JetMir
Antarë i Respektuar
PUNIM INDIVIDUAL NGA LثNDA E PSIKOLOGJISث
Zhvillimi i individit nëpër etapa
Psikologjia është shkencë e cila merret me studimin e jetës psikike, gjegjësisht të jetës shpirtërore të njeriut.
Emri i saj rrjedh nga fjalët greqishte: “ psyche ” qëdo tëthotë shpirt dhe fjalës tjetër “ logos “ që do të thotë shkencë.
Lënda e psikologjisë është studimi i dukurive psikike dhe zbulimi i ligjshmërive të paraqitjes dhe zhvillimit të tyre.
Jeta psikike e njeriut është mjaft e ndërlikuar dhe dinamike. Ajo përbëhet nga një numër i madh i dukurive psikike, siç janë:
- proceset psikike,
- gjendjet psikike dhe
- cilësitë psikike.
Proceset psikike dhe gjendjet e veçanta në jetën e njeriut nuk zhvillohen në mënyrë të pavarur njëri prej tjetrit, sepse janë të lidhura midis veti dhe se vetëm kështu e karakterizojnë personalitetin e tij, pra të vetë njeriut.
Personaliteti i njeriut paraqet tërësinë e funksionimit harmonik dhe integral të specifikave të tij.
Personaliteti i njeriut zhvillohet gjatë gjithë jetës së tij. I tërë ky zhvillim ndahet në 4 periudha apo etapa, të cilat janë:
- fëmijëria,
- mosha e rinisë,
- mosha e pjekurisë dhe
- mosha e pleqërisë.
Mosha e fëmijërisë
Periudha e parë, mosha e fëmijërisë zgjat që nga lindja gjer në pubertet (i cili është ndërmjet viteve të 12-ta dhe 14-ta).
Gjatë periudhës së fëmijësisë zhvillimi i personalitetit është mjaft dinamik. Prandaj në kuadër të kësaj periudhe dallohen disa nënperiudha të fëmijërisë siç janë: fëmijëria e parë - gjer në fund të vitit të dytë të jetës, fëmijëria e hershme - gjer në fund të vitit të gjashtë, fëmijëria e mesme - nga viti i gjashtë deri në vitin e nëntë, dhe fëmijëria e vonshme - është deri në mbarimin e vitit të dymbëdhjetë.
Në fëmijërinë e hershme rol të rëndësishëm luajnë faktorët e rrethit social. Te këta faktor më të rëndësishëm janë prindërit e fëmijës, veçanërisht nëna, pasi nga kjo fëmija mëson sjelljen dhe pastërtinë. Përveç këtyre deri në vitin e dytë tek ai zhvillohen të njohurit elementar dhe funksionet motorike: fëmija fillon të ecën, të flasë, mësohet të jetë i pastër, i zhvillon ndjenjat, fillon të formojë konceptin për veten dhe të ndërtojë qëndrimin ndaj njerëzve të tjerë. Momente të rëndësishme për personalitetin e fëmijës janë edhe ngjarjet e ndryshme nëpër etapa. Kështu për shembull pasi të shkojë në shkollë, aftësitë mendore dhe motorike zhvillohen edhe më shumë. Prandaj, fëmija bëhet më i pavarur dhe i duket si me qenë në një ambient të rij, ku e zhvillon vetëdijen dhe aktivitetin e vullnetshëm të tij. Tani më i di rragullat themelore morale të rrethit në të cilin jeton. Zhvillimi i të gjithë këtyre karakteristikave të personalitetit të tij fillon të bëhet në nënyrë të organizuar dhe nën kontrollin e shkollës, kur më ai fillon të mësojë si të shkruajë , si të lexojë, të mësojë për nocione të reja dhe të shprehet edhe të mendojë më saktësisht. Jeta kolektive në shkollë tek ai ndikon për formimin e ndjenjave sociale dhe formimit të cilësive të karakterit.
Nëse fëmija mbërin të bashkëpunojë me fëmijët e tjerë dhe nëse armiqësohet dhe nënçmohet nga shokët, kjo gjë mund të shkaktojë formimin e disa cilësive siç janë frika, turpi ose cilësitë e kundërta më to si agresiviteti dhe dëshira e tepëruar që të dallohen nga të tjerët.
Në kohën kur fëmija fillon të shkojë në shkollë, pra në moshë ende të vogël i lindin interasat për të mësuar në tërësi, por lindin edhe interesa për disa lëndë të veçanta. Për këtë të fundit nxënësi nuk është në gjendje të thotë se përse i pëlqeu një lëndë më shumë se një tjetër. Kjo është si rezultat se fëmija ka një interesim për atë lëndë. Më shpesh fëmijët tregojnë interes te ata lëndë që atyre u duket se mësuesi më mirë e spjegon, ose tregojnë interes të veçantë në ato fusha veprimtarije, për të cilat tregojnë interes dhe merren njerëzit e tyre të afërt, të familjes. Kjo e nxit fëmijën e kësaj moshe për një interesim të tillë. Mirpo, sado që interesat e fëmijëve të kësaj moshe të jenë relativisht të shumëanshme, ato janë të pa qëndrueshme dhe jo aq aktive. Për zhvillimin e interesave të sumëanshme, të qëndrueshme dhe aktive duhet të plotësohet puna edukative - mësimore mbrenda shkollës dhe punës jashta shkollore. Organizimi dhe drejtimi i leximeve jashtë shkollore, pjesmarja në praktikën revolucionare, ju jep një shtytje të fuqishme zhvillimit të interesave të fëmijëve të kësaj moshe. Mësuesi i kujdesshëm, krahas zhvillimit të interesave të shumëanëshme të fëmijëve, nxit zhvillimin edhe të interesave më të përcaktuara. Mësuesit janë ata të cilët duhet të kujdesen për fëmijët derisa ata janë në shkollë. Duhet ta shfrytëzojnë kureshtjen e tyre, pasi zakonisht janë kureshtarë, si pikënisje për të zhvilluar dhe edukuar interesat e tyre. Duke zhvilluar aftësitë në procesin e mësimit, punës dhe edukimit ushtarak, nxënësi rrit rezultatet e punës, njeh nëpërmjet këtyre rezultateve forcën e vet dhe formon tiparet e karakterit.
Kur vëmë re që një fëmijë meret më shumë me një veprimtari të caktuar, atëherë themi se ai ka prirje për këtë lloj veprimtarije. Fëmijët merren zakonisht me atë lloj veprimtarije ku gjejnë zbatim aftësitë e tyre të mëdha.
Aftësitë duke i siguruar nxënësit sukses në veprimtari e nxisin atë që të merret vazhdimisht me këtë lloj veprimtarije.
Te fëmijët disa prirje shfaqen që në moshën e vegjëlisë. Të tilla janë prirjet për punë me dorë dhe për punë mendore. Familja, kopshti i fëmijëve dhe shkollat duhet që ti çmojnë dhe ti nxisin të zhvillohen këto prirje të fëmijëve të vegjël dhe të atyre që shkojnë në shkollë, sepse prej tyre varet zhvillimi i aftësive të veçanta dhe të përgjithshme. Që fëmijët ti zhvillojnë prirjet dhe aftësitë e tyre duhet vendosur në bazë të të gjithë veprimtarisë së saj mësimore - edukative si në mësim, punë prodhuese, edukim fizik dhe ushtarak etj.
Aftësitë dhe shkalla e zhvillimit të tyre nuk përcaktohen vetëm me sasinë e produkteve dhe të veprimtarisë, por edhe me cilësinë dhe origjinalitetin e produkteve të saj.
Në qoftë se për shembull ne vëmë re se një nxënës dallohet prej një tjetri për një ritëm të shpejtë në përvetësimin e njohurive matematike, tregohet organizator në punën për prodhim dhe gjen mënyrat më të përshtatëshme për të aritur deri te rezultati i vërtetë. Atëherë për këtë nxënës themi se është i aftë për të punuar vetë dhe për të udhëhequr të tjerët. Po nëse te ky nxënës në veprimtarinë matematike dhe në punë vëmë re shenja të theksuara të një veprimtarie që siguron zgjedhjen origjinale të problemeve matematike dhe të organizimit të punës, në këtë rast ne mund të themi se me të vërtetë ky nxënës është i talentuar.
Aftësitë formohen dhe zhvillohen në veprimtari, prandaj për edukimin e fëmijëve të moshës së ulët shkollore duhet të krijojnë kushte sa më të favorshme për një veprimtari sa më të shumëllojshme.
Në disa raste nxënësit të lënë përshtypjen sikur janë të paaftë ngaqë u mungojnë njohuritë e nevojshme dhe dashuria për punë nuk është e mjaftueshme. Jeta e shkollës tregon se nxënësit e prapambetur mbeten prapa në mësime jo sepse u mungojnë aftësitë për të kuptuar dhe zotëruar njohuritë, por sepse u mungon dëshira dhe aftësia për t’u shtruar në punë.
Zhvillimi i aftësive ka lidhje të ngushta me edukimin e tipareve të karakterit, me qëndrimin e njeriut ndaj punës, ndaj njerëzve të tjerë, shoqërisë në tërësi dhe ndaj vetes. Kështu për shembull qëndrimi aktiv i nxënësit ndaj punës dhe mësimit ushtron një ndikim të thellë dhe pozitiv në zhvillimin e aftësive. Në zhvillimin e aftësive rol të rëndësishëm luajnë edhe qëndrimi kritik i nxënësit ndaj sukseseve, që arijnë në punë e në mësim si dhe maturia dhe takati i mësuesit në kërkesat ndaj çdo nxënësi të tij.
Përdorimi i metodave problemore dhe kërkimore në punën mësimore ndihmojnë mjaft për zhvillimin e aftësive dhe talentit të fëmijëve. Për zhvillimin e aftësive të nxënësve të moshës së ulët shkollore një rol shumë të madh luajnë edhe institucionet e tjera që meren me edukimin e fëmijëve.
Zhvillimi i individit nëpër etapa
Psikologjia është shkencë e cila merret me studimin e jetës psikike, gjegjësisht të jetës shpirtërore të njeriut.
Emri i saj rrjedh nga fjalët greqishte: “ psyche ” qëdo tëthotë shpirt dhe fjalës tjetër “ logos “ që do të thotë shkencë.
Lënda e psikologjisë është studimi i dukurive psikike dhe zbulimi i ligjshmërive të paraqitjes dhe zhvillimit të tyre.
Jeta psikike e njeriut është mjaft e ndërlikuar dhe dinamike. Ajo përbëhet nga një numër i madh i dukurive psikike, siç janë:
- proceset psikike,
- gjendjet psikike dhe
- cilësitë psikike.
Proceset psikike dhe gjendjet e veçanta në jetën e njeriut nuk zhvillohen në mënyrë të pavarur njëri prej tjetrit, sepse janë të lidhura midis veti dhe se vetëm kështu e karakterizojnë personalitetin e tij, pra të vetë njeriut.
Personaliteti i njeriut paraqet tërësinë e funksionimit harmonik dhe integral të specifikave të tij.
Personaliteti i njeriut zhvillohet gjatë gjithë jetës së tij. I tërë ky zhvillim ndahet në 4 periudha apo etapa, të cilat janë:
- fëmijëria,
- mosha e rinisë,
- mosha e pjekurisë dhe
- mosha e pleqërisë.
Mosha e fëmijërisë
Periudha e parë, mosha e fëmijërisë zgjat që nga lindja gjer në pubertet (i cili është ndërmjet viteve të 12-ta dhe 14-ta).
Gjatë periudhës së fëmijësisë zhvillimi i personalitetit është mjaft dinamik. Prandaj në kuadër të kësaj periudhe dallohen disa nënperiudha të fëmijërisë siç janë: fëmijëria e parë - gjer në fund të vitit të dytë të jetës, fëmijëria e hershme - gjer në fund të vitit të gjashtë, fëmijëria e mesme - nga viti i gjashtë deri në vitin e nëntë, dhe fëmijëria e vonshme - është deri në mbarimin e vitit të dymbëdhjetë.
Në fëmijërinë e hershme rol të rëndësishëm luajnë faktorët e rrethit social. Te këta faktor më të rëndësishëm janë prindërit e fëmijës, veçanërisht nëna, pasi nga kjo fëmija mëson sjelljen dhe pastërtinë. Përveç këtyre deri në vitin e dytë tek ai zhvillohen të njohurit elementar dhe funksionet motorike: fëmija fillon të ecën, të flasë, mësohet të jetë i pastër, i zhvillon ndjenjat, fillon të formojë konceptin për veten dhe të ndërtojë qëndrimin ndaj njerëzve të tjerë. Momente të rëndësishme për personalitetin e fëmijës janë edhe ngjarjet e ndryshme nëpër etapa. Kështu për shembull pasi të shkojë në shkollë, aftësitë mendore dhe motorike zhvillohen edhe më shumë. Prandaj, fëmija bëhet më i pavarur dhe i duket si me qenë në një ambient të rij, ku e zhvillon vetëdijen dhe aktivitetin e vullnetshëm të tij. Tani më i di rragullat themelore morale të rrethit në të cilin jeton. Zhvillimi i të gjithë këtyre karakteristikave të personalitetit të tij fillon të bëhet në nënyrë të organizuar dhe nën kontrollin e shkollës, kur më ai fillon të mësojë si të shkruajë , si të lexojë, të mësojë për nocione të reja dhe të shprehet edhe të mendojë më saktësisht. Jeta kolektive në shkollë tek ai ndikon për formimin e ndjenjave sociale dhe formimit të cilësive të karakterit.
Nëse fëmija mbërin të bashkëpunojë me fëmijët e tjerë dhe nëse armiqësohet dhe nënçmohet nga shokët, kjo gjë mund të shkaktojë formimin e disa cilësive siç janë frika, turpi ose cilësitë e kundërta më to si agresiviteti dhe dëshira e tepëruar që të dallohen nga të tjerët.
Në kohën kur fëmija fillon të shkojë në shkollë, pra në moshë ende të vogël i lindin interasat për të mësuar në tërësi, por lindin edhe interesa për disa lëndë të veçanta. Për këtë të fundit nxënësi nuk është në gjendje të thotë se përse i pëlqeu një lëndë më shumë se një tjetër. Kjo është si rezultat se fëmija ka një interesim për atë lëndë. Më shpesh fëmijët tregojnë interes te ata lëndë që atyre u duket se mësuesi më mirë e spjegon, ose tregojnë interes të veçantë në ato fusha veprimtarije, për të cilat tregojnë interes dhe merren njerëzit e tyre të afërt, të familjes. Kjo e nxit fëmijën e kësaj moshe për një interesim të tillë. Mirpo, sado që interesat e fëmijëve të kësaj moshe të jenë relativisht të shumëanshme, ato janë të pa qëndrueshme dhe jo aq aktive. Për zhvillimin e interesave të sumëanshme, të qëndrueshme dhe aktive duhet të plotësohet puna edukative - mësimore mbrenda shkollës dhe punës jashta shkollore. Organizimi dhe drejtimi i leximeve jashtë shkollore, pjesmarja në praktikën revolucionare, ju jep një shtytje të fuqishme zhvillimit të interesave të fëmijëve të kësaj moshe. Mësuesi i kujdesshëm, krahas zhvillimit të interesave të shumëanëshme të fëmijëve, nxit zhvillimin edhe të interesave më të përcaktuara. Mësuesit janë ata të cilët duhet të kujdesen për fëmijët derisa ata janë në shkollë. Duhet ta shfrytëzojnë kureshtjen e tyre, pasi zakonisht janë kureshtarë, si pikënisje për të zhvilluar dhe edukuar interesat e tyre. Duke zhvilluar aftësitë në procesin e mësimit, punës dhe edukimit ushtarak, nxënësi rrit rezultatet e punës, njeh nëpërmjet këtyre rezultateve forcën e vet dhe formon tiparet e karakterit.
Kur vëmë re që një fëmijë meret më shumë me një veprimtari të caktuar, atëherë themi se ai ka prirje për këtë lloj veprimtarije. Fëmijët merren zakonisht me atë lloj veprimtarije ku gjejnë zbatim aftësitë e tyre të mëdha.
Aftësitë duke i siguruar nxënësit sukses në veprimtari e nxisin atë që të merret vazhdimisht me këtë lloj veprimtarije.
Te fëmijët disa prirje shfaqen që në moshën e vegjëlisë. Të tilla janë prirjet për punë me dorë dhe për punë mendore. Familja, kopshti i fëmijëve dhe shkollat duhet që ti çmojnë dhe ti nxisin të zhvillohen këto prirje të fëmijëve të vegjël dhe të atyre që shkojnë në shkollë, sepse prej tyre varet zhvillimi i aftësive të veçanta dhe të përgjithshme. Që fëmijët ti zhvillojnë prirjet dhe aftësitë e tyre duhet vendosur në bazë të të gjithë veprimtarisë së saj mësimore - edukative si në mësim, punë prodhuese, edukim fizik dhe ushtarak etj.
Aftësitë dhe shkalla e zhvillimit të tyre nuk përcaktohen vetëm me sasinë e produkteve dhe të veprimtarisë, por edhe me cilësinë dhe origjinalitetin e produkteve të saj.
Në qoftë se për shembull ne vëmë re se një nxënës dallohet prej një tjetri për një ritëm të shpejtë në përvetësimin e njohurive matematike, tregohet organizator në punën për prodhim dhe gjen mënyrat më të përshtatëshme për të aritur deri te rezultati i vërtetë. Atëherë për këtë nxënës themi se është i aftë për të punuar vetë dhe për të udhëhequr të tjerët. Po nëse te ky nxënës në veprimtarinë matematike dhe në punë vëmë re shenja të theksuara të një veprimtarie që siguron zgjedhjen origjinale të problemeve matematike dhe të organizimit të punës, në këtë rast ne mund të themi se me të vërtetë ky nxënës është i talentuar.
Aftësitë formohen dhe zhvillohen në veprimtari, prandaj për edukimin e fëmijëve të moshës së ulët shkollore duhet të krijojnë kushte sa më të favorshme për një veprimtari sa më të shumëllojshme.
Në disa raste nxënësit të lënë përshtypjen sikur janë të paaftë ngaqë u mungojnë njohuritë e nevojshme dhe dashuria për punë nuk është e mjaftueshme. Jeta e shkollës tregon se nxënësit e prapambetur mbeten prapa në mësime jo sepse u mungojnë aftësitë për të kuptuar dhe zotëruar njohuritë, por sepse u mungon dëshira dhe aftësia për t’u shtruar në punë.
Zhvillimi i aftësive ka lidhje të ngushta me edukimin e tipareve të karakterit, me qëndrimin e njeriut ndaj punës, ndaj njerëzve të tjerë, shoqërisë në tërësi dhe ndaj vetes. Kështu për shembull qëndrimi aktiv i nxënësit ndaj punës dhe mësimit ushtron një ndikim të thellë dhe pozitiv në zhvillimin e aftësive. Në zhvillimin e aftësive rol të rëndësishëm luajnë edhe qëndrimi kritik i nxënësit ndaj sukseseve, që arijnë në punë e në mësim si dhe maturia dhe takati i mësuesit në kërkesat ndaj çdo nxënësi të tij.
Përdorimi i metodave problemore dhe kërkimore në punën mësimore ndihmojnë mjaft për zhvillimin e aftësive dhe talentit të fëmijëve. Për zhvillimin e aftësive të nxënësve të moshës së ulët shkollore një rol shumë të madh luajnë edhe institucionet e tjera që meren me edukimin e fëmijëve.
Redaktimi i fundit: