Pse Ismail Qemaili kërkoi autonomi e jo pavarësi nga osmanët?

Duke filluar nga fundi i shek. XIX, Ismail Qemaili ravijëzohet në jetën politike osmane, por edhe ndërkombëtare, si një ndër personalitetet politike që kërkonte nga brenda reformimin e Perandorisë Osmane.

Si një nga përfaqësuesit më të shquar të rrymës politike liberale osmane dhe më pas një nga personalitetet më të rëndësishme xhonturke, ai ishte partizan i flaktë i pikëpamjes që Perandoria Osmane duhej që nga një perandori autokratike të kthehej në monarki konstitucionale.

Ismail Qemali ishte ndoshta i vetmi politikan dhe shtetar shqiptar që e kishte perceptuar shumë mirë rrezikun e madh sllav për shqiptarët dhe atë u përpoq ta kompensonte duke i dhënë hapësirë një bashkëpunimi të mundshëm me shtetin grek, tentativat për të cilën kishin afro një shekull që ndodhnin. Një vlerësim i tillë i rrezikut e çoi te një qasje filo-britanike.

Britaninë e Madhe ai e shihte si të vetmen fuqi sunduese në Mesdhe që për arsye gjeostrategjike mund të frenonte zgjerimin sllav në rajon, pa pasur interesa të drejtpërdrejta territoriale në Ballkan.

Duke qenë që Fuqitë e Mëdha, përballë presionit sllav në rritje, ishin shprehur për ruajtjen e status quo-së, pra kundër shkëputjes së popujve të tjerë joturq të perandorisë, Ismail Qemali ishte shprehur për autonomi dhe jo për pavarësi nga Perandoria Osmane…

Në kushtet kur po shpërthente Lufta I Ballkanike (8 tetor 1912), shpallja e krijimit të shtetit të pavarur shqiptar ishte rruga e vetme e mbijetesës për shqiptarët. Në këtë rrugë shqiptarët i mbështeti Austria, e cila ishte kategorikisht kundër dominimit sllav në Ballkan.

Pavarësimi i Shqipërisë, më 28 nëntor 1912, legalizoi jo vetëm fundin e sundimit perandorak osman në Ballkan. Bashkë me pavarësimin e Shqipërisë po ndodhte tërheqja politike e botës islame drejt Anadollit dhe rikthimi politik i Ballkanit në Evropë…

Studimet e mëposhtme janë bërë nga historiani Dritan Egro.

LIDHJA E PRIZRENIT (1878-1881)

Presioni në rritje i Rusisë për të vendosur ndikimin e tij në Ballkan dhe për të shtënë në dorë Stambollin, solli me vete edhe Luftën Ruso-Osmane të vitit 1877. Në Shën Stefan, shumë pranë Stambollit, në mars 1878, u krijua një shtet i stërmadh bullgar. Në rajon u prishën ekuilibrat e Fuqive të Mëdha.

Ato thirrën në Berlin, në qershor 1878, një kongres ndërkombëtar. Duhej frenuar Rusia në realizimin përfundimtar të projektit për zbritjen në ujërat e ngrohta të Mesdheut. Me Kongresin e Berlinit, në Ballkan filloi pazari i tokave.

Për herë të parë në historinë moderne, shqiptarët e ndjenë se fuqia e Shtetit Osman nuk ishte më e mjaftueshme për t’i mbrojtur tokat mbi të cilat kishin jetuar për shekuj. Po ashtu, për herë të parë shqiptarët u përballën jo më me kërcënimin, por me rrezikun eventual të shkëputjes së trojeve të tyre etnike.

E ndodhur në këto kushte, Perandoria Osmane dha mbështetjen e saj për çështjen shqiptare. Krerët shqiptarë u mblodhën në Prizren dhe themeluan Lidhjen (qershor 1878), duke krijuar për herë të parë në historinë e tyre moderne një organizim politik në të cilin u përfaqësuan të gjitha territoret etnike shqiptare.

Por, fati i mëtejshëm politik i shqiptarëve do të ishte i lidhur fort me faktin që shumica e popullsisë ishte myslimane dhe ajo do të trajtohej lidhur ngushtë me fatin e vetë Perandorisë Osmane.

Abdyl Frashëri dhe Mehmet Ali Pashë Vrioni ndërmorën një mision diplomatik për të bërë të njohur çështjen shqiptare nëpër kancelaritë evropiane (pranverë 1879). Ata vizituan Romën, Parisin, Londrën, Berlinin dhe Vjenën. Pas Bushatllinjve dhe Ali Pashës, Lidhja e Prizrenit rivendosi kontaktet e drejtpërdrejta zyrtare mes shqiptarëve dhe kryeqyteteve evropiane.

Në Kongresin e Berlinit pretendimet e shteteve fqinje u dëgjuan në seanca të posaçme dëgjimore, kurse shqiptarëve nuk iu dha kjo mundësi. Madje, për ta dhe për të drejtat e tyre nuk bëhej fjalë në asnjë platformë politike ndërkombëtare.

Nën termin juridik “territore osmane”, shqiptarëve iu morën toka me marrëveshje ndërkombëtare. Për shqiptarët shkëputja e Ulqinit dhe Tivarit do të shërbente si precedent që do të hapte kapitullin fatkeq të copëtimit të trojeve shqiptare, që fundin do ta kishte në vitin 1913.

Përplasjet mes kryqit dhe gjysmëhënës edhe një herë do të përcaktonin ecurinë e realizimit të platformës së Lëvizjes Kombëtare Shqiptare.

Të ndodhur pa mbështetjen permanente të një fuqie të madhe, krerët shqiptarë, më një anë do t’u drejtoheshin autoriteteve më të larta evropiane, duke argumentuar autoktoninë e shqiptarëve, nga ana tjetër i drejtoheshin sulltanit për t’u njohur më shumë liri shqiptarëve, në emër të kreut të fesë islame.

Me ndryshimet që pësoi harta politike e Ballkanit në Kongresin e Berlinit, pesha dhe rëndësia e shqiptarëve për të ardhmen e sundimit osman në Ballkan u rrit edhe më shumë. Këtë gjë më shumë se çdokush e shihte Stambolli.

DOKUMENTET THEMELORE IDEOLOGJIKE Tث NACIONALIZMIT SHQIPTAR

Pashko Vasa është i pari intelektual shqiptar që idetë evropiane mbi kombin modern ia përshtati realitetit osman dhe atij shqiptar, duke hartuar në mënyrë sintetike të parën doktrinë historiko-politike të nacionalizmit shqiptar (E vërteta mbi Shqipërinë dhe shqiptarët, 1879).

Ai ofroi një hartë të plotë të kufijve etnikë të territoreve të banuara nga shqiptarët dhe u kushton një vend të veçantë traditave, zakoneve shqiptare. Pavarësisht besimeve të ndryshme fetare, Pashko Vasa bën me dije se mes shqiptarëve nuk ishte vërejtur asnjë konflikt mbi baza fetare.

Dhe ishte momenti historik që shqiptarët jo vetëm të mbronin tërësinë e tyre territoriale, por edhe t’i kërkonin shtetit osman autonominë e tokave shqiptare, rruga për realizimin e së cilës ishte bashkimi në një i vilajeteve me popullsi shumice shqiptare.

Pashko Vasa është i pari intelektual shqiptar që fatin e shqiptarëve dhe të kauzës së tyre për ngritjen e një shteti kombëtar e vendos mes Perandorisë Osmane dhe Evropës. Evropën ai e identifikon me Krishtërimin; kështu që, sipas tij, qëndrimi i saj ndaj shqiptarëve shfaqej i paravendosur mbi baza fetare.

Ndaj, duke filluar me Pashko Vasën, nacionalistët shqiptarë fillojnë që fatin e tyre ta shohin të lidhur ngushtë me atë të shtetit osman. E thënë ndryshe, Pashko Vasa kërkon nga shteti osman njohjen zyrtare të kombit shqiptar dhe një organizim autonom brenda suazës së tij. Në këtë vepër hidhet për herë të parë kjo ide, e cila nacionalizmin shqiptar e shoqëroi deri në momentin e shpalljes së pavarësisë nga shteti osman, në nëntor 1912.

Në traktatin e tij politik Shqipëria ç’ka qenë, ç’është e ç’do të bëhet (1899), Sami Frashëri gjen rastin të avancojë mendimin nacionalist shqiptar, në përputhje me zhvillimet që kishin ndodhur brenda dy dekadash.

Ai i jep rëndësi të madhe gjuhës shqipe, vjetërsisë dhe historisë së saj qysh nga lashtësia, kurse besimin fetar ai e përcakton si faktor të dorës së dytë.

Duke i kërkuar Evropës të njohë zyrtarisht ekzistencën e Shqipërisë, përgjegjësinë për rrezikun e copëtimit të Shqipërisë ai e redukton te fqinjët me interesa të drejtpërdrejta territoriale, ndërkohë që, Fuqitë e Mëdha, për vetë peshën që kishin në procesin e ribërjes politike të Ballkanit, i konsideron si mike të shqiptarëve.

Sipas tij, shqiptarët deri atëherë nuk kishin gjetur ende një mik të madh që t’i mbështeste në kauzën e tyre kombëtare. Si arsye kryesore me pasoja fatale ai paraqet diversitetin fetar të shqiptarëve.

Sami Frashëri ishte në dijeni të projekteve të mëdha politike të kohës, që synonin dëbimin e shtetit osman nga Ballkani dhe ribërjen politike të rajonit. Ndaj i drejtohet Evropës, duke i evidentuar shqiptarët si të ndryshëm nga turqit dhe i përkufizon si “m’i vjetri komp i Evropësë”.

Pasi u thotë shqiptarëve se vendi i tyre është Evropa, i porosit të mos bëhen koloni e saj. S. Frashëri besonte se shqiptarët duhej të qëndronin nën shtetin osman sa të forconin pozitat e tyre shtetformuese; në momentin që shteti osman do të binte në Ballkan, shqiptarët duhej të dilnin më vete.

ISMAIL QEMAL VLORA DHE PAVARثSIA E SHQIPثRISث

Duke filluar nga fundi i shek. XIX, Ismail Qemali ravijëzohet në jetën politike osmane, por edhe ndërkombëtare, si një ndër personalitetet politike që kërkonte nga brenda reformimin e Perandorisë Osmane.

Si një nga përfaqësuesit më të shquar të rrymës politike liberale osmane dhe më pas një nga personalitetet më të rëndësishme xhonturke, ai ishte partizan i flaktë i pikëpamjes që Perandoria Osmane duhej që nga një perandori autokratike të kthehej në monarki konstitucionale.

Ismail Qemali ishte ndoshta i vetmi politikan dhe shtetar shqiptar që e kishte perceptuar shumë mirë rrezikun e madh sllav për shqiptarët dhe atë u përpoq ta kompensonte duke i dhënë hapësirë një bashkëpunimi të mundshëm me shtetin grek, tentativat për të cilën kishin afro një shekull që ndodhnin.

Një vlerësim i tillë i rrezikut e çoi te një qasje filobritanike. Britaninë e Madhe, ai e shihte si të vetmen fuqi sunduese në Mesdhe që për arsye gjeo-strategjike mund të frenonte zgjerimin sllav në rajon, pa pasur interesa të drejtpërdrejta territoriale në Ballkan.

Duke qenë që Fuqitë e Mëdha, përballë presionit sllav në rritje, ishin shprehur për ruajtjen e status quo-së, pra kundër shkëputjes së popujve të tjerë joturq të perandorisë, Ismail Qemali ishte shprehur për autonomi dhe jo për pavarësi nga Perandoria Osmane.

Shkëputja e shqiptarëve nga shteti osman, qoftë edhe me rrugë revolucionare, do të ligjëronte ndërhyrjen e shteteve fqinje që në fakt e prisnin këtë moment.

Në këto kushte Ismail Qemali rekomandonte ngritjen e shkallës së ndërgjegjes kombëtare duke intensifikuar punën për lëvrimin e gjuhës shqipe dhe hapjen e sa më shumë shkollave në gjuhën amtare. Në dekadën e parë të shek.

XX Ismail Qemali jo vetëm brenda, por edhe jashtë vendit pranohej gjithësisht si udhëheqësi i shqiptarëve. Edhe pas fitores së Revolucionit Xhonturk (1908), madje edhe deri sa u largua përfundimisht nga Stambolli për të përmbyllur procesin e pavarësimit të shqiptarëve, ai mbeti një nga figurat kryesore osmane që deri në fund i rezistoi idesë liberale të ruajtjes së Perandorisë Osmane.

Duke qenë se sulltani nuk kishte ndërmend t’u jepte jetë ideve të tij, fundi i osmanëve në Ballkan do të ishte i shpejtë. Që nga ky moment Ismail Qemali investoi tërësisht për pavarësinë e Shqipërisë.

Dy ngjarje të rëndësishme për fatin e Ballkanit ndodhën në vitin 1908: aneksimi i plotë i Bosnjë-Hercegovinës nga Austro-Hungaria dhe deklarimi i pavarësisë së Bullgarisë. Xhonturqit e kuptuan se nëse do të ecej në këtë linjë, fundi i sundimit osman do të ishte i shpejtë, ndaj menjëherë ua filluan politikave centralizuese.

Krahu nacionalist i kryesuar nga Ismail Qemali ishte që ky moment të shfrytëzohej që shteti osman të njihte zyrtarisht ekzistencën e kombit shqiptar, që Shqipëria të vetëqeverisej si një entitet politik i mëvetësishëm.

Kurse, krahu i moderuar, i kryesuar nga Mit’hat Frashëri, ishte për avancimin e kërkesave kulturore dhe për arsim në gjuhën shqipe dhe jo për kërkesa politike.

Kryengritja e 1910-s në Kosovë u mbështet fuqishëm nga deputetët shqiptarë në Parlamentin Osman, ku spikatën Ismail Qemali, Hasan Prishtina, Nexhip Draga dhe Myfit Libohova. Ismail Qemali ishte edhe politikani që, në qershor 1911, hartoi Memorandumin e Greçës.

Ky dokument ishte mishërim i kërkesave shqiptare për një autonomi të plotë, duke ruajtur frymën e dokumenteve themelore politike të gjysmës së dytë të shek. XIX. Gjithsesi, ky zhvillim politik në tokat shqiptare i dëshmoi opinionit të gjerë ndërkombëtar se në Ballkan kishte ende një problem të pazgjidhur.

Ky memorandum u bë dokumenti politik bazë për çfarëdo hapi politik që do të hidhej më pas. Pasi lufta parlamentare e deputetëve shqiptarë në Stamboll nuk dha rezultat për akordimin e autonomisë dhe njohjen e kufijve të tokave shqiptare, në mes të janarit 1912, në Taksim të Stambollit u organizua një takim i krerëve shqiptarë, i cili vendosi për fillimin e kryengritjes së përgjithshme.

Ismail Qemali dhe Hasan Prishtina mendonin se po afronte momenti i “vdekjes ose i lirisë së Shqipërisë”. Shtetet fqinje në llogaritë e tyre nuk e kishin lejimin e krijimit të një shteti shqiptar.

Në kushtet kur po shpërthente Lufta I Ballkanike (8 tetor 1912), shpallja e krijimit të shtetit të pavarur shqiptar ishte rruga e vetme e mbijetesës për shqiptarët. Në këtë rrugë shqiptarët i mbështeti Austria, e cila ishte kategorikisht kundër dominimit sllav në Ballkan.

Pavarësimi i Shqipërisë, më 28 nëntor 1912, legalizoi jo vetëm fundin e sundimit perandorak osman në Ballkan. Bashkë me pavarësimin e Shqipërisë po ndodhte tërheqja politike e botës islame drejt Anadollit dhe rikthimi politik i Ballkanit në Evropë.

Shqipëria pavarësinë e fitoi në një nga momentet më të vështira të historisë së saj. Ajo rezultoi në rrudhjen maksimale të trojeve që do të kishte në dispozicion Shteti i Ri Shqiptar.

Si produkt i momentit kur filluan Luftërat Ballkanike, shteti shqiptar konsiderohej një njësi politike e paaftë për t’u ringritur politikisht dhe për t’u mbajtur ekonomikisht mbi këmbët e veta.

Përpunimi i opinionit evropian me idenë se shqiptarët ishin mbetje e turqve osmanë në Ballkan, përgatiti paradigmën njohëse për shqiptarët që do të përkufizohej me devizën: shqiptarët janë një popull pa kulturë, pa ndërgjegje historike dhe, për pasojë, të pazhvilluar në atë shkallë sa mund të merrnin në duar fatin e tyre.

Jo vetëm politikisht, por edhe psikologjikisht shqiptarët e shpallën pavarësinë në momentin më të vështirë të historisë së tyre moderne.

Në fillim të shek. XX ish-kryeministri serb, Vladan Gjorgjeviç, botoi në gjermanisht librin: “Shqiptarët e Fuqitë e Mëdha” (1913), në të cilin shqiptarët i konsideron jo vetëm si një popull i paaftë për të ngritur shtetin e tyre, por shkon edhe më tej kur i etiketon si “njerëz me bisht”.

Ky libër që po atë vit u botua edhe frëngjisht, u bë materiali kryesor njohës për shqiptarët në qarqet diplomatike dhe për opinionin evropian, por njëkohësisht një mjet i fuqishëm propagande kundër shqiptarëve.

Goditja që në terren kishte filluar gati një shekull më parë, në fillim të shek. XX mori përmasat e një goditjeje psikologjike me efekt shkatërrues. Në këtë moment, kur çështja shqiptare gjeti një zgjidhje të pjesshme, Ismail Qemali do të shprehej:

“Në qoftë se shqiptarëve nuk do t’u mjaftojnë forcat për të zmbrapsur sulmin e padrejtë [të fqinjëve], … , atëherë ata nuk do ta humbin shpresën se kombet e qytetëruara të Evropës dhe sidomos Fuqitë e Mëdha, të cilat … do ta njohin drejtësinë e synimeve tona. … Edhe në se diplomacia nuk do t’i njohë menjëherë të drejtat e shqiptarëve, koha do t’i njohë ato patjetër më vonë”. /Panorama/
28_11_2015_3307257_pse_ismail_qemali.jpg
 
Titulli: Pse Ismail Qemaili kërkoi autonomi e jo pavarësi nga osmanët?

Sot mbushën 103 vjet nga shpallja e pavarësisë së Shqipërisë më 1912 në Vlorë. Shpallja e pavarësisë së Shqipërisë erdhi pas përpjekjeve gati 500 vjeçare të popullit Shqiptarë nga perandoria osmane e cila pushtoj trojet shqiptare, 10 vjet pas vdekjes së Gjergj Kastriotit Skënderbeu me 17 janar 1468, transmeton KosovaPress.

Përpjekja për çlirim e popullit shqiptar dhe popujve të tjerë evropianë nga perandoria osmane nuk janë ndalur asnjëherë deri në dëbimin e saj më 1912-të.

Përveç trojeve Shqiptare, Parandoria Osmane për disa shekuj kishte te pushtuara edhe vendet e tjera të ballkanit si dhe tentojë të marrë edhe Austrinë, ku mbas një lufte dy mujore me Vjenën me 1683 perandoria osmane pëson humbje të mëdha dhe tërhiqet.

Në vitin 1684 u krijua një koalicion kundërosman me emrin “Lidhja e Shenjtë”. Në koalicion merrnin pjesë Austria, Polonia, Venediku, Malta dhe pas dy vjetësh hyri edhe Rusia.

Pas kësaj ushtria austriake përparoi në Bullgari dhe në tokat e shqiptarëve. Në Prishtinë forcat austriake u pritën nga 5000 kryengritës shqiptarë, kurse në Prizren nga 6000 kryengritës të tjerë shqiptarë.

Shqiptarët luftuan përkrah austriakëve në Novobërdë e në disa qytete të tje ra. Këto beteja përfunduan me fitoren e ushtrisë osmane. Pas këtyre disfatave, me austriakët u tërhoqën nga Kosova mjaft kryengritës. Faktin e largimit të mjaft kryengritësve nga Kosova e shfrytëzoi më vonë monarkia serbe e cila krijoi legjendën e së ashtuquajturës “shpërngulja e serbëve” nga Kosova dhe popullimin e saj prej shqiptarëve.

Përpjekje e madhe e popullit shqiptarë ishte edhe pas luftës së re Ruso-Turke (1877-1878). Rusia se bashku me Austro-Hungarinë në Budapest, më 15 janar 1877, nënshkruan një marrëveshje e quajtur si Marrëveshja e Budapestit.Sipas tyre, Austro-Hungaria do të qëndronte asnjanëse në luftën ruso-turke. Si shpërblim ajo fitonte të drejtën të pushtonte ushtarakisht Bosnjën dhe Hercegovinën, kurse fati i sanxhakut të Novi Pazarit (Pazarit të Ri) do të caktohej me një marrëveshje të veçantë që do të lidhnin Peterburgun me Vjenën. Perandoria dualiste zotohej të mos i prekte Rumaninë, Serbinë, Bullgarinë dhe Malin e Zi, të cilat Rusia i mbante si territore të zonës së saj të ndikimit. Perandoria Ruse do të kënaqej me aneksimin e Besarabisë në Ballkan dhe të Batumit në Kaukaz. Por, në rast se Perandoria Osmane do të shembej krejtësisht, Bullgaria, Rumania dhe Shqipëria do të bëheshin shtete autonome; Kreta, Thesalia dhe Epiri do të aneksoheshin nga Greqia, kurse Stambolli me rrethinën e tij do të shpallej qytet i lirë.

Megjithatë, duhet pranuar se marrëveshja e Budapestit, pavarësisht nga këto aspekte negative, ishte akti i parë diplomatik ndërkombëtar që pranoi në parim idenë e krijimit të një shteti shqiptar. Kjo ide ishte e Austro-Hungarisë, e cila u nis nga interesi për të krijuar në Ballkanin Perëndimor një barrierë kundër ekspansionit serb drejt Adriatikut e Maqedonisë.

Më 10 qershor 1878 shqiptarët u mblodhën në Prizren dhe formuan lidhjen e Prizrenit.

Lidhja e Prizrenit ishte lëvizja e parë e shqiptare e madhe e organizuar në mënyrë administrative, politike dhe ushtarake që prej kohës së Skënderbeut. Të detyruar nga rrethanat specifike të vitit 1878, shqiptarët thirrën një Kuvend mbarëkombëtar, i cili synonte bashkimin e Shqipërisë. Pas firmosjes së Marrëveshjes të Shën Stefanit mes Rusisë dhe Turqisë, ku Shqipërisë nuk iu njoh asnjë e drejtë territoriale, dhe në pritje të kongresit të Berlinit, i cili me shumë mundësi do t’i hiqte hartës shqiptare krahina të shumta, atdhetarët shqiptarë ideuan këtë mbledhje, në përpjekje për tu larguar nga sundimi osman.

Më 10 qershor 1878 në Prizren u bashkuan katër vilajetet e Shqipërisë: Shkodrës, Manastirit, Janinës dhe Kosovës.

Kongresi i Berli nit u hap më 13 qershor 1878, me rend dite rishikimin e Traktatit të Shën-Stefanit. Në të morën pjesë 6 Fuqitë e Mëdha të Evropës:Gjermania, Anglia, Franca, Rusia, Austro-Hungaria dhe Italia.

Copëtimi i parë i trojeve shqiptare u realizua pas vendimeve të Kongresit të Berlinit për të shpërblyer Malin e Zi me Plavën e Gucinë. Gjatë kësaj kohe, iu kaluan Serbisë zonat e Toplicës, Prokuples, Kurshumlisë, Nishit, Vranjes dhe Leskovacit. Popullsia shqiptare në këto zona u përzu me dhunë, dhe e gjithë u spastrua etnikisht nga shqiptarët, duke krijuar 70 000 refugjatë shqiptarë nga këto zona që u vendosën në Kosovë e 60 000 të tjerë që u vendosëm në zonën që sot është në Maqedoni. Kongresi i Berlinit i dha Malit të Zi edhe tokat tjera shqiptare, qytetin e Tivarit dhe Podgoricën.

Përpjekja e popullit shqiptar u shua me pas me mosnjohjen e trojeve nga kongresi i Berlinit dhe luftën e popullit shqiptar kundër perandorisë osma ne e cila rezultojë me copëtimin e Shqipërisë dhe mbetjen e pjesëve tjera nën perandorinë osmane benë të ditur KosovaPress.

Lufta e popullit shqiptar nuk u ndalë deri më 1912, ku në Vlorë u shpallë pavarësia e Shqipërisë dhe përfundimisht populli shqiptarë dëbon nga trojet e veta perandorinë osmane.

Pas kësaj u mbajt Konferenca e ambasadorëve në Londër, më 1912-1913 e njohur ndryshe edhe si "Konferenca e Paqes në Londër", i cili ishte një takim ndërkombëtar i gjashtë Fuqive të Mëdha të asaj kohe (Britania e Madhe, Franca, Gjermania, Austro-Hungaria, Rusia dheItalia). Këto fuqi u mblodhën në dhjetor 1912.

Pas shumë diskutimesh, më 29 korrik 1913, ambasadorët morrën një vendim formal për të njohur Principatën e Shqipërisë si shtet sovran të pavarur nga Perandoria Osmane duke e copëtuar edhe njëherë dhe marrë dy te tretat e trojeve shqiptare.

Me poshtë shihni hartën e propozimit të qeverisë shqiptare, propozimit të Francës, Rusisë dhe Ligës së krijuar Ballkanike ( Bullgaria, Greqia , Serbia dhe Mali i Zi) si dhe vendimin e marrë nga konferenca e ambasadorëve.
28_11_2015_6916409_isa_boletini_dhe_ismail_qemali.jpg
 
Titulli: Pse Ismail Qemaili kërkoi autonomi e jo pavarësi nga osmanët?

Po prisja te shihja harten por pashe ismailin be vloren ne foto.
Goxha fotozhenik paska qene per kufijt!
 
Titulli: Pse Ismail Qemaili kërkoi autonomi e jo pavarësi nga osmanët?

Ismaili nuk kerkoj asgje, por kishte urdher te ngrinte flamurin shqiptar dhe te deklaronte nje qeveri shqiptare. I dhane nje flamur shqiptar ne Vjen, dhe ai ju pergjigj: flamurin ma dhate, por me duhet nje shtize ku ta vendos. ...do keshe bajoneten Austriake-i thane. Dhe ashtu u be!!

Mbrenda ne mbledhjen e Pavarsise, kish divergjenca ku dikush kerkonte qe te rrihej akoma nen Turqine, dhe te ngrihej flamuri turk dhe shqiptar. Por nderhyri prifti nga Dibra Nikoll Kacorri duke nxjerr pistoleten mbi tavoline: "Nqs do vdesim neser, atehere me mire sot....o Pavarsi nga Turqia dhe me flamur te Skenderbeut, o gjaku deri ne gju"
 
Titulli: Pse Ismail Qemaili kërkoi autonomi e jo pavarësi nga osmanët?

1005
Share
0
Tweet
0
Share

Klan Kosova sjell pjesë nga libri i profesor Fetah Bahtirit për rolin e Isa Boletinit në shpalljen e pavarësisë në Vlorë…
“Atëherë plaku filloi rrëfimin e vet:

- Në ditën kur është shpallur pavarësia e Shqipërisë i kam pasur 18 vjet.

Atë ditë dhe atë ngjarje e mbaj mend si sot. Po më duket se po e shoh me sy edhe tani… Ismail Qemali me shokë e shpallën pavarësinë, e shpallën Shqipërinë shtet. E shihni këtë bulevard këndej?… Këtu ka qenë përrua, andej përtej kanë qenë arat.

Ja aty!… Aty kishte gardhiqe me hunj të thjeshtë me të cilat ishin të ndara arat e parcelat…

Këtu ishin tubuar shumë njerëz me nga gjysmë opinge, me nga një gjysmë kësule, me këmisha të gjata e të shqyera, lloj-lloj njerëzish, lloj-lloj veshjesh! Këndej u shpall shteti i shqiptarëve, e këta këndej, kundërshtonin! اfarë Shqipërie more! Kjo është Turqi! Kjo është Greqi!… Nuk duam shtet çfare e doni ju! Nuk dihej se çka po ndodhte dhe nuk kuptohej se ku e si do të dukej fundi i gjithë kësaj.

Po më duket se po e shoh Isain! Mbërrijti, i lumi, nja dy-tri orë pasi që u shpall shteti! Zbriti nga kali. Ja këtu, mu këtu… S`e kam pasur as pesë metra larg. Me të ishte edhe një kolonë kalorësish kosovarë. Secili më i pashëm se tjetri! Secili më kreshnik se tjetri! Se cili më i zoti se tjetri! Isai vetë - dy metra mashkull! Ismail Qemali me shokë e pritën si është më së miri. Të gjithë e përqafuan Isain, e edhe kosovarët e tjerë që ishin me të.

Ata që ishin grumbulluar këndej e që kundërshtonin nuk i ndalnin brohoritjet dhe kundërshtimet. E kam dëgjuar me veshtë mi Isa Boletinin kur e pyeti Ismail Qemalin: ‘Po çka janë këta? اka po donë këta, more?…’. Ismail Qemali dhe tre-katër delegatë të tjerë që ndodheshin më afër tij i folën Isait me zë të ulët, gjë që unë nuk munda të dëgjoja se çka i thanë. Por e kam dëgjuar Isain kur me pak fjalë u është drejtuar kosovarëve që e shoqëronin: ‘Burra! Rahatoni këta këndej, veç mos i dëmtoni’.

Kjo ‘mos i dëmtoni’ më vonë u pa se kishte domethënien ‘mos i vritni’. Kosovarët filluan zbatimin e urdhrit.

Sa çel e mbyll sytë kosovarët i shkulën të gjithë hunjtë dhe me ta filluan t`i rrahin të gjithë ata që ndodheshin afër e që kundërshtonin themelimin e shtetit të shqiptarëve. E tërë turma kundërshtare u shpërnda rrufeshëm dhe shteti ynë vazhdoi të jetojë e të funksionojë.

Dijeni se Isa Boletini me kosovarët e tij atë ditë e shpëtoi Shqipërinë dhe shtetin tonë.

E ju, paçi faqen e bardhë dhe paçi fat! Edhe sot ne këtu ymydin e kemi te Kosova dhe te kosovarët - përfundoi rrëfimin e tij plaku i Vlorës”.
 

Konkursi Letërsisë

  • Jeta pa ty

    Votat: 7 46.7%
  • Simfonia e bisedave tona

    Votat: 2 13.3%
  • Bora e parë

    Votat: 3 20.0%
  • Larg

    Votat: 3 20.0%
Back
Top