femi. Me duhet me permende edhe nji here se njerezit qe vrasin ne emen te kanunit sot jane ma shume te ndersyem nga aresye personale ose fatkeqsisht jane pishem ose ne droga. Ketu vajtorja fillon me sulmue ata njerez shperdorues te kanunit te cilet kenaqin impulset e tyne shtazarake dhe ne fund te fundit thone se e bana per nder.
Rreshtat e maposhtem ndajn NDERIN nga TURPI.
Kanuni asht libri i Nderit
Impulset shtazarake (si p.sh. me vra gruan e vet) jane tregues i injorances e si rezultat shkojne perkunder Kanunit dhe tradites shqiptare.
"Burri nusen a a ndie kund,
M'e vra dekun me nji plumb?
Me hupë nder, me hupë burrni
Si zakon nuk a'Shqypni?"
PERGJEGJESIA PERPARA SHOQNISE
Simbas kanunit dhe tradites, cdo njeri qe ban marre, turpnon jo vetem vetin dhe familjen por edhe bajrakun.
"Me u thanë sot për tanë bajrakë:
ا'priti e ç'bani Malcia e ngratë?
BESA
Simbas kanunit njerezit munden me marre ne bese gra e femi.
Ne raste te tilla kur nji vajze Kelmendase asht duke u keqtrajtue nga nji mashkull i huej, kelmendasit duhet me nderhy me ndihmue Motren e tyne. Kjo asht e perligjun nga kanuni dhe ai qe kerkon me marre vajzen nore (ne bese) nuk duhet me u preke nga burri i saj sepse ai po mundohet jo vetem me qetesue zemerimin e djalit por ka edhe pergjegjesi sic thame ma nalt ngaqe cdo njeri bjen marre ose nder ne te gjithe bajrakun me sjelljen e tij/saj.
"E s'kje kush me hi ndërmjet,
Sokol djalit nuk u gjet,
Me t'marrë n'besë,
Me t'marrë me ndore,
I madh e i vogël mbetë me kore?
Oj zemër!Oj bi!ثj...ثj...
A t'kjaj t'gjallët,a t'kaj ty dekun,
Qyqja un e mbetun vetun?
Ta kjaj vedin me lot gjakut,
T'i baj gjamën mbarë bajrakut"
SHOQNIA
Ne vargjet e maposhtme vajtorja i ban koment gjendjes politiko-shoqnore te shqipnise. Ajo perdore ne menyre mahnitese fjalorin dhe ritmin e vajtimit. Sic shihet fjalori dhe struktura e tradites malcore e mohueme ne 50 vjetet e fundit jane te pakten aq te pasuna (ne mos ma shume) sa asht e ashtuquajtuna gjuhe e unisueme.
"Kemi mbetë si vend pa zot.
Kemi vojtë si prralla mot;
Nji krajl hin e tjetri del,
Aj na rrah, tjetri na shkel!
Toka e fortë e qiella e naltë,
Kemi mbetë si kali n'baltë!
Njeh po t'ramet,struku mbrendë,
S'kemi burra me u përmendë :
Hiq kanu e mos ven ligjë,
Kemi mbetë si vathë pa grigjë,
T'gjith sa jemi dekë për s'gjalli,
Me u mbajtë mend-o djalë mbas djali!
Besa e burrit e ndera e grues
Lanë mbas dore
Kemi mbetë mos Zot ma keq!
Porsi t'ki'm përbri ndoj dreq,
puth pret ditën me na marrë
Pa na lanun kurrkund farë;..."
"Hiq kanu e mos ven ligjë"
Deklarimi i kanunit nga komunistet si dicka e mbrapambetun ka ardhe jo vetem si rezultat i injorances se komunisteve ne lidhje me vlerat e kanunit, por ka qene nji nga pikat kryesore ne perpjekjen komuniste me cshqiptarizue shqiptaret ne favor te "njeriut te ri" - pra Marksistit Internacional.
Vajtorja me ket rresht deklaron gabimin e madh te qeverive te sotme shqiptare te cilat nuk kuptojne nji fakt te thjeshte: Si gjithcka shoqnia, ligjet, kultura, gjuha, etj. evolojne ne nji menyre natyrale duke iu pershtate e nenshtrue rrethanave ne te cilat ato zhvillohen. Heqja e kanunit nuk mundej me u zevendesue me ligjet marksiste spese ligjet marksiste jane dicka e jashtme dhe psikologjia e njeriut i percepton gjanat ne menyre traditionale nuk mundet me i "nderrue marrshat" sa here Kozaket e Rusise te nderrojne mendjen.
Pra nuk asht fjala se nuk ka ligj, por se ligji nuk i pershtatet shqiptarit. Ligji nuk ka arrite me depertue ne thellesine e shpirtit shqiptar sepse ligji nuk ka thellesi per vetveti. Zevendesimi i kanunit do te ishte i mujtun vetem me prumjen e nji ligjit qe ne menyre natyrale, jo me urdhen, zevendeson kanuni - ky soj ligjit vjen vetem nga evolimi shoqnor i nji shoqniet.
"Kemi mbetë mo Zo' ma keq!
Porsi t'ki'm përbri ndoj dreq,"
Nji fjale e urte thote: Kur ke dreqin kojshi, te del djali i zi (i zi ketu nuk dmth. zezak por njeri me "pune te zeza")
Referenca ketu asht e qarte - Dreqi perfaqeson Shkjaun ne nji ane dhe Grekun ne anen tjeter. Besoj se kjo nuk ka nevoj per koment
NDERI DHE RESPEKTI
Nji randesi te pazevendesueshme ka nderi dhe miresjedhja. Pra sa respekt kane pase njerezit per ty? A e meriton ti kete nder qe po te bahet ne funeral? Shih se si e zgjidhe autorja kete:
"T'deshtën miq e t'deshtën t'huej,
..."T'dishron vendi e Kelmendi,
T'lypë bajraku edhe Malcia,..."
TRADITA KALON NGA BREZI NE BREZ
"Si t'kam msue e si t'kam rritë"