Shoqerite Anonime
KREU V: SHOQERITE ANONIME
Neni 74:
Përkufizimi dhe emërtimi i shoqërive, udhëzime mbi aktet dhe dokumentet
Shoqëri anonime është shoqëria, kapitali i së cilës ndahet në aksione dhe që themelohet ndërmjet ortakëve që përballojnë humbje vetëm deri në kufirin e vlerës së kontributit të tyre në kapitalin themeltar. Shoqëria mund të themelohet e të ketë një ose disa ortakë.
Ajo ka një emërtim, para ose prapa të cilit vihet shënimi "shoqëri anonime" ose "SHA". si dhe vlera e kapitalit themeltar. Emri i një ose disa ortakëve mund të përfshihet në emërtimin e shoqërisë. Këto shënime dhe emrat e anëtarëve të drejtorisë dhe të kryetarit të këshillit mbukëqyrës duhet të figurojnë në të gjitha aktet ose dokumentet e shpallura nga shoqëria, të destinuara për të tretët.
Neni 75: Kapitali themeltar
Vlera minimale e kapitalit themeltar për shoqëritë pa ofertë publike është 2 milionë lekë, kursë për shoqëritë me ofertë publike është 10 milionë lekë në ditën e firmosjes së statuteve.
Zvogëlimi i kapitalit themeltar në një vlerë më të vogël se ajo e përcaktuar në paragrafin e mësipërm e bën të detyrueshme marrjen e një vendimi prej shoqërisë për zmadhimin e kapitalit themeltar të paktën deri në vlerën minimale. Në të kundërt shoqëria duhet të shndërrohet në një formë tjetër. Në rast moszbatimi të kërkesave të këtij paragarfi, çdo personi interesuar mund të kërkojë në rrugë gjyqësore prishjen e shoqërisë. Kjo prishje nuk mund të shpallet, në qoftë se rregullimi është bërë në ditën kur gjykata mblidhet për të marrë vendim.
Neni 76: Përcaktimi i shoqërive me ofertë publike
Shoqëri me ofertë publike konsiderohen ato, aksionet e të cilave janë të regjistruara zyrtarisht në bursën e letrave me vlerë, duke filluar nga data e këtij regjistrimi ose ato që për shitjen e aksioneve të çfarëdolloji u drejtohen bankave, institucioneve financiare apo agjentëve të këmbimit të letrave me vlerë ose publikimit në forma të ndryshme dhe shpërndarjes jashtë mjediseve të caktuara për këtë qëllim. Të gjitha shoqëritë e tjera anonime janë shoqëri pa ofertë publike.
Neni 77: Shndërrimi i shoqërive të tjera në shoqëri anonime
Kur një shoqëri e një forme tjetër shndërrohet në shoqëri anonime, me vendim gjyqësor dhe me kërkesë të drejtuesve të shoqërisë osë të një prej tyre caktohen një ose disa ekspertë për shndërrimin e shoqërisë që ngarkohet për të vlerësuar nën përgjegjësinë e tyre vlerën e pasurive që përbëjnë aktivin e shoqërisë dhe avantazhet e veçanta. Ata mund të ngarkohen për hartimin e raportit të gjendjes së shoqërisë, siç përcaktohet në paragafin e tretë të nenit 73 të këtij ligji. Në këtë rast hartohet vetëm një raport. Këta ekspertë i nënshtrohen papajtueshmërive të parashikuara në nenet 168 dhe 169 të këtij ligji. Eksperti kontabël i autorizuar i shoqërisë mund të emërohet ekspert shndërrimi me vendim unanim të ortakëve. Raporti vihet në dispozicion të ortakëve.
Ortakët mblidhen për të vendosur për vlerësimin e pasurive dhe dhënien e avantazheve të veçanta; ata mund t'i zvogëlojnë ato vetëm me vendim unanim.
Shndërrrimi është i pavlefshëm, në rast se ortakët nuk shprehen pozitivisht, gjë që duhet të jetë e shënuar në procesverbal.
SEKSIONI I
THEMELIMI I SHOQERIVE ME OFERTE PUBLIKE
Neni 78: Firmosja e depozitimi i statutit
Projektstatuti hartohet dhe firmoset nga një ose disa themelues që depozitojnë një ekzemplar në regjistrin tregtar.
Themeluesit publikojnë një njoftim sipas kushteve të përcaktuara me ligj të veçantë.
اdo firmim, pa respektuar formalitetet e kërkuara në paragarfet 1 dhe 2 të këitj neni, konsiderohet i papranueshëm.
Neni 79: Privimi i së drejtës për të qenë themelues
Personat e ndaluar me ligj për të qenë administratorë të një shoqërie ose atyre që u ndalohet ushtrimi i këtyre funksioneve, nuk mund të jenë themelues.
Neni 80: Nënshkrimi i kapitalit dhe shlyerja e aksioneve
Kapitali duhet të nënshkruhet plotësisht.
Në momentin e nënshkrimit, të paktën 1/4 e vlerës nominale të aksioneve për kontributin në para, duhet të jetë e shlyer. Shlyerja e vlerës së mbetur bëhet me një ose disa këste, sipas vendimit të drejtorisë.
Aksionet për kontributin në natyrë shlyhen plotësisht që në momentin e nënshkrimit.
Aksionet nuk mund t ëpërfaqësojnë kontribut në shërbime.
Neni 81: Buletini i nënshkrimeve
Nënshkrimi i aksioneve për kontributin me para evidencohet në një buletin të hartuar sipas kushteve të përcaktuara me ligj të veçantë.
Neni 82: Depozitimi i fondeve
Fondet që rezultojnë nga nënshkrimet për kontributet në para, si dhe lista me emrat, mbiemrat, adresat e banimit të nënshkruesve dhe shumat e derdhura nga secili prej tyre, depozitohen te një noter ose bankë për llogari të shoqërisë në formim e sipër, sipas udhëzimeve që jepen në paragrafin 2 të nenit 78 të këtij ligji.
Mbajtësi i fondeve deri në tërheqjen e tyre duhet t'i komunikojë çdo nënshkruesi që vërteton se është i tillë, listën e përmendur në paragrafin e mësipërm. Kërkuesi mund të vihet në dijeni të kësaj liste dhe mund të marrë një kopje të saj kundrejt pagesës.
Neni 83: Evidentimi i nënshkrimeve dhe shumave të derdhura
Nënshkrimet dhe shumat e derdhura evidentohen nga një certefikatë që lëshohet nga mbajtësi i fondeve, e hartuar në momentin e depozitimit mbi bazën e buletineve të nënshkrimit.
Neni 84: Asambleja themeluese
Brenda një muaji nga shpallja e nënshkrimeve dhe shumave të derdhura, themeluesit thërresin nënshkruesit në mbledhjen themeluese të asamblesë.
Në fletëthirrje tregohet vendi, data dhe ora e mbledhjes së asamblesë themeluese. Ky njoftim publikohet në një gazetë të autorizuar për publikimin e njoftimeve ligjore, të paktën 15 ditë përpara datës së mbledhjes së asamblesë.
Asambleja vërteton nënshkrimin plotësisht të kapitalit dhe shlyerjen e aksioneve më vlerën e kërkuar. Ajo shprehet për adoptimin e statutit, i cili nuk mund të ndryshohet pa unanimitetin e të gjithë nënshkruesve, emëron anëtarët e parë të këshillit mbikëqyrës, cakton një ose disa ekspertë kontabël të autorizuar.
Procesverbali i asamblesë evidencon nëse anëtarët e këshillit mbikëqyrës dhe ekspertët kontabël të autorizuar kanë pranuar funksionet e tyre.
Neni 85: Kontributet në natyrë dhe avantazhet e veçanta
Për vlerësimin e kontributeve në natyrë dhe të klauzolave për avantazhet e veçanta në dobi të personave ortakë ose joortakë, me kërkesë të themeluesve ose të njërit prej tyre, caktohen me vendim gjyqi një ose disa ekspertë për kontributet, të cilët bëjnë vlerësimin nën përgjegjësinë e tyre. Ata u nënshtrohen të njëjtave papajtueshmëri si dhe ekspertët kontabël të autorizuar, ashtu siç caktohet në nenet 168 dhe 169 të këtij ligji.
Raporti i ekspertëve depozitohet në selinë e shoqërisë, të paktën 8 ditë përpara datës së mbledhjes së asamblesë themeluese dhe i bashkëngjitet statutit të depozituar në regjistrin tregtar.
Ai duhet të vihet në dispozicion të nënshkruesve, të cilët mund të njihen me të ose të marrin një kopje të plotë apo të pjesshme të tij.
Asambleja themeluese vendos mbi vlerësimin e kontributeve në natyrë dhe dhënien e avantazheve të veçanta.
Ajo mund t'i zvogëlojë ato vetëm me unanimitetin e të gjjithë nënshkruesve.
Në qoftë se secili nga kontribuesit dhe përfituesit e avantazheve të veçanta nuk shprehen pozitivisht, gjë që duhet të jetë e shënuar në procesverbal, shoqëria nuk themelohet.
Neni 86: Marrja e vendimeve në mbledhjen themeluese të asamblesë
Nënshkruesit e aksioneve marrin pjesë në votim ose përfaqësohen sipas kushteve të parashikuara në nenet 135 dhe 140 të këtij ligji.
Mbledhja e asamblesë shqyrton çështjet në kushtet e quorumit dhe shumicës së parashikuar pëe mbledhjet e jashtëzakonshme të asamblesë.
Neni 87: E drejta e votës në mbledhjen themeluese të asamblesë
Kur asambleja merr në shqyrtim këkresën për miratimin e një kontributi në natyrë ose dhënien e një avantazhi të veçantë, aksionet e kontribuesit ose të përfituesit të avantazhit të veçantë nuk merren në konsideratë për llogaritjen e shumës. Kontribuesi ose përfituesi nuk ka votë vendimore as në emër të tij as si mandatmbajtës.
Neni 88: Tërheqja e fondeve të depozituara
Tërheqja e fondeve që rezultojnë nga nënshkrimet për kontributet në para bëhet nga mandatmbajtësi i ngarkuar prej shoqërisë pas regjistrimit të saj në regjistrin tregtar.
Në rast se shoqëria brenda 6 muajsh nga data e depozitimit të projektstatutit në regjistrin tregtar nuk themelohet, çdo nënshkrues mund të kërkojë në rrugë ligjore emërimin e një mandatmbajtësi të ngarkuar për tërheqjen e fondeve, që t'ua kthejë ato nënshkruesve pasi të zbriten shpenzimet e shpërndarjes.
Në rast se themeluesi ose themeluesit vendosin më pas të themelojnë shoqërinë, duhet të bëhet përsëri depozitimi i fondeve dhe zbatohet procedura e kërkuar anë nenet 82 dhe 83 të këtij ligji.
SEKSIONI II
THEMELIMI I SHOQERIVE PA OFERTA PUBLIKE
Neni 89: Dispozita për zbatim
Kur shoqëria është e llojit pa ofertë publike, janë të zbatueshme dispozitat e seksioni të parë të kreut të V-të, me përjashtim të neneve 78, 81, 84, 85 paragarfet 3 deri 7, 86 dhe 87 të këtij ligji.
Neni 90: Evidencimi i derdhjeve të kryera
Derdhjet evidencohen nga një çertefikatë e mbajtësit të fondeve, e hartuar në momentin e depozitimit të fondeve, mbi bazën e listës së aksionarëve ku janë shënuar shumat e derdhura nga secili prej tyre.
Neni 91: Kontributet në natyrë dhe avantazhet e veçanta
Vlerësimi i kontributeve në natyrë pasqyrohet në statut. Ky vlerësim bëhet mbi bazën e një raporti që i bashkëngjitet statutit dhe që hartohet nga një ekspert për kontributet nën përgjegjësinë e tij.
E njëjta procedurë ndiqet edhe për avantazhet e veçanta, po qe se ka të tilla.
Raporti vihet në dispozicion të aksionarëve të ardhshëm, në selinë e parashikuar të shoqërisë, të paktën 3 ditë përpara datës së firmosjes së statutit. Aksionarët mund të marrin kopje të tij.
Neni 92: Firmosja e statutit
Statuti firmoset nga aksionarët ose nga mandatmbajtësit e ngarkuar prej tyre, pasi të hartohet çertefikata e mbajtësit të fondeve.
Neni 93: Caktimi i drejtuesve dhe ekspertëve kontabël të autorizuar
Anëtarët e parë të këshillit mbikëqyrës dhe ekspertët e parë kontabël të autorizuar caktohen në statut.
SEKSIONI III
SHOQERITE SHTETERORE
Neni 94: Dispozita për zbatim
Shoqëritë shtetërore i nënshtrohen legjislacionit të përgjithshëm mbi shoqërotë, në rast se nuk caktohet ndryshe nga një ligj i veçantë.
Shoqëria shtetërore është një shoqëri anonime, në të cilën të gjitha aksionet zotërohen nga shteti ose një ent publik.
SEKSIONI IV
DREJTIMI I SHOQERIVE ANONIME
NENSEKSIONI I - DREJTORIA
Neni 96: Përbërja e drejtorisë dhe kontrolli mbi të
Shoqëria anonime drejtohet nga një drejtori e përbërë nga një ose disa anëtarë.
Në shoqëritë anonime, kapitali i të cilave është mbi 5 milionë lekë, në ditën e meërimit të drejtorisë, derjtoria përbëhet të paktën me dy persona, në rast se në statut nuk shprehet që ajo të përbëhet nga një person i vetëm.
Drejtoria ushtron funksionet e saj nën kontrollin e një këshilli mbikëqyrës.
Neni 97: Emërimi i anëtarëve të drejtorisë
Anëtarët e drejtorisë emërohen nga këshilli mbikëqyrës që ngarkon njërin prej tyre me cilësinë e drejtorit.
Anëtarët e drejtorisë janë persona fizikë, në të kundërt emërimi i tyre është i pavlefshëm. Ata mund të zgjidhen edhe jashtë bashkësisë së aksionarëve.
Neni 98: Shkarkimi i anëtarëve të drejtorisë
Anëtarët e drejtorisë mund të shkarkohen për shkaqe të përligjura nga këshilli mbikëqyrës.
Si shkaqe të përligjura konsiderohen veçanërisht një faj i rëndë i anëtarit të drejtorisë, paaftësia e tij në kryerjen korrekt të funksioneve ose kur asambleja humbet besimin tek ai. Përjashtohen rastet kur shkarkimi është nxitur haptazi nga shkaqe që s'kanë të bëjnë me interesimin e shoqërisë.
Shkarkimi mbete në fuqi derisa vendimi gjyqësor që evidencon pavlefshmërinë e shkarkimit të marrë fuqi ligjore.
Kontrata e punës e të interesuarit vazhdon t'i nënshtrohet dispozitave të legjislacionit shqiptar.
Neni 99: Kohezgjatja e mandatit të anëtarëve të drejtorisë
Kohëzgjatja e mandatit të anëtarëve të drejtorisë caktohet në statut për një periudhë nga dy der gjashtë vjet. Nëse vendi mbetet bosh, zëvendësuesi emërohet për periudhën që mbetet deri në emërimin e drejtorisë së re.
Neni 100: Shpërblimi i antarëve të drejtorisë
Mënyra dhe masa e shpërblimit të secilit anëtar të drejtorisë fiksohet me aktin e emërimit.
Neni 101: Kompetencat e drejtorisë dhe marrja e vendimeve nga ana e saj
Drejtoria ka kompetenca të plota për të vepruar në çdo rrethanë në emër të shoqërisë. Ajo i ushtron këto kompetenca brenda objektit të shoqërisë, por kufizohet nga ato kompetenva që ligji ua jep shperhimisht këshillit mbikëqyrës dhe asambleve të aksionarëve.
Shoqëria në marrëdhëniet me të tretët merr përsipër detyrimet që rrjedhin nga aktet e drejtorisë, edhe kur këto akte nuk përfshihen në objektin e shoqërisë. Shoqëria nuk përsipër pasojat ndaj të tretëve, kur ajo provon se të tretët e dinin që akti i drejtorisë e kalonte objektin e shoqërisë ose kur të tretët nuk mund ta injoronin këtë akt në rrethanat e dhëna, duke pasur parasysh faktin se vetë shpallja e statutit nuk është provë e mjaftueshme.
Klauzolat e statutit që kufizojnë kompetencat e drejtorisë duhet të respektohet nga të tretët.
Drejtoria shqyrton dhe merr vendime sipas kushteve të caktuara në statut.
Nnei 102: Përfaqësimi te të tretët
Anëtarët e drejtorisë, në rast se drejtoria përbëhet nga disa anëtarë, përfaqësojnë bashkërisht shoqërinë në marrëdhëniet me të tretët, po qe se në statut nuk përcaktohet ndryshe. Statuti mund t'i njohë këshillit mbikëqyrës të drejtën për t'u dhënë njërit apo disa anëtarëve të drejtorisë kompetencën e përfaqësimit të shoqërisë vetëm apo së bashku me një anëtar tjetër.
Ankesat apo kërkesat që të tretët i adresojnë shoqërisë, janë të vlefshme kur ato dërgohhen te drejtori.
Anëtarët e drejtorisë që kanë kompetencën e përfaqësimit bashkërisht të shoqërisë, mund t'u ngarkojnë disa prej tyre kompetencën e përfaqësimit të vetëm për disa operacione specifike ose për disa kategori specifike operacionesh.
Dispozitat e statutit që kufizojnë kompetencat e përfaqësimit të shoqërisë, duhet të respektohen nga të tretët.
NENSEKSIONI II - KESHILLI MBIKEQYRES
Neni 103: Kompetencat
Këshilli mbikëqyrës ushtron kontroll të vahzdueshëm ndaj drejtorisë për administrimin e shoqërisë nga ana e saj.
Përfundimi i operacioneve të renditura në statut mund të bëhet me autorizim paraprak të këshillit mbikëqyrës.
Tejkalimi i kompetencave të këtij autorizimi duhet të respektohet nga të tretët, që nuk kanë pasur dijeni për të.
Këshilli mbikëqyrës ka të drejtë të kryejë në çdo kohë verifikimet dhe kontrollet që ai i çmon të arsyeshme dhe të kërkojë të njihet me dokumentet që ai i gjykon të nevojshme për plotësimin e detyrës së tij.
Drejtoria i paraqet raport këshillit mbikëqyrës të paktën një herë në tre muaj.
Brenda tre muajve nga mbyllja e vitit financiar, drejtoria i paraqet këshillit mbikëqyrës dokumentet që përcaktohen në nenin 130, paragafi 2 i këtij ligji, me qëllim verifikimi dhe kontrolli.
Këshilli mbikëqyrës, në përputhje me nenin 130, i paraqet asamblesë vërejtjet e tij mbi raportin e drejtorisë, si dhe ato mbi llogaritë e vitit financiar.
Këshilli mbikëqyrës përbëhet nga jo më pak se tre anëtarë dhe jo më shumë se 21. Numri i anëtarëve duhet të jetë i plotpjesëtueshëm me tre.
Në rast bashkimi shoqërish, ky numër mund të shtoheet deri në numrin e përgjithshëm të anëtarëve të këshillave mbikëqyrëse të shoqërive që bashkohen deri në mbledhjen e ardhshme të zakonshme të asamblesë.
Asnjë anëtar i këshillit mbikëqyrës nuk mund të jetë anëtar i drejtorisë. Në rast se një anëtar i këshillit mbikëqyrës emërohet anëtar i drejtorisë, mandati i tij në këshillin mbikëqyrës përfundon sapo ai të kalojë në funksionin e ri.
Neni 105:
Emërimi i anëtarëve të këshillit mbikëqyrës dhe kohëzgjatja e funksioneve të tyre
Dy të tretat e anëtarëve të këshillit mbikëqyrës emërohen nga mbledhja themeluese e asamblesë ose nga mbledhja e zakonshme e asamblesë. Në rastin e parashikuar nga neni 93 i këtij ligji, ata caktohen në statut. Në rast bashkimi apo ndarjeje, emërimi mund të bëhet nga asambleja në një mbledhje të jashtëzakonshme të saj.
Kohëzgjatja e funksioneve të anëtarëve të këshillit mbikëqyrës caktohet në statut. Ajo nuk duhet të kalojë 6 vjet për anëtarët e emëruar nga asambleja dhe tre vjet për anëtarët e caktuar në statut.
Anëtarët mund të rizgjidhen, përveç rastit kur në statut caktohet ndryshe. Ata mund të shkarkohen në çdo moment nga asambleja e zakonshme.
I punësuari në shoqëri nuk mund të jetë anëtar i këshillit mbikëqyrës të emëruar nga asambleja e aksionarëve.
اdo emërim i bërë në kundërshtim me rregullat e mësipërme, është i pavlefshëm, me përjashtim të rasteve kur veprohet në kushtet e parashikuara nga neni 108 i këtij ligji.
Neni 106: Perosni juridik si anëtar i këshillit mbikëqyrës
Një person juridik mund të emërohet në këshillin mbikëqyrës. Ai duhet të caktojë një përfaqësues të përhershëm që u nënshtrohet po atyre kushteve dhe detyrimeve dhe ka të njëjtat përgjegjësi civile e penale, sikur të ishte ai vetë anëtar i këshillit, duke mos përjashtuar nga përgjegjësia e përbashkët personin jurisik që ai përfaqëson.
Personi juridik që shkarkon përfaqësuesin e tij duhet të paraqesë njëkohësisht zëvendësuesin.
Neni 107: Kufizimi i mandateve
Asnjë person fizik nuk mund të bëjë pjesë në më shumë se tetë këshilla mbikëqyrës të shoqërive anonime me seli në Shqipëri.
اdo person fizik që në momentin e marrjes së një mandati të ri bie në kundërshtim me dispozitat e paragrafit të mësipërm, brenda tre muajve nga momenti i emërimit, duhet të japë dorëheqjen nga një prej mandateve të tij.
Pas kalimit të këtij afati ai konsiderohet i shkarkuar nga mandati më i ri dhe duhet të kthejë shpërblimet e marra, por vlefshmëria e vendimeve, në të cilat tashmë ai ka marrë pjesë, nuk vihet në dyshim.
Rregullat e paragrafit të parë të këtij neni nuk zbatohen për përfaqësuesit e përhershëm të personave juridike dhe as për anëtarët e këshillit mbikëqyrës të atyre shoqërive, kapitali i të cilave zotërohet në masën mbi 20 për qind nga një shoqëri tjetër, ku ata janë anëtarë të drejtorisë ose të këshillit mbikëqyrës. Në këtë rast numri i mandateve të zotëruara nga të interesuarit sipas këtij paragarfi nuk duhet të jetë më shumë se pesë.
Rregullat e paragrafit të parë të këtij neni gjithashtu nuk zbatohen për nëpunësit e administratës shtetërore, të emëruar nga shteti si anëtarë të këshillit mbikëqyrës të një shoqërie shtetërore. Në këtë rast numri i mandateve të zotëruara nga të interesuarit sipas këtij paragrafi, nuk duhet të kalojë tre.
Në rastin e vendeve bosh që krijohen nga vdekja apo dorëheqja e një apo disa anëtarëve të këshillit mbikëqyrës, ky këshill mundet, për periudhën midis dy mbledhjeve të asamblesë, të bëjë emërime të përkohshme.
Kur numri i anëtarëve të këshillit mbikëqyrës ka zbritur nën minimumin ligjor, drejtoria duhet të thërresë urgjentisht mbledhjen e zakonshme të asamblesë për të plotësuar efektivin e këshillit mbikëqyrës.
Kur numri i anëtarëve të këshillit mbikëqyrës ka zbritur nën minimumin e kërkuar në statut, por është jo më i vogël se minimumi ligjor, këshilli mbikëqyrës brenda tre muajve nga data e krijimit të vendeve bosh, duhet të bëjë emërime të përkohshme për të kompletuar efektivin e tij.
Emërimet e bëra nga këshilli, në bazë të paragrafeve 1 dhe 3 të këtij neni, i nënshtrohen ratifikimit në mbledhjen e rradhës të asamblesë së zakonshme. Në mungesë të ratifikimit, shqyrtimet e bëra dhe vendimet e marra më parë nga këshilli mbeten gjithmonë të vlefshme.
Kur këshilli lë pas dore bërjen e emërimeve të kërkuara apo nëse asambleja nuk thirret, çdo i interesuar mund të kërkojë në rrugë gjyqësore caktimin e një mandatmbajtësi të ngarkuar për therrjen e asamblesë, e cila do të bëjë emërimet.
Neni 109: Anëtarët e zgjedhur nga të punësuarit
Një e treta e anëtarëve të këshillit mbikëqyrës zgjidhet nga të punësuarit në shoqëri.
Nëse numri i anëtarëve të zgjedhur nga të punësuarit është i barabartë ose më i madh se 2, inxhinierët, kuadrot ose personat e ngjashëm me ta kanë një vend në këshillin mbikëqyrës.
Neni 110: Procedura e zgjedhjes
Anëtarët e këshillit mbikëqyrës të zgjedhur nga të punësuarit duhet të kenë firmosur një kontratë pune, të paktën dy vjet përpara datës së emërimit në këtë këshill, e cila t'i korespondojë një vendi pune efektiv. Ky kusht për vjetërsinë e kontratës nuk kërkohet kur në momentin e emërimit shoqëria ka më pak se dy vjet që është themeluar.
Të gjithë të punësuarit e shoqërië që kanë lidhur kontratën e punës mbi tre muaj përpara datës së zgjedhjeve, konsiderohen si zgjedhës. Votimi është i fshehtë.
Në rast se të patkën një vend për në këshillin mbikëqyrës rezervohet për inxhinierët, kuadrot dhe të ngjashëm me ta, të punësuarit ndahen në dy grupe elektorale, të cilat votojnë veças.
Në grupin e parë futen inxhinierët; kuadrot dhe të ngjashmit me ta, në të dytin të punësuarit e tjerë.
Në statut fiksohet shpërndarja e vendeve sipas grupeve në vartësi të strukturës së personelit.
Kandidatët ose listat e kadidatëve mund të paraqiten me firmën e 1/20 të të punësuarve të shoqërisë ose nga 100 prej tyre, në rast se numri i të punësuarve, i kalon 2000 vetët.
Në rast se votohet për një vend të veëm në të gjithë elektoratin, zgjedhjet bëhen me votim mazhoritar me dy ture. Në rast se votohet për një vend të vetëm në një prej grupeve elektorale, zgjedhjet bëhen me votim mazhoritar me dy ture në këtë grup. اdo kandidaturë duhet të përmbajë, përveç emrit të kandidatit, edhe atë të zëvendësuesit të mundshëm. Konsiderohet i zgjedhur kandidati që në turin e parë ka marrë shumicën absolute të votave, ndërsa për turin e dytë shumicën relative.
Në rast barazimi votash, kandidati që ka përfaqësuese proporcionale dhe pa përzier kandidatët e dy listave me njëri-tjetrin. Secila listë duhet të përmbajë dy herë më tepër kandidatë sesa vendet në dispozicion.
Në rast barazimi votash, kandidati që ka kontratën më të vjetër të punës konsiderohet fitues.
Rregullat e tjera të votimit caktohen në statut.
Ankesat që lidhen me elektoratin, me të drejtën për t'u zgjedhur dhe rregullsinë e procedurës elektorale, bëhen përpara gjykatës që merr vendime në instancë të fundit me procedurë urgjente.
Neni 111: Kohëzgjatja e mandatit të anëtarëve të zgjedhur nga personeli
Kohëzgjatja e mandatit të përcaktohet në statut, por s'duhet të kalojë 6 vjet. Mandati është i përsëritshëm, në rast se nuk përcaktohet ndryshe në statut.
اdo emërim i kryer në kundërshtim me nenet 109 e 110 dhe me këtë nen është i pavlefshëm. Kjo pavlefshmëri nuk prek vendimet e marra në prani të anëtarit të emëruar në mënyrë të parregullt.
Neni 112: Papajtueshmëritë për anëtarët e zgjedhur nga personeli
Mandati i anëtarit të këshillit mbikëqyrës i zgjedhur nga të punësuarit është i papajtueshëm më çdo mandat tjetër përfaqësues të shoqërisë. Anëtari që në momentin e zgjedhjes është titullar i një apo disa mandateve të tjera, duhet të japë dorëheqjen nga këto mandate brenda 8 ditëve. Në të kundërt, ai konsiderohet i shkarkuar nga mandati i anëtarit të këshillit mbikëqyrës.
Neni 113: Pasoja mbi kontratën e punës
Anëtarët e këshillit mbikëqyrës, të zgjedhur nga të punësuarit, nuk humbasin avantazhet që u jep kontrata e punës.
Shpërblimi i tyre si të punësuar nuk mund të pakësohet nga fakti që ata ushtrojnë këtë mandat.
Neni 114: Shkaqe të veçanta për heqjen e mandatit të anëtarëve të zgjedhur nga personeli
Prishja e kontratës së punës i jep fund mandatit të anëtarit të këshillit të zgjedhur nga të punësuarit.
Anëtarët e zgjedhur nga të punësuarit munnd të shkarkohen vetëm për faje në ushtrimin e mandatit të tyre dhe me vendim të gjykatës që mblidhet në seancë urgjente, me kërkesën e shumicës së anëtarëve të këshillit mbikëqyrës. Vendimi ekzekutohet përkohësisht derisa të marrë formë të prerë.
Neni 115: Prishja e kontratës së punës të një anëtari të zgjedhur nga të punësuarit
Prishja e kontratës së punës të një anëtari të këshillit mbikëqyrës, të zgjedhur nga të punësuarit, me përjashtim të rastit kur kjo prishje bëhet me iniciativën e tij, shpallet vetëm nga gjykata, që mblidhet në seancë urgjente. Vendimi ekzekutohet përkohësisht derisa ai të marrë formë të prerë.
Neni 116: Vendi bosh i një anëtari të zgjedhur nga personeli
Vendi bosh që krijohet si pasojë e vdekjes, dorëheqjes, shkarkimit apo prishjes së kontratës së punës të një anëtari të këshillit mbikëqyrës të zgjedhur nga të punësuarit, plotësihet sipas mënyrave të mëposhtme:
- Kur zgjedhja është bërë me votim mazhoritar me dy ture, vendi bosh plotësohet nga zëvendësuesi;
- kur zgjedhja është bërë me votim sipas listave, vendi bosh plotësohet nga kandidati që figuron në të njëjtën listë, i renditur pas kandidatit të fundit të zgjedhur.
Mandati i anëtarit të zgjedhur sipas këtyre mënyrave, merr fund me përfundimin e afatit normal të mandatit të anëtarëve të tjerë që janë zgjehdur nga të punësuarit.
Neni 117: Kryetari dhe zëvendëskryetari i këshillit mbikëqyrës
Këshilli mbikëqyrës zgjedh nga gjiri i tij një kryetar dhe një zëvendëskryetar që ngarkohen me mbledhjen e këshillit dhe drejtimin e debatit gjatë seancave të tij. Ai cakton, në qoftë se dëshiron, shpërblimin e tyre.
Kryetari dhe zëvendëskryetari i këshillit mbikëqyrës janë persona fizikë dhe nuk mund të zgjidhen ndërmjet përfaqësuesve të personave juridikë, përndryshe emërimi i tyre është i pavlefshëm.
Ata ushtrojnë funksionet e tyre gjatë tërë periudhës së mandatit të këshillit mbikëqyrës.
Neni 118: Quorumi dhe shumica për marrjen e vendimit
Këshilli mbikëqyrës nuk mund të marrë vendime të vlefshme, pa qenë e pranishme të paktën gjysma e anëtarëve të tij.
Vendimet merren me shumicë të thjeshtë votash të anëtarëve të pranishëm ose përfaqësuesve të tyre, me përjashtim të rastit kur në statut parashikohet një shumicë më e lartë.
Vota e kryetarit është përcaktuese, në rast rezultati të barabartë votash, po qe se në statut nuk përcaktohet ndryshe.
Nnei 119: Shpërblimi i veçantë për pjesëmarrjen në këshill
Asambleja mun t'u caktojë anëtarëve të këshillit mbikëqyrës si shpërblim nj ëshumë vjetore fikse për pjesëmarrjen e tyre në seancat e këtij këshilli. Këtë shumë asambleja e përcakton pavarësisht nga dispozitat e statutit apo nga venidmet e mëparshme. Shpërblimi i anëtarëve të këshillit mbikëqyrës përballohet nga llogaria e shoqërisë.
Neni 120: Shpërblime të jashtëzakonshme
Këshilli mbikëqyrës mund të caktojë shpërblime të jashtëzakonshme për shërbimet apo detyrat që u besohen anëtarëve të këshillave mbikëqyrës. Në këtë rast këto shpërblime që përballohen nga llogaria e shoqërisë, u nënshtrohen rregullave të neneve 122 deri 125 të këtij ligji.
Neni 121: Shpërblimi i anëtarëve të këshillit mbikëqyrës
Anëtarët e këshillit mbikëqyrës, me përjashtim të atyre që zgjidhen nga të punësuarit nuk mund të marrin prej shoqërisë asnjë shpërblim, të përhershëm ose jo, përveç atyre që parashikohen në nenet 117, 119 dhe 120 të këtij ligji. اdo klauzolë që bie në kundërshtim me këtë nen, nuk merret parasysh dhe çdo vendim i kundërt konsiderohet i pavlefshëm.
NENSEKSIONI III - DISPOZITA TE PERGJITHSHME
Neni 122: Marrëveshje që kërkojnë autorizim
Marrëveshjet që kërrkojnë autorizim paraprak të këshillit mbikëqyrës janë:
- të gjitha marrëveshjet që bëhen ndërmjet një shoqërie dhe një anëtari të drejtorisë apo të këshillit mbikëqyrës të kësaj shoqërie;
- marrëveshjet, me të cilat një nga personat e sipërpërmendur lidhet indirekt, apo në të cilat ai lidhet me shoqërinë nëpërmjet një personi ndërmjetës;
- marrëveshjet që veprojnë ndërmjet një shoqërie anonime dhe një subjekti tjetër ekonomik të një lloji të çfarëdoshëm, në rast se një nga anëtarët e drejtorisë apo të këshillit mbikëqyrës të shoqërisë anonime është pronar, ortak "i pakufizuar", administrator apo anëtar i drejtorisë të subjektit tjetër ekonomik. Konsiderohen si pronarë pesonat që kontrollojnë subjektin tjetër ekonomik sipas nenit 219 të këtij ligji.
Rregullat e këtij neni nuk zbatohen për marrëveshjet e bëra për operacionet e përditshme dhe të zbatuara në kushte normale.
Neni 123: Kontrolli mbi marrëveshjet
Anëtari i interesuar i drejtorisë apo i këshillit mbikëqyrës duhet të informojë këshillin mbikëqyrës, sapo vihet në dijeni rreth një marrëveshje, me të cilën zbatohen kërkesat e nenit 122. Në rast se është anëtar i këshillit mbikëqyrës, ai nuk mund të marrë pjesë në votimin për dhënien e autorizimit.
Kryetari i këshillit mbikëqyrës njofton ekspertët kontabël të autorizuar për të gjitha marrëveshjet e autorizuara dhe ia dërgon ato për aprovim asamblesë.
Rreth këtyre marrëveshjeve ekspertët kontabël të autorizuar paraqesin një raport të veçantë në asamble, e cila merr vendim për këtë raport.
I interesuari nuk merr pjesë në votim dhe aksionet e tij nuk merren në konsideratë për llogaritjen e quorumit dhe të shumicës.
Neni 124: Kundërshtueshmëria e marrëveshjeve
Marrëveshjet e miratuara nga asambleja dhe ato që nuk miratohen prej saj, bartin efekte ndaj të tretëve, përveç rastit kur ato anulohen për mashtrim.
Edhe në mungesë të mashtrimit efektet e dëmshme ndaj shoqërisë të marrëveshjeve të pamiratuara mund t'i vihen në ngarkim anëtarit të interesuar të këshillit mbikëqyrës apo anëtarit të interesuar të drejtorisë dhe eventualisht anëtarëve të tjerë të këshillit mbikëqyrës.
Neni 125: Pavlefshmëria e marrëveshjeve
Marrëveshjet e përmendura në nenin 122 dhe të përfunduara pa autorizim paraprak të këshillit mbikëqyrës mund të anulohen, në rast se ato kanë pasur pasoja të dëmshme për shoqërinë, duke mos përjashtuar përgjegjësinë e të interesuarit.
Padia për pavlefshmërinë parashkruhet për 3 vjet nga data e marrëveshjes. Megjithatë, në rast se marrëveshja ka qenë e fshehur, si datë e fillimit të afatit të parashkrimit quhet data e zbulimit të marrëveshjes.
Pavlefshmëria mund t'i kalojë për votim asamblesë, e cila shqyrton raportin e veçantë të ekspertëve kontabël të autorizuar, ku paraqiten rrethanat pse nuk është zbatuar procedura e autorizimit. Në këtë rast zbatohet paragrfi i 4-t i nenit 123 të këtij ligji.
Neni 126: Ndalimi i huadhënieve
Anëtarët e drejtorisë dhe anëtarët e këshillit mbikëqyrës, përveç atyre që janë persona juridikë, ndalohen të kontraktojnë në cilëndo formë, që të marrin hua nga shoqëria, të japin nëpërmjet saj paradhënie, si dhe të bëhen dorëzënës apo të garantojnë nëpërmjet saj detyrimet ndaj të tretëve. اdo kontratë e bërë në kundërshtim me ndalimet e mësipërme është e pavlefshme.
Megjithatë, nëse shoqëria është themeluar dhe vepron si një institucion bankar, ky ndalim nuk zbatohet për operacionet e përditshme të kësaj veprimtarie tregtare të kryer në kushte normale.
I njëjti ndalim zbatohet për përfaqësuesit e përhershëm të personave juridikë anëtarë të këshillit mbikëqyrës. Ai aplikohet gjithashtu për bashkëshortin, paraardhësit dhe pasardhësit e personave të përmendur në këtë nen, si dhe për çdo person ndërmjetës.
Neni 127: Detyrimi për fshehtësi
Anëtarët e drejtorisë dhe të këshillit mbikëqyrës, si dhe çdo person që thirret të marrë pjesë në mbledhjet e këtyre organeve, duhet të ruajnë fshehtësinë për të dhënat që kanë karaktertë brendshëm dhe që cilësohen si të tilla nga kryetari.
SEKSIONI V
ASAMBLEJA E AKSIONAREVE
Neni 128: Asambleja e jashtëzakonshme
Vetëm asambleja e jashtëzakonshme ka kompetenca të ndryshoje statutin me të gjitha dispozitat e tij. اdo klauzolë e kundërt konsiderohet e pavlefshme. Sidoqoftë ajo nuk mund të shtojë detyrimet e aksionarëve, përveç operacioneve që rrjedhin nga rigrupimi i aksioneve i kryer rregullisht.
Asambleja e jashtëzakonshme mund të marrë vendime të vlefshme vetëm në rast se aksionarët e pranishëm ose të përfaqësuar zotërojnë në mbledhjen e parë të paktën 1/2 e aksioneve dhe në të dytën 1/4 e aksioneve me të drejtë vote. Në mungesë të këtij quorumi mbledhja e dytë e asamblesë mund të shtyhet për një ditë të mëvonshme, jo më të largët se dy muaj nga data e thirrjes së parë.
Ajo merr vendim me një shumicë votash prej 3/4 që u përkasin aksionarëve të pranishëm ose të përfaqësuar.
Neni 129: Asambleja e zakonshme
Asambleja e zakonshme merr çdo vendim, përveç atyre që përmenden në nenin 128.
Ajo merr vendime të vlefshme në mbledhjen e parë, vetëm në qoftë se aksionarët e paranishëm ose të përfaqësuar zotërojnë të paktën 1/4 e aksioneve me të drejtë vote. Në rast se kjo mbledhje nuk realizohet, në të dytën nuk kërkohet asnjë lloj quorumi.
Asambleja e zakonshme merr vendim me shumicën e votave që zotërojnë aksionarët e pranishëm ose të përfaqësuar.
Neni 130: Mbledhja e asamblesë së zakonshme
Asambleja e zakonshme thirret në mbledhje të paktën një herë në vit, brenda 6 muajve që pasojnë mbylljen e vitit financiar. Ky afat mund të zgjatet me vendim gjyqësor.
Pas leximit të raportit, drejtoria i paraqet asamblesë llogaritë vjetore dhe, në rast se është e nevojshme, llogaritë e konsoliduara.
Përveç të tjerave, ekspertët kontabël të autorizuar paraqesin raportin për kryerjen e detyrës së ngarkuar sipas kërkesave të nenit 178 të këtij ligji.
Asambleja shqyrton dhe vendos mbi të gjitha çështjet financiare të vitit financiar që ka kaluar.
Ajo ushtron kompetencat që i janë dhënë sipas neneve 105, 108, 119, 123, paragrafi 3, dhe 125 të këtij ligji.
Asambleja autorizon emetimin e obligacioneve dhe nxjerrjen e akteve të veçanta të sigurimit që lidhen me to. Megjithatë për shoqëritë që kanë si aktivitet kryesor emetimin e huave me obligacione të destinuara për financimin e borxheve që ajo u ka pranuar, kompetencat e plota për emetimin e këtyre huave i ka drejtoria, me përjashtim të rasteve kur ka dispozita të kundërta në statut.
Neni 131: Blerja e një pasurie të konsiderueshme që i takon një aksionari
Kur shoqëria, brenda 2 cjetëve nga regjistrimi i saj, blen një pasuri që i takon një aksionari dhe që ka vlerë të paktën sa 1/10 e kapitalit themeltar, me vendim gjyqi sipas një kërkese të drejtorisë ngarkohet një ekspert për ta vlerësuar pasurinë nën përgjegjësinë e tij. Ky ekspert i nënshtrohet papajtueshmërive të parashikuara në nenin 168 dhe 169 të këtij ligji.
Raporti i ekspertit vihet në dispozicion të aksionarëve.
Asambleja e zakonshme në mbledhjen e saj vendos mbi vlerësimin e pasurisë, në të kundërt blerja është e pavlefshme. Shitësi nuk ka të drejtë të marrë pjesë në shqyrtim as si person, as si mandatmbajtës.
Rregullat e këtij neni nuk zbatohen në rast se blerja bëhet në bursë, nën kontrollin e një autoriteti juridik ose në kuadrin e operacioneve të përditshme të shoqërisë të realizuara në kushte normale. Ato nuk janë të zbatueshme në rast se shoqëria ka vetëm një aksioner.
Neni 132: Thirrja e mbledhjes së asamblesë
Mbledhja e asamblesë thirret nga këshilli mbikëqyrës ose nga drejtoria.
Në mungesë ajo thirret gjithashtu:
1. Nga ekspertët kontabël të autorizuar;
2. Nga një mandatmbajtës, i caktuar nga gjyqi, me kërkesën e çdo personi të interesuar për një rast urgjent, ose të një apo disa aksionarëve që zotërojnë së bashku të paktën 1/10 e kapitalit themeltar;
3. Nga likuiduesit.
Mbledhjet e asamblesë të aksionarëve mbahen në selinë e shoqërisë, kur nuk përcaktohet ndryshe.
Neni 133: Mënyra e njoftimit
Thirrja e mbledhjeve të asamblesë së aksionarëve bëhet nëpërmjet lajmërimit që botohet në një gazetë të autorizuar për publikimin e njoftimeve ligjore.
Në rast se të gjitha aksionet janë nominative apo në rast se shoqëria ka një aksionar të vetëm, botimet e parashikuara në paragrafin e mësipërm mund të zëvendësohen nga një njoftim i dërguar me letër rekomande në adresën e çdo aksionari me shpenzimet e shoqërisë.
Njoftimi që duhet të bjerë në dorën e aksionarëve apo të njihet prej tyre, të paktën 15 ditë përpara mbledhjes së asamblesë, përcakton ditën, orën dhe vendin ku bëhet mbledhja, si dhe natyrën e jashtëzakonshme, të zakonshme apo të veçantë dhe rendin e ditës. Në rast nevoje ai tregon vendin ku duhet të depozitohen aksionet për prurësin ose çertefikata e depozitimit të këtyre aksioneve, për të lejuar të drejtën e pjesëmarrjes në asamble dhe afatin e fundit të këtij depozitimi.
اdo mbledhje asambleje që thirret në mënyrë të parregullt, mund të anulohet.
Megjithatë veprimi i anulimit nuk pranohet, kur të gjithë aksionarët janë prezent apo të përfaqësuar.
Neni 135: Përfaqësimi i një aksionari
Një aksionar mund të përfaqësohet nga një tjetër aksionar apo nga bashkëshorti.
اdo aksionar mund të marrë kompetencat që i japin aksionarët e tjerë, me qëllim që t'i përfaqësojë ata në mbledhjen e një asambleje pa kufizime të tjera, përveç atyre që rrjedhin nga kufizimet ligjore apo nga statuti, duke përcaktuar numrin maksimal të votave që mund të zotërojë i njëjti prson qoftë në emër të tij, qoftë si mandatmbajtës.
Mandati jepet vetëm për një mbledhje asambleje. Ai ndërkaq mund të jepet për dy mbbledhje asambleje, nga të cilat një e zakonshme dhe tjetra e jashtëzakonshme, që mbahen në të njëjtën ditë ose brenda 7 ditësh.
Mandati i dhënë për një mbledhje asambleje, është i vlefshëm për mbledhjet e tjera të asamblesë, të cilat thirren në vazhdim me të njëjtin rend dite.
Klauzolat që bien në kundërshtim me rregullat e paragrafeve të mësipërm, konsiderohen të pavlefshme.
Neni 136: Vënia në dispozicion e dokumenteve përpara mbledhjes së asamblesë
Drejtoria duhet, të paktën 15 ditë përpara ditës së mbledhjes së asamblesë, t'u dërgojë apo t'u vërë në dispozicion aksionarëve dokumentet e nevojshme, për t'u bërë të mundur atyre që të njihen dhe të japin një gjykim të plotë mbi administrimin dhe ecurinë e punëve të shoqërisë.
Këto dokumente përmbajnë veçanërisht:
1. Rendin e ditës të mbledhjes së asamblesë;
2. Tekstin e projektrezolutave të paraqitura;
3. Një pasqyrë përmbledhëse të gjendjes së shoqërisë gjatë vitit financiar që ka kaluar, e shoqëruar me një tabelë ku jepen rezultatet e çdo viti financiar gjatë 5 vjetëve të fundit;
4. Raportin e ekspertëve kontabël të autorizuar, i cili, nëse është i nevojshëm, do t'i paraqitet asamblesë kur bëhet fjalëpër një mbledhje të jashtëzakonshme të saj.
Në rast se rendi i ditës përfshin emërimin e anëtarëve të këshillit mbikëqyrës, jepen edhe:
a) emri, mbiemri dhe mosha e kandidatëve, të dhënat profesionale dhe aktiviteti i tyre profesional gjatë 5 vjetëve të fundit, veçanërisht funksionet që ushtrojnë apo kanë ushtruar në shoqëri të tjera;
b) punët që kryejnë dhe funksionet që zënë kandidatët në shoqëri dhe numrin e aksioneve që ata kanë në shoqëri, për të cilat ata janë titullarë apo prurës.
Duke u nisur nga dokumentet e sipërpërmendura në këtë nen, çdo aksionar ka të drejtë të bëjë pyetje me shkrim, të cilave duhet t'u japë përgjigje gjatë mbledhjes së asamblesë.
Neni 137: E drejta e votës që kushtëzohet me regjistrimin e aksionarit ose me depozitimin e aksioneve
E drejta për të marrë pjesë në mbledhjet e asamblesë mund të kushtëzohet nga regjistrimi i aksionarit në regjistrin e askioneve nominative të shoqërisë, ose nga depozitimi në vendin e treguar në fletëthirrjen e mbledhjes të aksionerëve për prurësin apo nga një çertefikatë depozitimi, e lëshuar nga banka depozituese e këtyre aksioneve.
Data kufi për kryerjen e këtyre formaliteteve përrcaktohet në statut. Ajo nuk mund të jetë më larg se 5 ditë nga data e mbledhjes.
Neni 138: E drejta e votës për aksionet që zotërohen nga shoqëria
Shoqëria nuk mund të votojë në mënyrë të vlefshme, duke u mbështetur në aksionet e nënshkruara, blerë apo marrë peng nga ana e saj. Këto aksione nuk merren parasysh në llogaritjen e quorumit.
Neni 139: Pjesëmarrja në mbledhjet e asamblesë së zakonshme
Statuti mund të kërkojë një numër minimal aksionesh, i cili nuk mund të jetë më i madh se 10, për të siguruar të drejtën e pjesëmarrjes në mbledhjet e asamblesë së zakonshme.
Disa aksionarë mund të bashkohen për të arritur minimumin e parashikuar nga statuti dhe për t'u përfaqësuar nga njëri prej tyre.
Neni 140: Pjesëmarrja në mbledhjet e asamblesë së jashtëzakonshme
اdo aksionar mund të marrë pjesë në mbledhjet e asamblesë së jashtëzakonshme. اdo klauzolë e kundërt konsiderohet e pavlefshme.
Neni 141: Pjesëmarrja e anëtarëve të organeve drejtuese dhe të ekspertëve kontabël të autorizuar
Anëtarët e këshillit mbikëqyrës, anëtarët e drejtorisë dhe ekspertët kontabël të autorizuar mund të marrin pjesë në të gjitha mbledhjet e asamblesë së aksionarëve me vota konsultative. Ata duhet të njoftohen me shkrim brenda afatit që përcaktohet në nenin 133 të këtij ligji. Ata kanë votë vendimore vetëm kur e zotërojnë atë në cilësinë e aksionarëve.
Neni 142: Evidenca e pjesëmarrjes dhe procesverbali
Në cdo mbledhje të asamblesë plotësohet një evidencë pjesëmarrjeje. Ecuria e mbledhjes së asamblesë pasqyrohet në procesverbal. Shënimet që mbahen në evidencën e pjesëmarrjes dhe në procesverbal, si dhe rregullat e ruajtjes së tyre përcaktohen me ligj të veçantë.
Neni 143: E drejta për informim dhe disa dokumente të shoqërisë
Duke filluar nga momenti i lajmërimit për mbledhjen vjetore të asamblesë së zakonshme dhe të paktën 15 ditë përpara fillimit të saj, çdo aksionar apo mandatmbajtës i emëruar prej tij si përfaqësues në asamble, ka të drejtë në selinë e shoqërisë apo në selinë drejtuese administrative të njihet me:
- Inventarin, bilancin financiar vjetor dhe listën e anëtarëve të drejtorisë dhe të këshillit mbikëqyrës;
- Raportet e drejtorisë, të këshillit mbikëqyrës dhe të ekspertëve kontabël të autorizuar, që do t'i paraqiten asamblesë për shqyrtim;
- Po të jetë nevoja, me tekstin dhe argumentet e rezolutave të propozuara, si dhe me të dhëna mbi kandidatët për në këshillin mbikëqyrës.
- Shumën e përgjithshme, të vërtetuar me saktësi nga ekspertët kontabël të autorizuar mbi shpërblimet e dhëna për personat që paguhen më mirë, numri i të cilave duhet të jetë 10, në rast se efektivi i personelit është mbi 200 të punësuar dhe në 5 raste të tjera.
E drejta për informim përfshin edhe atë të dhënies së kopjeve të këtyre dokumenteve, përveç kopjes së inventarit.
Neni 144: E drejta për informim mbi listën e aksionarëve
اdo aksionar, 15 ditë përpara mbledhjes së asamblesë, ka të drejtë të vihet në dijeni ose të marrë kopjet e listës së aksionarëve në selinë e shoqërisë ose të administratës.
Neni 145: E drejta për vënien në dispozicion të dokumenteve
اdo aksionar ka të drejtë në çdo kohë t'i vihen në dispozicion dokumentet e shoqërisë të përmendura në nenin 143 për 3 vjetët e fundit financiarë, si dhe procesverbalet dhe evidencat e pjesëmarrjes së mbledhjeve të asamblesë të zhvilluara në këto 3 vitet e fundit.
Neni 146: Refuzimi i vënies në dispozicion të dokumenteve
Në rast se shoqëria refuzon krejtësisht apo pjesërisht vënien në dispozicion të dokumenteve, në kundërshtim me rregullat e neneve 143 deri 145 të mësipërme, çështja i nënshtrohet vendimit të gjyqit me kërkesën e aksionarit, të cilit i është refuzuar kjo gjë.
Neni 147: Pavlefshmëria e çështjeve të shqyrtuara
اështjet e shqyrtuara nga mbledhjet e asamblesë në kundërshtim me nenet 129, 130 paragafi 2 dhe 3, si dhe 134 e 143 të këtij ligji janë të pavlefshme. Në rast se shkelen klauzolat e neneve 144 dhe 145 të këtij ligji, mbledhja e asamblesë mund të anulohet.
Neni 148: Numri i votave
E drejta e votës që rrjedh nga zotërimi i aksioneve, është proporcionale me pjesën e kapitalit që ato përfaqësojnë dhe çdo aksion të jep të drejtën e të paktën një vote, me përjashtim të rregullave të caktuara në nenet 87 dhe 149 të këtij ligji. اdo klauzolë e kundërt konsiderohet e pavlefshme.
Neni 149: Kufizimi i numrit të votave
Statuti mund të kufizojë numrin e votave që disponon çdo aksionar në mbledhjet e asamblesë, me kusht që ky kufizim të vihet mbi të gjitha llojet e aksioneve pa dallim kategorie.
SEKSIONI VI
NDRYSHIMI I KAPITALIT THEMELTAR
NENSEKSIONI I - ZMADHIMI I KAPITALIT
Neni 150: Modalitetet
Kapitali themeltar zmadhohet nëpërmjet emetimit të aksioneve të reja ose nëpërmjet rritjes së vlerës nominale të aksioneve ekzistuese.
Aksionet e reja shlyhen me para në dorë, me kompensim të një kredie në para të kërkueshme dhe të detyruar për t'u shlyer nga shoqëria, me përfshirje të rezervave, fitimeve apo primeve të emetimit, me kontribut në natyrë ose me shndërrimin e obligacioneve.
Zmadhimi i kapitalit nëpërmjet rritjes së vlerës nominale të aksioneve bëhet vetëm me pëlqimin unanim të aksionarëve, e përjashtim të rastit kur ai realizohet me përfshirjen e rezervave, të fitimeve apo primeve të emetimit.
Neni 151: Vlera e aksioneve të reja në momentin e emetimit
Aksionet e reja emetohen me vlerën nominale ose me vlerën e rritur që përfshin primin e emetimit.
Neni 152: Organet kompetente
Asambleja e jashtëzakonshme është kompetentja e vetme për të vendosur në mbledhjen e saj zmadhimin e kapitalit mbi bazën e raportit të drejtorisë.
Në rast se zmadhimi i kapitalit realizohet me pëefshirje të rezervave, të fitimeve ose primeve të emetimit, asambleja vendos sipas kushteve të quorumit dhe të shumicës të caktuara në nenin 129, duke mos mbajtur parasysh dispozitat e nenit 128 të këtij ligji.
Asambleja mund t'i delegojë drejtorisë kompetencat e nevojshme për të realizuar zmadhimin e kapitalit një ose disa herë, për të fiksuar modalitetet, për të ndjekur realizimin dhe për të proceduar për ndryshimin përkatës të statutit.
Nuk merret në konsideratë asnjë klauzolë e statutit që i jep drejtorisë kompetencën për të vendosur mbi zmadhimin e kapitalit.
Neni 153: Afati i realizimit
Zmadhimi i kapitalit duhet të kryhet brenda 5 vjetëve nga data në të cilën asambleja ka vendosur ose ka dhënë autorizim për këtë.
Neni 154: Shlyerja dhe verifikimi i kapitalit
Përpara se të bëhet çdo emetim aksionesh të reja që shlyhen me para në dorë, duhet që kapitali të jetë shlyer plotësisht, përndryshe operacioni konsiderohet i pavlefshëm.
Përveç të tjerave, zmadhimi i kapitalit me ofertë publike i kryer jo më vonë se dy vjet pas themelimit të një shoqërie sipas neneve 89 deri 93, duhet të paraprihet, sipas kushteve të përmendura në nenet 85 deri 87 të këtij ligji, nga një verifikim i aktivit dhe i pasivit, si dhe në qoftë se është e nevojshme, edhe i avantazheve të veçanta të pranuara.
Neni 155: E drejta e përparësisë në nënshkrim
Aksionet japin të drejtë përparësie në nënshkrim për rritjen e kapitalit.
Aksionarët kanë të drejtë përparësie në nëshkrim për rritjen e kapitalit me para në dorë, proporcionalisht me shumën e aksioneve që zotërojnë. اdo klauzolë e kundërt është e pavlefshme.
Gjatë kohës së nënshkrimit kjo e drejtë është e tregtueshme, kur ajo lidhet me aksionet që janë vetë të tregtueshme; në të kundërt, ajo është e transferueshme me të njëjtat kushte si dhe vetë aksioni.
Kushtet për dhënien e aksioneve të reja të panënshkruara dhe për shpërndarjen e tepricës së tyre përrcaktohen nga asambleja.
Neni 156: Heqja e të drejtës së përparësisë
Asambleja që vendos për zmadhimin e kapitalit mund të heqë të drejtën e përparësisë së nënshkrimit. Ajo merr vendim mbi bazën e raportit të drjtorisë dhe të ekspertëve kontabël të autorizuar, përndryshe vendimi është i pavlefshëm.
Marrësit eventualë të aksioneve të reja nuk mund të marrin pjesë në votimin që u heq atyre të drejtën e përparësisë në nënshkrim, në të kundërt, veprimi quhet i pavlefshëm. Quorumi dhe shumica e kërkuarpër marrjen e këtij venidmi llogariten pasi zbriten aksionet e zotëruara nga marrësit e mësipërm.
Neni 157: Afati i nënshkrimit
Afati që u caktohet aksionarëve për të ushtruar të drejtën e nënshkrimit nuk mund të jetë më i vogël se 20 ditë nga data e çeljes së nënshkrimit.
Afati i nënshkrimit mund të përfundojë para kohe, në qoftë se të gjitha të drejtat e nënshkrimit janë shfrytëzuar.
Neni 158: Publikimi i nënshkrimit
Shoqëria, përpara çeljes së nënshkrimit, plotëson formalitetet e publikimit, modalitetet e të cilave përcaktohen me ligj të veçantë.
Neni 159: Buletini i nënshkrimit
Kontrata e nënshkrimit pasqyrohet në një buletin të hartuar sipas kushteve të përcaktuara me ligj të veçantë.
Neni 160: Shlyerja e aksioneve të nënshkruara dhe tërheqja e fondeve
Aksionet e nënshkruara për kontributin në para duhet detyrimisht të shlyhen gjatë nënshkrimit, të paktën deri në një të katërtën e vlerës së tyre nominale dhe, në rast nevoje me vlerën e plotë të primit të emetimit.
Në këtë rast zbatohen klauzolat e nenit 82, paragrafi i parë, me përjashtim të atyre që lidhen me listën e nënshkruesve. Tërheqja e fondeve që rrjedhin nga nënshkrimet për kontributet në para, mund të bëhet nga një mandatmbajtës i ngarkuar nga shoqëria pas përpilimit të një çertefikate nga ana e depozituesit.
Në rast se zmadhimi i kapitalit nuk realizohet brenda 6 muajve që pasojnë datën e çeljes së nënshkrimit, mund të aplikohen rregullat e nenit 88, paragarfi i dytë i këtij ligji.
Neni 161: Evidencimi i nënshkrimeve dhe i derdhjeve
Nënshkrimet dhe derdhjet vërtetohen me një çertefikatë depozitimi e hartuar në momentin e depozitimit të fondeve, me paraqitjen e buletineve të nënshkrimit.
Shlyerja e aksioneve me kompensim të një kredie në para të kërkueshme dhe të detyruar për t'u shlyer nga shoqëria, vërtetohet me një çertefikatë të ekspertit kontabël të autorizuar. Kjo çertefikatë zëvendëson çertefikatën e depozitimeve.
Neni 162: Kontributet në natyrë dhe avantazhet e veçanta
Në rastin e kontributeve në natyrë ose të pranisë së avantazheve të veçanta, caktohen me vendim gjyqësor një ose disa ekspertë për kontributet. Ata i nënshtrohen papajtueshmërive të caktuara në nenet 168 dhe 169 të këtij ligji.
Këta ekspertë çmojnë, nën përgjegjësinë e tyre, vlerën e kontributeve në natyrë dhe avantazhet e vaçanta. Raporti i tyrevihet në dispozicion të aksionarëve në selinë e shoqërisë të paktën 8 ditë përpara datës së mbledhjes së asamblesë së jashtëzakonshme, për të cilën zbatohen rregullat e nenit 87 të këtij ligji.
Në rast se asambleja miraton vlerësimin e kontributeve, si dhe dhënien e avantazheve të veçanta, ajo evidencon realizimin e zmadhimit të kapitalit.
Në rast se asambleja zvogëlon vlerën e kontributeve, si dhe shpërblimet që lidhen me avantazhet e veçanta, atëherë kërkohet miratimi shprehimisht për këto ndryshime nga ana e kontribuesve, përfituesve ose mandatmbajtësve të autorizuar prej tyre. Në të kundërt, zmadhimi i kapitalit nuk realizohet.
Aksionet për kontributet në natyrë shlyhen plotësisht sapo të emetohen.
Neni 163: E drejta e dhënies së aksioneve të reja
Në rast se përfshirja në kapital e rezervave, fitimeve ose primeve të emetimit shoqërohet me dhënien e aksioneve të reja aksionarëve të shoqërisë, atëherë e drejta e përparësisë është e tregtueshme apo e transferueshme, me përjashtim të rastit kur e vendos shprehimisht asambleja në kushtet e parashikuara nga neni 152, paragrafi i dytë i këtij ligji.
NENSEKSIONI II - ZVOGELIMI I KAPITALIT
Neni 164: Modalitetet
Zvogëlimi i kapitalit autorizohet ose vendoset nga asambleja e jashtëzakonshme në mbledhjen e saj, e cila mund t'i japë drejtorisë të gjitha kompetencat për ta realizuar.
Në të gjitha rastet zvogëlimi i prek aksionarët në të njëjtën masë në përpjestim me vlerën e aksioneve që zotërojnë.
Projekti i zvogëlimit të kapitalit u komunikohet ekspertëve kontabël të autorizuar, të paktën 45 ditë përpara mbledhjes së asamblesë së aksionarëve që thirret për të vendosur mbi këtë projekt.
Asambleja merr vendim mbi raportin e ekspertëve kontabël të autorizuar, të cilët japin vlerësimin e tyre mbi shkaqet dhe kushtet e zvogëlimit.
Kur operacioni realizohet nga drejtoria, e cila është e ngarkuar nga asambleja, ajo harton një procesverbal që shpallet publikisht dhe vepron për ndryshimin përkatës të statutit.
Neni 165: Kundërshtimi ndaj zvogëlimit të kapitalit
Kur asambleja aprovon një projekt zvogëlimi të kapitalit të pa motivuar nga humbjet, kreditorët, kredia e të cilëve është dhënë para dates së publikimit të ndryshimit të statutit, mund të kundërshtojne zvogëlimin brenda tridhjetë ditësh nga kjo datë. Kundërshtimi i njoftohet shoqërisë dhe cohet ne gjykatë.
Vendimi i gjyqit hedh poshtë kundërshtimin apo urdhëron rikthimin e kredive ose dhënien e garancive, në qoftë se shoqëria ka të rilla dhe ne qoftë se ato gjykohen të mjaftueshme.;
Operacionet e zvogelimit të kapitalit nuk mund të fillojnë parra se të mbarojë afati i kundërshtimit, madje as para se të jetë marrë vendim për ketë kundërshtim nga gjykatat e shkallës se parë, në qoftë se është e nevojshme.
Në qoftë se gjykatësi i shkallës së parë pranon kundërshtimin, procedura e zvogëlimit të kapitalit ndërpritet mrnjëherë deri në dhënien e garancive të mjaftueshme ose deri në rikthimin e kredive. Në qoftë se ai e hedh poshtë kundërshtimin operacionet e zvogëlimit mund të fillojnë.
Neni 166: Riblerja nga shoqëria e aksioneve të veta
Blerja e aksioneve të veta nga një shoqëri është e ndaluar.
Megjithate asambleja që ka marrë vendim për një zvogëlim kapitali te pamotivuar nga humbjet mund të autorizojë drejtorine të blejë një numër të caktuar aksionesh, për t'i anuluar, në mënyrë që t'i përgjigjet zvogëlimit të kapitalit.
SEKSIONI VII
KONTROLLI I SHOQERIVE ANONIME
Neni 167: Ushtrimi i kontrollit nga ekspertët kontabël të autorizuar
Në cdo shoqëri anonime kontrolli ushtrohet nga një ose disa ekspertë të autorizuar.
Neni 168: Përjashtimi i disa personave
Nuk mund të jenë eksperte kontabël të autorizuar të një shoqërie të dhënë:
1. Themeluesit, kontribuesit në natyrë, personat qe përfitojnë avantazhe te vecanta, anëtarët e drejtorisë ose të këshillit mbikqyrës të shoqerisë ose filialeve të saj, të tilla sic janë përcaktuar në nenin 217 tëkëtij ligji;
2. Kushërinjtë dhe krushqit e personave të përmendur në pikën 1 që shkojnë deri në shkallën e katërt të farefisnisë dhe krushqisë, duke përfshirë edhe këtë shkallë;
3. Anëtarët e drejtorisë ose të këshillit mbikëqyrës të shoqërive që zotërojnë një të dhjetën e kapitalit të shoqërisë në fjalë ose të atyre shoqërive, për të cilat kjo shoqëri zotëron një të dhjetën e kapitalit, si dhe bashkëshortët e tyre;
4. Personat dhe bashkëpronarët e personave që marrin nga personat e përmendur në pikën 1, nga shoqëria ose nga çdo person apo shoqëri e përmendur në pikën 3, një pagë apo një shpërblim çfarëdo kundrejt funksioneve të ndryshme nga ato të ekspertëve kontabël të autorizuar;
5. Shoqëritë e ekspertëve kontabël të autorizuar, në të cilat njëri prej ortakëve, aksionarëve apo drejtuesve ose bashkëshorti i njërit prej këtyre personave përmbush njërën nga cilësitë e parashikuara në paragrafët e mësipërm.
Neni 169: Papajtueshmëritë
Ekspertët kontabël të autorizuar nuk mund të emërohen anëtarë të drejtorisë në shoqëritë që ata kontrollojnë, pa kaluar pesë vjet pas përfundimit të funksioneve të tyre. I njëjti ndalim zbatohet për ortakët, aksionarët ose drejtuesit e një shoqërie ekspertësh kontabël të autorizuar.
Gjatë të njëjtit afat ata nuk mund të ushtrojnë të njëjtat funksione në shoqëritë që zotërojnë 10 për qind të kapitalit në kohën e ndërprerjes së funksioneve si ekspert.
Personat që kanë qenë anëtarë të drejtorisë, administratorë ose të punësuar të një shoqërie, nuk mund të emërohen ekspertë kontabël të autorizuar të kësaj shoqërie, të paktën për pesë vjet pas ndërprerjes së funksioneve të tyre.
Gjatë të njejtit afat ata nuk mund të emërohen ekspertë kontabël të autorizuar në shoqëritë që zotërojnë 10 për qind të kapitalit të shoqërisë, në të cilën ata ushtronin funksionet e tyre, ose në të cilat kjo shoqëri zotëronte 10 për qind të kapitalit, në kohën e ndërprerjes së funksioneve të tyre.
Ndalimet e parashikuara për personat e përmendur në dy paragrafët e mësipërm zbatohen në shoqëritë e ekspertëve kontabël të autorizuar, në të cilat personat në fjalë janë ortakë, aksionarë ose drejtues.
Neni 170: Ekspertë kontabël të autorizuar në pozita të parregullta
Shqyrtimet e bëra nga ekspertë kontabël të autorizuar, të emëruar në mënyrë të parregullt ose në bazë të raportit të ekspertëve kontabël të autorizuar, të emëruar ose të mbledhur në funksion kundërshtimisht me rregullat e neneve 168 dhe 169, paragrafet 3 deri 5, janë të pavlefshme.
Padia për pavlefshmërinë tërhiqet në qoftë se këto shqyrtime janë konfirmuar shprehimisht nga asambleja në bazë të raportit të ekspertëve të emëruar në mënyrë të rregullt.
Me përjashtim të rasteve të parashikuara në nenet 84 dhe 93 të këtij ligji, ekspertët kontabël të autorizuar emërohen nga asambleja e zakonshme në mbledhjen e saj.
Ajo emëron një ose disa zëvendësekspertë kontabël të autorizuar, që thirren për të zëvendësuar titullarët në rastet e mospranimit, pengimit, dorëheqjes ose vdekjes.
Shoqëritë me ofertë publike duhet të emërojnë të paktën dy ekspertë kontabël të autorizuar.
Këtë gjë duhet të bëjnë edhe shoqëritë anonime pa ofertë publike, kapitali i të cilave tejkalon vlerën prej 20 milionë lekë në ditën e mbledhjes së asamblesë së zakonshme që bën emërimin.
Neni 172: Kohëzgjatja e mandatit dhe zëvendësimi
Ekspertët kontabël të autorizuar emërohen për një vit financiar. Funksionet e tyre përfundojnë pas mbledhje së asamblesë së zakonshme, e cila merr vendim mbi llogaritë vjetore.
Eksperti kontabël i autorizuar, i emëruar nga asambleja për zëvendësimin e një tjetri, mbetet në funksion deri në fundin e mandatit të paraardhesit të tij.
Në qoftë se asambleja lë pas dore zgjedhjen e një eksperti, çdo aksionar mund të kërkojë caktimin e një eksperti kontabël të autorizuar në rrugë gjyqësore; në këtë rast gjykata thërret sipas rregullave drejtorin e drejtorisë. Kështu mandati i caktuar përfundon kur mbledhja e asamblesë ka marrë masat për emërimin e një ose të disa ekspertëve.
Një ose disa aksionarë që përfaqësojnë të paktën një të dhjetën e kapitalit themeltar, kanë mundësi, brenda një afati prej 30 ditësh nga data e caktimit, të kundërshtojnë në gjykatë një ose disa ekspertë kontabël të autorizuar të caktuar në mbledhjen e asamblesë dhe të kërkojnë emërimin e një ose disa ekspertëve kontabël të autorizuar që do të ushtrojnë funksionet në vend të tyre.
Në qoftë se kërkesa konsiderohet e drejtë, caktohet nga gjykata një ekspert kontabël i ri. Ai mbetet në funksion deri në fillimin e punës të ekspertit kontabël të autorizuar, të emëruar në mbledhjen e asamblesë.
Neni 174: Raporti i veçantë
Një ose disa aksionarë, që përfaqësojnë të paktën një të dhjetën e kapitalit themeltar, mund të kërkojnë në rrugë gjyqësore caktimin e një eksperti të ngarkuar për të paraqitur një raport të veçantë mbi disa operacione të caktuara të administrimit.
Në qoftë se kërkesa konsiderohet e drejtë, vendimi i gjyqit shkakton shtrirjen e misionit dhe kompetencat e ekspertit. Ai mund ta ngarkojë shoqërinë me shpenzimet për honoraret përkatëse.
Raporti i dërgohet kërkuesit, drejtorisë dhe këshillit mbikëqyrës. Perveç kësaj, ky raport duhet të shoqërojë raportin e hartuar nga ekspertët kontabël të autorizuar për t'iu paraqitur mbledhjes së ardhshme të asamblesë dhe të bëhet i njohur po aq sa edhe ai i ekspertëve kontabël të autorizuar.
Neni 175: E drejta e ortakëve për t'u informuar në periudhën ndërmjet mbledhjeve të asamblesë
Një ose disa aksionerë, që përfaqësojnë të paktën një të dhjetën e kapitalit themeltar, kanë mundësi, dy herë për cdo vit financiar t'i paraqesin drejtorisë pyetje me shkrim mbi cdo problem që kompromenton vazhdueshmerinë e aktivitetit. përgjifja i komunikohet ekspertit kontabel të autorizuar.
Neni 176: Shkarkimi nga detyra
Në rast gabimi ose pengimi, ekspertët kontabël të autorizuar mund të shkarkohen nga funksionet e tyreme anë të një vendimi të gjykatës, që mblidhet dhe vendos me procedurë urgjente.
Neni 177: E drejta e ekspertit kontabël të utorizuar per t'u dëgjuar
Kur në mbarimin e afatit të funksioneve te një eksperti kontabel të autorizuar i propozohet asamblesë zëvendësimi i tij, eksperti kontabël i autorizuar duhet të dëgjohet në mbledhjen e asamblesë në qoftë se ai e kërrkon këtë gjë.
Ekspertët kontabël të autorizuar garantojnë që llogaritë vjetore janë të rregullta e të hartuara me sinqeritet dhe japin një pasqyrim besnik të rezultatit te opracioneve të vitit të kaluar financiar, si dhe gjendjes financiare e të trashegimisë së shoqërisë në fund të këtij viti financiar.
Ata kanë për detyrë të përhershme, duke përjashtuar cdo nderhyrje në administrim, të verifikojnë librat e llogarisë dhe fondet e shoqërise si dhe të kontrollojnë përshtatjen e kontabilitetit të saj me legjislacionin ne fuqi. Ata verifikojnë gjithashtu sinqeritetin dhe përputhjen me llogaritë vjetore të informacioneve të dhëna në raportin e administrimit nga ana e drejtorisë dhe në dokumentet që u janë dërguar aksionerëve mbi gjendjen financiare dhe llogaritë vjetore.
Ekspertët kontabël të autorizuar sigurohen që është respektuar barazia ndërmjet aksionarëve.
Neni 179: Kontrolli i vazhdueshëm
Në cdo kohë të vitit ekspertët kontabël të autorizuar, së bashku ose vec e vec, bëjnë të gjitha verifikimet e kontrollet që i gjykojnë të nevojshme dhe mund të shqyrtojnë në vend të gjithë dokumentacionin e vlerësuar si të dobishëm në ushtrimin e detyrës së tyre dhe në vecanti tëgjitha kontratat, librat e llogarisë, dokumentet kontabël dhe regjistrat e procesverbaleve.
Për kryerjen e kontrolleve të tyre ekspertët kontabël të autorizuar kanë mundësi, nën përgjegjësinë e tyre, të ndihmohen ose të përfaqësohen nga ekspertë ose bashkëpunëtorë që i zgjedhin vetë, emrat e të cilëve duhet t'i bëhen të njohur shoqërisë. Këta kanë të njëjtat të drejta verifikimi e kontrolli si ato të ekspertëve kontabël dhe i nënshtrohen papajtueshmërive të nenit 168 dhe 169 të këtij ligji.
Verifikimet dhe kontrollet e parashikuara në këtë nen mund të bëhen si në shoqërinë nëfjalë, ashtu dhe në shoqërine mëmë apo në filialet sipas kuptimit që i jep neni 217 i këtij ligji.
Ekspertët kontabël të autorizuar gjithashtu kanë mundësi të mbledhin gjithë informacionet e dobishme për ushtrimin e detyrës së tyre pranë të tretëve që kanë kryer operacione për llogari të shoqërisë.
Sekreti profesional nuk mund t'i pengojë, me përjashtim të rasteve kur ndërhyjnë organet e drejtësisë.
Megjithatë kjo e drejtë per t'u informuar nuk mund të shtrihet në njohjen e materialeve, kontratave dhe dokumenteve te cfarëdoshme të mbajtura në ruajtje nga të tretët, në qoftë se ekspertët nuk janë te autorizuar me vendim gjyqësor.
Neni 180: Informimi i organeve të shoqërisë
Ekspertët kontabël të autorizuar u bëjnë të njohur drejtorisë dhe këshillit mbikëqyrës;
1. Kontrollet dhe verifikimet që kanë kryer dhe sondazhet e ndryshme që kanë bërë;
2. Pjesët e bilancit dhe të dokumenteve të tjera të kontabilitetit në të cilat sipas tyrre duhet të ishin bërë ndryshime, duke bërë gjithashtu edhe të gjitha vërejtjet e duhura mbi metodat e vlerësimit të përdorura në përpilimin e këtyre dokumenteve;
3. Parregullshmëritë dhe pasaktësitë që kanë zbuluar;
4. Përfundimet që rrjedhin nga vërejtjet dhe korrigjimet e mësipërme mbi rezultatet e vitit financiar, të krahasuara me ato të vitit financiar të mëparshëm.
Neni 181: Thirrja e detyrueshme e ekspertëve kontabël të autorizuar
Ekspertët kontabël të autorizuar thirren në mbledhjen e drejtorisë, e cila mbyll llogaritë e vitit të kaluar financiar si dhe në të gjitha mbledhjet e asamblesë së aksionarëve.
Honoraret e eekspertëve kontabël të autorizuar i ngarkohen shoqërisë.
Ekspertët kontabël të autorizuar sinjalizojnë në mbledhjen më të afërt të asamblesë parregullshmëritë dhe pasaktësitë e gjetura nga ata gjatë plotësimit të detyrës së tyre.
Përvec kësaj ata i zbulojnë prokurorit të Republikës faktet që perbëjnë krim, për të cilat ata kanë marrë dijeni, veprim i cili nuk i ngarkon me pergjegjësi, sepse përfshihet në funksionet e tyre.
Me perjashtim të rregullave të paragrafëve te mëparshëm, ekspertët kontabel të autorizuar, si dhe bashkëpunëtorët e ekspertët e tyre detyrohen të ruaajnë si sekret profesional faktin, aktet dhe informacionet, për të cilat kanë mundur të vihen në dijeni per shkak të funksioneve të tyre.
Ekspertët kontabel të autorizuar janë pergjegjës si ndaj shoqërisë, ashtu dhe ndaj të tretëve për pasojat e dëmshme që rrjedhin nga fajet dhe nënvleftësimet e tyre në ushtrimin e funksioneve përkatëse.
Ata nuk janë ligjërisht përgjegjës për shkeljet e ligjit të kryera nga anëtarët e drejtorisë, me përjashtim të rasteve kur kanë patur dijeni për to, por nuk i kanë zbuluar në raportin për mbledhjen e asamblesë.
Paditë gjyqesore ndaj ekspertëve kontabel të autorizuar parashkruhen në kushtet e nenit 196 të këtij ligji.
SEKSIONI VIII
Shndërrimi i shoqerive anonime
Neni 186: Kushte të pergjithshme
Cdo shoqëri anonime mund të shndërrohet në shoqëri të një forme tjetër, në qoftë se në kohën e shndërrimit ajo ka të paktën dy vjet ekzistencë dhe në qoftë se ajo ka perpiluar dhe miratuar nga aksionarët bilancin e këtyre dy viteve të fundit financiare.
Neni 187: Procedura e shndërrimit
Vendimi për shndërrim merret mbi bazën e raportit të ekspertëve për shndërrimin e shoqërisë. Raporti vërteton që kapitalet e veta janë të paktën të barabarta me kapitalin themeltar.
Vendimi për shndërrim i nënshtrohet publikimit; modalitetet e të cilit caktohen me ligj të veçantë.
Neni 188: shndërrimi në shoqëri kolektive, në shoqëri komandite ose në shoqëri me përgjegjësi të kufizuar
Shndërrimi në shoqëri kolektive bëhet duke qenë dakord të gjithë ortakët. Në këtë rast kushtet e parashikuara në nenet 186 dhe 187, paragrafi i parë, nuk janë të domosdoshme.
Shndërrimi në shoqëri komandite vendoset në kushtet e parashikuara për ndryshimin e statutit dhe me marrëveshjen e të gjithë ortakëve që pranojnë të jenë ortakë të "pakufizuar".
Shndërrimi në shoqëri me përgjegjësi të kufizuar vendoset në kushtet e parashikuara për ndryshimin e statutit të shoqërive të kësaj forme.
SEKSIONI IX
PRISHJA E SHOQERIVE ANONIME
Neni 189: Prishja nga asambleja e jashtëzakoshme
Prishja e shoqërisë në mbledhjen e asamblesë së jashtëzakonshme.
Shoqëria prishet automatikisht me përfundimin e afatit sipas statutit.
Neni 190: Prishja për humbje aktivi
Në qoftë se si rrjedhim i humbjeve të konstatuara në dokumentet kontabël kapitalet e veta të shoqërisë bëhen më të vogla se gjysma e kapitalit themeltar, drejtoria detyrohet, brenda 4 muajve nga miratimi i bilancit financiar ku është zbuluar kjo humbje, të thërresë mbledhjen e asamblesë së jashtëzakoshme, me qëllim që të merret vendimi, nëse ka vend për prishjen e shoqërisë.
Në qoftë se prishja nuk shpallet nga shumica e nevojshme për ndryshimet e statutit, shoqëria detyrohet të zvogëlojë kapitalin e saj me një vlerë jo më të vogël se ajo e humbjeve që kanë mbetur të pambuluara nga rezervat dhe duke mbajtur parasysh dispozitat e nenit 75 të këtij ligji. Ky operacion duhet të kryhet jo më vonë se data e mbylljes së vitit të parë financiar para të cilit është kostatuar humbja, në qoftë se brenda këtij afati kapitalet e shoqerisë nuk janë plotësuar deri në një vlerë jo më të vogël se gjysma e kapitalit themeltar.
Në të dy rastet zgjidhja e dhënë nga asambleja e pergjithshme publikohet në një gazetë të autorizuar për publikimin e njoftimeve ligjore.
Në mungesë të mbledhjes së asamblese së përgjithshme, ashtu dhe në rastin kur ajo asamble nuk ka mundur të marrë vendim të vlefshëm në mbledhjen e fundit, cdo i interesuar mund të kërkojë prishjen e shoqërisë në rrugë gjyqësore.
E njëjta gjë mund të bëhet në qoftë se nuk janë zbatuar dispozitat e paragrafit të dytë të këtij neni. Në të gjitha rastet gjykata mund t'i japë shoqërisë një afat maksimal prej 6 muajsh për të rregulluar gjendjen e saj; ajo nuk mund te shprehë prishjen, në qoftë se ditën kur merret vendimi ky rregullim eshtë realizuar.
SEKSIONI X
Pergjegjësia ligjore
Neni 191: Përgjegjësia ne rast anulimi
Themeluesit e shoqërisë, të cilëve u ngarkohet faji per pavlefshmerinë e shoqërisë në momentin e themelimit të saj dhe anëtarët e drejtorisënë funksion në momentin kur pavlefshmëria është evidencuar, mund të deklarohen solidarisht përgjegjës për dëmin që u sjell anulimi i shoqërisë aksionarëve ose të tretëve.
E njëjta bashkëpërgjegjësi mund të shpreheet edhe kundër atyre aksionarëve, kontributet e avantazhet e të cilëve nuk janë verifikuar dhe miratuar.
Neni 192: Përgjegjësia e anetarëve të drejtorisë në raste shkeljesh ligjore dhe gabimesh në administrim
Anëtarët e drejtorisë janë përgjegjës, individualisht ose solidarisht, sipas rastit, ndaj shoqërisë ose ndaj të tretëve, per shkelje të dispozitave ligjore ose rregulloreve të zbatueshme për shoqëritë anonime, për shkelje të statusit, si dhe per gabimet e bëra në administrimin e shoqerisë.
Në qoftë se disa anëtarë të drejtorisë kanë bashkëpunuar ne të njëjtat gabime, gjykata përcakton pjsën e secilit në kontributin për ndreqjen e dëmit.
Neni 193: Përgjegjësia e anëtarëve të këshillit mbikëqyrës
Anëtarët e këshillit mbikëqyrës janë përgjegjës per gabimet personale të bëra në kohën e mandatit të tyre.
Ata nuk mbajnë asnjë përgjegjësi për shkak të veprimeve në administrim dhe të rezultateve të tyre.
Ata mund të deklarohen ligjërisht përgjegjës për fajet e bëra nga anetarët e drejtorisë, në qoftë se kanë pasur dijeni për to dhe nuk ia kanë zbuluar asamblesë.
Neni 194: Padia për përgjegjësinë
Përvec padisë për ndreqjen e dëmit të pësuar personalisht, aksionarët kanë mundësi individualisht, ashtu dhe duke u grupuar, të ngrenë padi për përgjegjësinë e anëtarëve të drejtorisë ose të keshillit mbikëqyrës.
Në qoftë se ata perfaqësojnë të paktën 1/20 e kapitalit themeltar, aksionarët për interesin për interesin e përbashkët mund të ngarkojnë me shpenzimet e tyre një ose disa prej tyre që t'i përfaqësojnë si në padi, ashtu dhe në mbrojtje.
Tërheqja gjatë sancës gjyqësore e njërit ose e disave prej aksionarëve të sipërpërmendur, per shkak të dorëheqjes vullnetarisht nga padia ose për faktin që kanë humbur cilësinë e aksionarit, nuk ndikon mbi vazhdimin e seancës gjyqësore.
Paditësit janë të autorizuar për të ndjekur në rrugë ligjore shlyerjen e plotë të dëmit që i është shkaktuar shoqërisë, në të cilën, të perfshihet ehe dëmshpërblimi financiar.
Neni 195: Karakteri urdhërues i përgjegjësisë
Konsiderohet e pavlefshme cdo klauzolë e statutit që synon të kushtëzojë ngritjen e padisë gjyqësore me marrjen e një mendimi paraprak apo të një autorizimi nga asambleja ose kur kjo klauzolë do të përfshinte paraprakisht mospranimin për ngritjen e kësaj padie.
Asnjë vendim i asamblesë nuk mund të ndalojë një padi gjyqësore kundër anëtarëve të drejtorisë ose të anëtarëve të këshillit mbikëqyrës për gabimet e kryera prej tyre gjatë ushtrimit të detyrës.
Neni 196: Parashkrimi i padive gjyqësore
Padia gjyqësore në zbatimin e neneve seksioni parashkruhet për 3 vjet duke filluar nga data kur është kryer veprimi i dëmshëm ose në rast se ai ka qënë i fshehur, nga data e zbulimit të tij.
Megjithatë në rast se veprimi i dëmshëm përbën një krim, padia parashkruhet për 10 vjet.
Padia gjyqësore, e bazuar në anulimin e shoqërisë parashkruhet për 3 vjet, duke filluar nga dita kur vendimi i anulimit ka hyrë në fuqi.
SEKSIONI XI
AKSIONET
Neni 197: Format
Aksionet paraqiten në formën e aksioneve përprurësin ose të aksioneve nominative.
Të gjitha shoqëritë anonime që kanë mbi 50 aksionerë ose janë të regjistruara në një treg të letrave me vlerë brenda territorit të Republikës së Shqipërisë janë të detyruar të mbajnë regjistrin e aksioneve në një qendër të pavarur, të specializuar për regjistrimin e aksioneve, sipas dispozitave ligjore në fuqi.
Të gjitha transaksionet e kryera me aksionet e shoqërive, të parashikuara në paragrafin e parë të këtij neni, do të bëhen nëpërmjet qendrës së pavarur ku ato kanë regjistruar aksionet e tyre.
Marrëdhëniet ndërmjet qendrës së pavarur të regjistrimit të aksioneve dhe shoqërive anonime rregullohen me kontrata".
Aksioni për prurësin transferohet pa asnjë lloj procedure.
Aksioni nominativ u transferohet të tretëve dhe personit juridik emetues nëpërmjet një transferimi në regjistrat, që shoqëria mban per këtë qëllim dhe që përmbajnë treguesit përkatës të operacioneve të transferimit dhe të shndërrimit të aksioneve dhe në vecanti:
- datën e operacioneve;
- emrat, mbiemrat dhe adresat e banimit të titullarit të vjetër dhe atij të ri në rast transferimi;
- emrin, mbiemrin dhe adresën e banimit të titullarit të aksioneve, në rast shndërrimi të aksionevepër prurësin në aksione nominative;
- vlerën nominale dhe numrin e aksioneve të transferuar ose të shndërruar.
Neni 199: Pamundësia për t'u thyer
Aksionet janë të pakthyeshme kundrejt shoqërisë.
Neni 200: Aksionet për kontributin në para dhe aksionet për kontributin në natyrë
Aksionet për kontributin në para janë aksionet, shuma e të cilave shlyhet me para në dorë ose me kompesim; aksionet që emetohen si rrjedhim i një përfshirje në kapital të rezervave, të fitimeve ose të primeve të emetimit, si dhe aksionet, vlera e të cilave rezulton pjesërisht nga një shlyerje me para në dorë. Këto të fundit duhet të shlyhen me vlerën e plotë të tyre në kohën e nënshkrimt.
Të gjitha aksionet e tjera janë aksione për kontributin në natyrë.
Neni 201: Vlera nominale
Vlera nominale e aksioneve ose e prerjeve të aksioneve caktohet në statut.
Neni 202: Aksionet me përparësi
Në kohën e themelimit të shoqërisë ose gjatë ekzistencës së saj mund të krijohen aksione me përparësi që kanë avantazhe në raport me të gjitha aksionet e tjera, duke mbajtur parasysh edhe kërkesat e neneve 148 dhe 149 të këtij ligji.
Neni 203: Forma e aksioneve për kontribut në para përpara shlyerjes
Aksioni për kontributin në para është nominativ deri në shlyerjen e tij të plotë.
Neni 204: Tregtimi i aksioneve
Aksionet janë të tregtueshme vetëm pas regjistrimit të shoqërisë në regjistrin tregtar ose në rastin e një rritjeje kapitali, pas regjistrimit të këtij ndryshimi.
Aksionet mbeten të tregtueshme pas prishjes së shoqërisë e deri në përfundimin e këtij ndryshimi.
Aksionet mbeten të tregtueshme pas prishjes se shoqerisë e deri në përfundimin e likuidimit.
Neni 205: Pasojat e anulimit
Anulimi i shoqërisë ose i një emisioni aksionesh nuk sjell pavlefshmërinë e tregtimeve të aksioneve të bëra përpara vendimit të anulimit, ne qoftë se letrat me vlerë janë të rregullta përsa i përket formës, megjithatë blerësi mund të ushtrojë të drejtën e mbrojtjes me garanci ndaj shitësit të tij.
Neni 206: Transferimi i pronësisë me pëlqimin e shoqërisë
Me përjashtim të rasteve të trashëgimisë, transferimi i pronësisë mbi aksionet një personi të tretë, pavarësisht nga baza juridike e këtij transferimi, mund t'i nënshtrohet pëlqimit të shoqërisë sipas një klauzole të statutit.
Një klauzolë e tillë mund të formulohet vetëm kur aksionet kanë formën nominative në bazë të ligjit ose të statutit.
Neni 207: Miratimi i transferimeve të pronësisë
Shoqërisë i dorëzohet një kërkesë miratimi ku tregohen emri, mbiemri dhe adresa e personit që i transferohet pronësia, numri i aksioneve që parashikon transferimi i pronësisë dhe çmimi i ofruar, në qoftë se statuti përmban një klauzolë për kërkesa të tilla. Miratimi konsiderohet i dhënë nëpërmjet një njoftimi ose kur nuk ka përgjigje brenda një afati 3-mujor nga data e kërkesës.
Në qoftë se shoqëria nuk miraton personin e propozuar për transferimin e pronesisë, drejtoria detyrohet që brenda tre muajsh, që nga data e njoftimit të refuzimit, të blejë aksionet, nëpërmjet një aksionari ose personi të tretë apo me pëlqimin e personit që humb pronësinë nga vet shoqëria, me qëllim të zvogëlimit të kapitalit. Në mungesë të marrëveshjes ndërmjet palëve çmimi i aksioneve përcaktohet sipas dispozitave të nenit 11 të këtij ligji.
Në qoftë se pas perfundimit të afatit prej 3 muajsh blerja nuk është realizuar, miratimi për transferimin e pronësisë konsiderohet i dhënë. Megjithatë ky afat mund të zgjatet me vendim gjyqi sipas kërkesës së shoqërisë.
Neni 208: Mosrespektimi i shlyerjes së aksioneve
Kur aksionari nuk ka shlyer shumat që mbeten per t'u derdhur mbi vlerën e aksioneve të nënshkruara prej ti ne afatet e fiksuara nga drejtoria, shoqëria i drejton atij një paralajmerim.
Në qofte se aksionari nuk i pergjiigjet të paktën pas një muaji paralajmërimit të drejtorisë, shoqëria bën shitjen e ketyre aksioneve pa asnjë autorizim gjyqësor.
Shitja e aksioneve të kuotuara bëhet në bursë. Shitja e aksioneve të pakuotuara bëhet në ankandet publike nëpërmjet një agjenti këmbimi të letrave me vlerë ose një noteri. Aksionari që nuk ka shlyer detyrimet për aksionet e nënshkruara prej tij, mbetet debitor ose përfiton nga diferenca, sipas rastit, kur aksionet janë shitur në ankand me vlerën ose nenvlerën e tyre nominale.
Shpenzimet e kryera nga shoqëria për realizimin e shitjes janë në ngarkim të aksionarit që nuk ka shlyer detyrimet.
Para se të kryhet shitja e parashikuar në paragrafin e mësipërm, shoqëria publikon në një gazetë të autorizuar për njoftime ligjore numrat e aksioneve të vëna për shitje dhe ky publikim bëhet të paktën 30 ditë pas paralajmërimit të parashikuar në paragrafin e parë të këtij neni. Shoqëria paralajmëron debitorin për vënien n shitje të aksioneve të pashlyera nëpërmjet një letre rekomande, ku trgohet data dhe numri i gazetës, në të cilën është bëë publikimi. Nuk mund të veprohet për shitjen e aksioneve pa kaluar të paktën një afat prej 15 ditësh nga data e dërgimit të letrës rekomande.
Neni 209: Përgjegjësia në rast të mosrespektimit të shlyerjes së aksioneve
Aksionari që nuk ka shlyer detyrimet, personat të cilëve u është transferuar pronësia njëri pas tjetrit, dhe nënshkruesit detyrohen solidarisht per shumën e pashlyer të aksioneve. Shoqëria mund të veprojë kundër tyre para shitjes, pas saj ose në të njëjtën kohë për të vjelë shumën dhe shpenzimet përkatëse.
Aksionari që ka shlyer detyrimet ndaj shoqërisë, kërkon borxhin ndaj personave që kanë pasur më parë në pronësi aksionin njeri pas tjetrit; borxhi përfundimtar i vihet ne ngarkim atij personi që kishte në pronësi aksionin për herë të fundit.
Mbas një periudhe prej 2 vjetësh të transferimit të pronësisë çdo nënshkrues ose aksionar që ka humbur pronësinë çlirohet nga detyrimet financiare të mbetura.
Neni 210: Të drejtat e aksionarëve që nuk kanë shlyer detyrimet
Në përfundim të fatit prej 30 ditësh nga paralajmërimi i përmendur në nenin 208 aksionet që nuk janë paguar plotësisht, i heqin mbajtesit të tyre të drejtën e pranimit dhe të drejtën e votës në mbledhjen e asamblesë së aksionarëve dhe nuk merren parasysh në llogaritjen e quorumit.
E drejta për dividente dhe e drejta për përparësi ne nënshkrim per zmadhimet e kapitalit që lidhen me këto aksione, ndërpriten.
Pas pagimit të shumave të nevojshme së bashku me interesat, aksionari mund të kërkojë derdhjen e dividenteve të paparashikuara.
Ai nuk mund te bëjë një padi, duke përdorur të drejtën për përparësi në nënshkrim per një zmadhim të kapitalit pas përfundimit të afatit të caktuar për ushtrimin e kësaj të drejte.