Muslimanët në Medicinë

Violetta

>> KS- AL. etnike <<

Islami dhe Medicina


Spitalet dhe shkollat e mjeksise



· Hyrje
· Mjeksia Arabe ne perudhen e injorances.
· Spitali i parë zyrtar
· Dy kategoritë e spitaleve
· Spitale te ndryshëm
· Qendrat e ndihmes se shpejte
· Spitalet e pergjithshem
· Spitalet pranë shkollave te mjeksise
· Fizikantet e specializuar
· Librarite mjeksore ne spitale
· Trajtimet falas
· “Spitali Adzi”, Baghdad
· “Spitali Nuri”, Damask
· “Spitali Mansuri”
· Veprimtarite humanitare te Spitalit Mansuri
· Spitali Maroken
· Zilia e një Orientalisti Gjerman
· Kurshtet ne një spital të madh te Parisit
· Rezultatet e krahasimit



Hyrje

Një nga bazat mbi te cilën struktura e civilizimit tonë mbeshtetet është se si nevojat fizike ashtu dhe ato shpirtërore kanë qenë vazhdimisht te ruajtura. Civilizimi islam i kushtoi kujdes te veçantë aspektit fizik te njerëzve, kështu qe se bashku me një shpirt te pasur ata mund te arrjne skajin me te lartë te evolucionit. Në lidhje me këtë ja vlen te permendim fjalët e themeluesit te civilizimit islam Profetit Muhammed alejhis-selam.

“ثshtë e sigurt qe trupi ka një rëndësi te veçante për ju”. Buhari dhe Muslimi


Nëse të gjitha format e adhurimit islam do të studioheshin me kujdes, parimet e higjenes dhe shendetit publik, qe janë dhe objektivat me te rëndësishëm te mjeksise, kanë qenë gjithmonë nën një mbikqyrje te veçantë. (Kështu Ali bin Abasi e definon mjeksine si: “Lenda ne te cilën diskutohet shendeti dhe kthimi ne një gjendje te mirë shendetesore”.)

Veme re se të gjitha kushte e faljes, agjerimit dhe haxhit, ashtu sikurse të gjitha mënyrat te cilave trupi ju nenshtrohet gjatë praktikimit të tyre, janë te nevojshme për higjenen, shendetin dhe një trup sa me te fresket dhe aktiv. Kur se bashku me këtë, ne shohim se si civilizimi islam luftoi semundjet dhe përhapjen e tyre, dhe si si njerëzve i është treguar trajatimi për çdo semundje, ne shohim qartë qe edhe mjeksia bazohet ne parime te qendrueshme dhe te forta dhe arritjet kanë qenë vërtetë te mëdha. U themeluan institute dhe spitale qe i sherbyen te gjithë njerezimit. Nga këto institute dolen mjeke te një vlerë te jashtezakonshme; me veprat e te cileve, ne fushën e studimit dhe praktikes, krenohet e tërë bota me ndihmen e tyre.

 
Titulli: Muslimanët në Medicinë


Arabet studionin mjekësi qe ne periudhën e injorances

Arabet ishin njohur me kolegjin e mjeksise ne Candesapur, i cili u themelua nga mbreti i Iranit ne gjysmen e dytë te shek. VI p.e.r.. Disa nga fizikantet Arab u specializuan atje. Një nga ata ishte Harith bin Keldah i cili jetoi gjatë kohes se Profetit alejhis-selam, i cili ishte mjeku qe u kujdes për shumë nga shoket e tij kur ata semureshin.

Spitali i parë

Muslimanet e themeluan sptalin e tyre të parë gjatë periudhes se Velid bin Abdulmalikut. Ky spital trajtonte vetëm semundjen e lebres. Fizikanteve qe punonin ne këtë spital iu dhanë prona te shumta dhe paga te larta. Pacientet qe pranoheshin ne spital mund te qëndronin aty pergjithmone (paciente te brendshem). Këta paciente ashtu sikurse te verberit, merrnin para ne forma asistence. Kur numri i tyre u shtua, spitali u quajt azili te semureve.


Dy kategoritë e spitaleve

Spitalet ishin te dy llojeve. Të paret shin Dispanceri te levizshme dhe te dytet spitale te themeluara nëpër ndertesa. Një nga këto dispanceri te levizshme veproi ne kohën e Profetit alejhis-selam gjatë “Luftes se Hendekut”. Ne këtë lufte u ndertua një tënde e veçantë për te plagosurit. Kur Sad bin Muadhi u plagos dhe krahu i tij rridhte shumë gjak, Profeti alejhis-selam dha urdher qe ta dergonin ne tenden e te plagosurve kështu qe ai vetë do të kujdesej për te. Kjo do të bëhej e mundur kur Muadhi te ishte pranë tij. Kjo ishte dispanceria e pare levizese. Me vonë, lideret dhe mbreterit përhapen dhe zhvilluan ato deri aty ku pacientet do të gjenin ne te gjithçka, duke përfshirë këtu trajtimin mjeksor, dieten, ilacet, veshmbathje, doktore dhe infermiere. Këto spitale levizese kalonin nëpër ato fshatra ku nuk kishte qendra spitalore.

Ministri Isa bin Ali bin Xharah i shkroi këto fjale për Sinan bin Thabit, i cili ishte ne mbikqyrje te spitaleve ne Bagdad dhe rrethinave te tij.

“Kam qenë duke menduar për banoret e fshatit Savad prej te cileve ka te sëmurë qe nuk po marin mjekimin e duhur, sepse nuk ka asnjë doktor ne atë zonë. Ju lutem, dergoni një grup doktoresh dhe gjithashtu një sasi te madhe ilacesh për mjekimin e pacienteve atje. Ky grup duhet te shkoje ne atë fshat, te qëndrojë atje deri sa te jetë nevoja dhe pasi te gjithë pacienteve ti jetë dhënë sherbimi i nevojshem te vazhdojnë ne fshatra te tjerë.

Gjatë periudhes se Sutan Muhamed Selxhukit spitalet levizese arriten përmasa aq te mëdha saqë për te transportuar mjetet e tyre nevojiteshin 40 deve.

Sa për qendrat spitalore, mund të themi qe ato ishin aq te shumta sa qe çdo qytet i madh e i vogël gjente përfitim. Edhe qytetet me te vogla kishin me tepër se një spital. P.sh. erdhi nje kohe kur Kordoba kishte 50 Spitale kryesore.
 
Titulli: Muslimanët në Medicinë


Spitale te ndryshme


Edhe këto spitale kishin ndryshuar natyren e tyre dhe kishin doktore te veçantë. Pervec këtyre, kishte specialiste te veçantë qe kujdeseshin për udhëheqësit, komandantet e ushtrive dhe njerëzve te shquar. Gjithashtu kishte spitale te veçanta për te burgosurit. Të burgosurit vizitoheshin çdo ditë dhe u jepej ndihma e nevojshme. Ministri Ali bin Isa bin Xharah bin Thabit shkruan këto fjale për drejtorin e spitaleve ne Bagdad:

“Jam shumë i shqetësuar për te burgosurit. Numri i madh i tyre se bashku me kushtet e burgjeve kërkonë shumë me tepër mjeke qe te kujdesen për ata. Për këtë, unë jam i mendimit qe ata duhet te kenë doktorin e tyre qe do ti vizitoje ata çdo ditë dhe do të jape aty trajtimn dhe ilacet e nevojshme. Këto doktore duhet te vizitojne te gjithë burgjet dhe te trajtojne te gjithë te semuret atje”.


Qendrat e ndihmes se shpejte

Disa spitale ishin të hapur për kedo dhe ne çdo ore te ditës apo te nates. Ato ndaheshin ne dy kategori:

- Spitale për burra
- Spitale te veçuara për gra


Ato ishin teresisht te ndara dhe secila kategori trajtonte semundje të ndryshme si për shembull:

1. Patologjia
2. Ofthalmologjia (sëmundjet e syrit)
3. Kirurgjia
4. Ortopedia
5. Semundjet mendore



Patologjia ndahej me tej ne dy kategori:

a. Kategoria qe merrej me dhembjet e kokës dhe temperaturat e larta dhe
b. Kategoria qe merrej me sistemin e tretjes.


اdo departament kishte një shef dhe një zevendes dhe secili nga ata kishte edhe një specialist si ndihmes. Kishte gjithashtu një mbikqyres qe kontrollonte punën dhe manaxhimn e te tërë institucionit. Ai njihej me emrin Sa’ur.

Mjeket kishin një orar fix gjatë te cilit ata vizitoninte gjithë pacientet qe vinin ne dapartamentin e tyre. اdo spital kishte një staf te tërë infermieresh te rinj. Dhe këta kishin ndihmesit e tyre. Pagat e tyre ishin fikse dhe te kanaqshme. اdo spital kishte farmacine e tij. Ato gjithashtu perfshinin shurupe te ndryshëm dhe ushqime te zgjedhura dhe komposto te keshilluara nga mjeket. Për me tepër aty gjendeshin dhe shumë lengje dhe pergatitje qe mund ti gjeje vetm nëpër spitale dhe askund tjetër. Ato gjithashtu kishin instrumente kirurgjikale dhe edhe te mira xhami qe me pare perdoreshin vetëm ne pallatet mbreterore.


 
Titulli: Muslimanët në Medicinë


Spitalet pranë kolegjeve mjeksore


Këto spitale sherbenin gjithashtu për specializimin e studenteve te mjeksise. اdo spital kishte një salle te madhe ku jepeshin leksione për studentet. Të gjithë, drejtues, mjeke, specialiste dhe studente mblidheshin atje. Pas vizitave te kryera studentet do të uleshin përballë mesuesve për te diskutuar problemet mjeksore. Këto distutime ishin praktikisht shumë te vlefshem. Tekstet shkollore ishin te një standarti te lartë. Shumë shpesh mesuesit do të merrnin studentet e tyre nëpër pavionet e spitaleit me qëllim qe ata te shikonin punën praktike dhe te takoheshin me paciente te ndryshëm.

Ibn Ali Usaibah, I cili kreu studimet ne Spitalin Nuri ne Damask, shkruan:

“Kur Dr. Muhazabudin dhe Dr. Imran mbaronin vizitat e tyre, unë do të ulesha se bashku me to dhe sheik Raziudin Rahabi për te dëgjuar argumentet e tyer kur ata vendosnin për diagnozat e ndryshme. Unë diskutoja me ta te gjtha deklaratat apo recetat qe ata leshonin për pacientet e tyre.


Fizikantet e specializuar

Jo çdo kush ishte I lirë te praktikonte për interea personale. Ata qe kerkonin te bënin këtë duhet te paraqitnin kerkesat e tyre pranë drejtorise se spitaleve qe ishte caktuar nga qeveria te vendoste për këtë. Personi duhet te dorezonte një shkrim për temën ne te cilën ai dëshironte te specializohej. Ky shkrim mund te ishte I tij ose I ndonjë personi tjetër te cilin I pari mund ta analizonte apo komentonte. Drejtori qe kujdesej për këto probleme do të intervistonet personin gjatë e gjerë rreth temës se zgjedhur. Vetëm ne qoftë se I interesuari do të përgjigjej pyetjeve me sukses, ai do të kishte te drejtë për te praktikuar profesionin e tij.

Gjatë perudhes se Muktadir Billah, rreth viteve 930 e.r.(319 H.) u raportua një incident. Një pacienti ju dha trajtimi I gabuar dhe kjo solli vdekjen e tij. Udheheqesi I shtetit urdhëroi qe te gjithë doktoret te ekzaminoheshin edhe një herë. Kështu qe drejtori I Spitaleve, Sinan bin Thabit, provoi edhe një herë aftësitë e te gjithë doktoreve. Me këtë rast u pa qe numri I këtyre doktoreve ishte 860 dhe kjo nuk perfshinte ata qe kishin kohe te gjatë qe praktokonin profesionin e tyre dhe as ata qe ishin ne sherbim te njerëzve te shquar dhe udheheqesve. Këta doktore dhe fizikante nuk kishin nevojë për një test te tillë.



Bibliotekat mjekësore dhe spitalet

Duhet mos te harrojmë qe çdo spital I madh kishte një librari te madhe nga e cila perfitonin se doktoret ashtu edhe studentet. Thuhet qe ne biblioteken e spitalit Ibn Tulum ne Egjipt gjendeshin me tepër se 100 mijë libra qe I perkisnin degeve të ndryshme te mjeksise.


 
Titulli: Muslimanët në Medicinë


Trajtimet falas

Dyert e këtyre spitaleve ishin te hapura për këto dhe të gjitha sherbimet ishin falas. Nuk kishte dallim midis te pasurit dhe te varferit, te afermit dhe te panjohurit, vendasit apo te huajit, te njeriut te thjeshtë apo te njeriut te shquar. Për një pjesë te pacienteve recetat leshoheshin për ne shtepi. Për kur gjendja e pacientit ishte serioze dhe kërkonte kujdes te veçantë pacienti pranohej për shtrim ne spital. Ata dergoheshin për tu pastruar dhe vishnin uniformat e spitalit ndërkohë qe rrobat e tyre mbaheshin ne magazinat e spitalit. Personi do të shoqerohej me pas ne pavionin e caktuar dhe do të gjente një drevat me çarçafe te pastër.

Trajtimi I leshuar nga mjeku do të fillonte menjehere. Pacienti I nenshtrohej një diete te veçantë qe ndihmonte ne përmirësimin e shendetit te tij. Edhe cilësia e djetes ishte e caktuar. Djeta permbante mish qengji, mish vici, mish shpendesh shtepiake dhe shpende te tjerë. Kriteri për një shëndet te plotë ishte qe personi te konsumonte te njëjtën sasi buke qe konsumon një njeri I shendetshem shoqëruar me një shpend te tërë te pjekur. Nëse pacienti do ta trese këtë sasi me lehtesi atëherë ai konsiderohej te ishte I sheruar.

Ata te cilët e kalonin semundjen për ishin akoma te dobët shoqeroheshin ne një pavion për te kuruarit ku do të jepej trajtimi deri ne gjendjen e tyre te plotë fizike. Para se te dilte nga spitali atij I jepej një veshe e re dhe se bashku me këtë një shumë parash qe do të mjaftonte atij te rifillonte jetën e tij normale. Dhomat dhe pavionet e spitalit ishin te pastra, te rregulluar mirë dhe uji ishte I bollshem. Këto dhoma ishin te shtruara me tapete te pastër. اdo spital kishte një inspektor për pastërtinë, llogaritare dhe stafin ekzekutiv. Udheheqesi I shtetit shpesh vizitonte këto spitale, takonte pacientet dhe tregonte interes për problemet e tyre.

I tillë ishte ndertuar ky sistem I shkelqyer pune ne spitalet e botës islame, si ne perindim ashutu edhe ne lindje. Dhe ky sistem ishte I njete ne Bagdad, Damask, Kairo, Jeruzalem, Meka, Medina, Spanje dhe kudo. Tani le ti hedhim një vështrim me nga afër kushteve qe ofronin spitalet ne qytetet kryesore te botës islame.


SPITALET ISLAME:

"Spitali Adzi" Bagdad

Ky spital u ndertua nga Azd-ad-Daulah bin Buwaih ne 981 e.r. Vendi ku do të ndertohej spitali u vendos nga mjeku i famshem Razi (i njohur ne Evrope si Rhazes). Për këtë ai vendosi nga një cope mishi ne keter vendet e propozuara ne qytetin i Bagdadit. Pas ekzaminimit te mengjesit te se nesermes u vendos qe vendi ne te cilin mishi do të ishte më pak i prishur do të ishte me i pershtatshmi për te ndertuar këtë spital kështu qe punimet filluan. Godina ishte madheshtore dhe përveç shpenzimeve qe arrinin shumë ta mëdha, stafi perbehej nga 24 dotktoret me te aftë. Spitali u pajis me një biblioteke, farmaci një magazine dhe një një guzhine të gjitha këto me te tera pajiset e nevojshme.

Ne vitin 1057 e.r. kalifi Kaim bi Amrallah bëri riorganizimn e spitalit qe perfshinte dhe shumë mjekime dhe ilace te lengshme, bime medicinale, rrenje bimesh dhe shumë mjekime te tjera te rralla. Pacientet ishin pajisur me çarçafe dhe batanije. Pervec këtyre pacienteve u jepej parfume të ndryshme, akull, ndihmesa, roje dhe doktore qe do të ishin ne sherbim të tyre ne çdo kohe. Një banje publike ( një kompleks me dushe me ujë te ftohte dhe te ngrohte, u ndertuadhe bashke me te edhe një kopsht me lule dhe fruta te të gjitha llojeve. Ata paciente qe ishin te dobët dhe nuk mund te leviznin shoqeroheshin rregullisht për ne këtë spital dhe u bëhej sherbimi i duhur pergjate orarit te punës mëngjes e mbrëmje.



Spitali Nuri, Damask

Ky spital u ndertua nga, sulltani i drejtë Malik Nurudin qe me vonë ra deshmor. Spitali i mbarua me parate e paguara për lirimin e një breti kristian. Gjatë kohës se ndërtimit ky ishte spitali me shkelqyer dhe i bukur ne te gjithë botën islame. Të pasurit ndaloheshin te pranoheshin ne këtë spital dhe sherbimet i dedikoheshin vetëm te varferve dhe atyre me te ardhura te pakta. Megjithatë ne rastet urgjente dhe kur nuk kishte tjetër rrugë dalje, te pasurve u bëhej sherbimi i nevojshem.

Pacientet i merrnin mjekimet e tyre vetëm gjatë orëve te mengjesit. Një udhetar i quajtur Ibn Xhubair vizitoi spitalin ne vitin 1184 e.r.. Ai vleresoi kujdesin e madh te treguar nga doktoret dhe gjithashtu devotshmerine e tyre ne administrimin e mjekimeve dhe faciliteteve te tjera. Ne këtë spital ishte thmeluar një departament i veçantë qe merrej me trajtimin e semundjeve mendore. Ne rastet kur pacientet ishin ne gjendje te rëndë, ata lidheshin dhe kjo bëhej për sigurine e tyre dhe atë te te tjerëve. Megjithatë atë ushqeheshin rregullisht dhe trajtoheshin me kujdes gjatë kurimit të tyre.

Ne shkrimet historike thuhet qe ne vitin 1428 e.r. një vizitor i huaj erdhi në Damask. Ai ishte jo vetëm një njeri shumë i ditur por i shquar për shijet e tij te holla. Gjatë vizites se tij, spitali ishte njeri nga vendet ku ai ndaloi. Vizitori u mahnit me numrin e madh te doktoreve, devotshmerine dhe kujdesin e tyre për pacientet, ushqimin dhe te gjithë facilitetet qe iu ishin dhënë pacienteve. اfarë te cudiste me tepër ishte qe përveç këtyre lehtesimeve, pacienteve u jepeshin dekoracione, zbukurime dhe sende luksi. Vizitori mendoi te provonte aftësitë e diktoreve ne këtë spital dhe u shtir sikur te ishte I sëmurë, gjë qe I dha mundësinë te shtrohej ne spital për 3 ditë.

Gjatë tre ditëve koktoret I measnin pulsin dhe dukeshin sikur po percaktonin diagnozen e tij. Por ata e kishin kuptuar qe ne fillim qe vizitori gezonte shëndet te plotë dhe donte vetëm te provonte aftësitë e tyer. Për këtë ata leshuan për pacienten një djete te pasur me mish shpendesh, ëmbëlsira dhe freskuese të ndryshme frutash. Pas tre ditesh shefi I pavionit I la vizitorit një shënim me fjalët: “Mikpritja këtu ka një limit prej tre ditesh”. Kjo I tregoi vizitorit të huaj qe ata e kishin trejtuar atë si mik pergjate këtyre tre ditëve.

Spitali fundsionoi deri ne vitin 1900 e.r.. Me pas ai u shnderrua ne një spital për te huajt. Prane këtij spitali ndodhet edhe kolegji I Tibias, dege e Universitetit te Sirise. Pasi spitali ishte përfunduar një kolegj mjeksor dhe një shkolle lokale u ndertuan atje.



Spitali Mansuri

Spitali njihej me emrin “Bimaristan Kaladun”. Me pare kishte qenë pallati I një fisniku. Malik Mansur Saifudin Kaladuni, ne vitin 1284 e.r. e ktheu atë ne spital dhe caktoi për te një shumë vjetore prej 1000 dirhamesh. Se bashku me te u ndertuan një xhami, një shkolle dhe një biblioteke për jetimet. Historianet thonë qe shkaku për thmelimin e këtij spitali ishte qe kur Amir Kaladuni u semur ne Damask gjatë periudhes se Zahir Baibar, kur luftonte si komandant ushtrie kundër ushtrise Romake. Mjekimet u moren nga Spitali Nuri. Pasi ai e mori veten plotësisht, vendosi te vizitoje spitalin Nuri. Ai u impresionua aq shumë saq u betua qe nëse Zoti do të bënte te mundur qe ai te bëhej lider, ai do të ndertonte një spital te tillë.

Nëse do ta analizonim aspektin organizativ, do të shihnim qe ky spital ishte vërtetë I veçantë. Gjatë orëve te mengjesit te gjithë pa perjashtim, zoteria dhe skllavi, mbreti dhe sherbetori, burrat dhe gratë, trajtoheshin aty. Pacientet qe dilnin nga spitali pas sherimit, ndihmoheshin me veshmbathje ndërsa në rast vdekje varrimet kryheshin me shpenzimet e spitalit. Aty kishte specialiste te veçantë për te gjithë fushat e mjeksise. Pervec doktoreve, aty kishte infermiere dhe ndihmesa qe merreshin me rregullimin dhe pastrimin e dhomave dhe krevateve, dhe kujdeseshin për pacientet. Kishte dy ndihmesa për çdo pacient qe kryenin çdo pune për rehatine e tij. اdo pacient kishte krevatin e tij dhe pacientet ishin te ndare nëpër pavione te veçanta sipas diagnozes. Kishte gjithashtu salla te venanta ku zhvilloheshin diskutime dhe leksione ndermjet studenteve dhe mesuesve.

Një e veçantë tjetër e këtij spitali ishte qe ata trajtonin me ilace dhe ushqim jo vetëm pacientet e tyre por edhe te sëmurë te tjerë qe quheshin paciente te jashtem. Ne këtë mënyrë spitali kryente funksionin e tij. Një nga okulistet tha qe numri I pasienteve te jashtem dhe te brendshem I kalonte 4000 ne ditë. Kujtdo qe dilte na spitali I jepeshin veshmbathje dhe para te mjaftueshme për te nisur ndonjë beznes te vogël kështu qe personi nuk do të vuante për buken e gojes kur te dilte nga spitali.

Dokumentet qe kanë lidhje me kushtet e spitalit na tregojnë qe çdo pacient kishte enet e tij qe askush tjetër nuk mund ti perdorte dhe ashqimi servirej gjithmonë I mbuluar. Një e veçantë tjetër e këtij spitali ishte trejtimi I atyre qe vuanin nga pagjumesia. Ata kishin një vend te veçantë ku argetoheshin me muzikë magjepese dhe tregime interesante. Pervec muzikes dhe tregimeve, për pacientet me te dobët kishte argetim ne formë shakash dhe vellezime vendase qe pelqeheshin aq shumë nga populli I thjeshtë. Muezinet e zonave përreth ishin urdhëruar qe te bënin thirrjet për falje dy ore para afatit te caktuar dhe te recitonin vargjet e Kuranit me një intonacion te ëmbël, gjë qe do ti gezonte pacientet dhe do t’ia ulte merzine meqë pagjumesia dhe netet e gjata ishin vërtetë te renda për ta. Ishte pikërisht ne këtë kohe, ne vitin 1798 kur Francezet hynë ne Egjipt dhe pane me sytë e tyre atë cda ata me vonë e përshkruan ne detaje.

O Zot, ky ishte ai sandart I lartë I njerezimit qe bota moderne e arriti me shumë veshtiresi. Në lidhje me këtë, mu kujtua diçka qe kam dëgjuar ne Tripoli: “Kishte një pasuri qe aty qytet qe ishte rezervuar për ata dy persona qe duhet te shkonin nëpër spitale çdo ditë për te takuar pacientet dhe për te inkurajuar ata për një sherim te shpejte. Dhe evidence qartë e mendimit qe ata po permiresoheshin tregohej ne fytyrat e tyre te shendetshme dhe ne shkelqimin e syve të tyre.

 
Titulli: Muslimanët në Medicinë


Veprat humanitare te Spitalit Mansur


Menduam se do të ishte me interes te paraqitnim apo prezantonim veprat humanitare te këtij spitali ne teresine e tyre, ashtu si I ka paraqitur autori ne “Historia e spitaleve ne botën islame”. ثshtë e vërtetë qe një nga veprat me te vleresuara, qe bazohet ne njehsimin e Zotit Një, qe bën shumë njerëz e lumtur dhe qe shperblimin ne botën tjetër e ka te pafund është dhenja e pasurise qe bëhet vetëm për kenaqesine e Zotit. Mendohe se çfarë akti human është ky qe bën një pacient te pashprese te gjeje atë qe ai ka humbur. Si do të ndryshonte një zemër e thyer kur me sherimin, atij ti ofrohej edhe streha, ndihma dhe gjithçka qe do ta bënte atë te ndihej I pamvarur. Dhe shpërblimi për këtë është kaq I madh sa nuk mund te pershkruhet me fjale.

“Vërtetë fatlume është ai qe bëri këtë tregti me Mekatfalesin, Meshiruesin dhe Zotin e kësaj botë. Dhe ai e bëri këtë me pasurinë e tij. E bëri këtë me Atë qe di te dukshmen dhe te fshehten. ثshtë ai qe I dha Zotit te tij atë qe kishte mundësi dhe garoi me shoket e tij për virtyte. Ai ndihmoi vellane e tij te sëmurë dhe jo largoi atj pikellimin dhe për këtë Nesër ne Gjygjin Qiellor ai do të shpërblehet me shpëtim nga tortura e zjarrit. Pervec kësaj ai shpreson qe kjo do të ngreje atë dhe do ta afroje tek Zoti I tij, ku ai do të gjeje paqe dhe nuk do të këtë me friken e shtypjes dhe tiranise. Ky pra është ai akt virtuoz qe do të sherbeje për te falur te gjithë mëkatet dhe do ta mbaje personi larg nga çdo pikellim”.

Kështu nga dëshira për te arritur këto shkalle te larta, Malik Adil Mansuri e ktheu këtë spital ne një bamires gjigand.

“Ky spital I dedikohet mjekimit te te pasurve dhe te varferve, vurrave dhe grave, pa pasur parasysh, se ku ata jetojne, ne Kajro dhe tokat Egjiptjane apo ne vende te tjera, racen dhe ngjyren e tyre, natyren e semundjes se tyre qoftë kjo nervore apo fizkike, e rëndë apo I lehtë, e dukshme apo e fshehur. Pacientet mund te kenë shqetesime të ndryshme dhe objektiva kdryesore është trejtimi I tyre ne mënyrat me te mira dhe duke perdorur edhe bime medicinale po të ishte e nevojshme. Doktoret e punesurar këtu janë studiues te kësaj shkencë dhe eksperienca e tyre praktike do të ndihmoje këta paciente. Këtu njerëzitë e thjeshtë, individe ose ne prupe, te rinj apo te vjetër dhe fëmijë do të trajtohen deri në fund. Atyre u takojne të gjitha mundësitë, lehtesimet dhe komoditetet për një sherim sa me te shpejte dhe për këtë nuk do të këtë dallime si paer ata qe njihen apo te huajt, për vendasit apo vizitoret, te fortet apo te dobetit, te klasave te uleta apoatyre te larta, te pasurve apo te varferve, atij qe shikon dhe atij qe është I verber, superiorit apo inferiorit, te vlefshmit apo te pavlefshmit, kapitalistit apo skllavit. Të gjithë do të kurohen fals dhe asnjëri nuk do të protestoje për këtë. Ky trjatim do të bëhet vetëm për kenaqsine e Zotit dhe për tu shperblyer ne botën tjetër nga bujaria e te madhit Zot, përderisa Allahu ka urdhëruar për shpenzime ata qe kanë nën kujdesin e tyre te semuret. Këtu përfshihen doktoret, okulistet, kirurget, grupet e vezhgimit, ata qe gatuajne ushqim te shijshem, ata qe pergatisin barnat dhe ilacet, peonet dhe arketaret bashke me ata qe e ruajnë atë, kujdestaret5 dhe bahske me këto te gjithë ata qe janë punesuar ne spital për arsye të ndryshme. Janë këta njerëz qe kujdesen për shendetin e pacienteve të tyre duke I plotësuar të gjitha nevjat e tyer për ashqim dhe veshmbathje, barna të ndryshme, kremra, vajra, shurupe, barna te koncentruara, tapete dhe mbuloja, edhe të ndryshme dhe gjithçka qe nevojitej. Manaxheri ka te drejtën te shpenzoje për nevojat ditore qe perfshijne jo vetëm ushqimin por edhe pjatat dhe enet e gatimit, jo vetëm ilacet por edhe enet e qelqit ne te cilat ato pergatiteshin, jo vetëm ujin por edhe mjetet për ta distiluar atë qe me pas do të perdorej për pije të ndryshme, ilace, pastrim apo ndricim, si dhe freskuese me gjethe te palmes qe perdoreshin gjatë veres. Kujdestari apo manaxheri do ti bënte këto shpenzime me parate e arkes por kjo nuk do ti kalonte ekstremet për shpenzime te kota dhe te pa nevojshme, me qëllim qe te arrihej një shperblim sa me I lartë.

“Kontrollori I arkes duhet te punesoje dy persona qe do të paguhen nga kjo arke dhe qe duhet te jenë muslimane, te besueshem dhe te ndershem. Njeri nga këta do të beje sherndarjen e artikujve apo komoditeteve të ndryshme, dhe ky duhet ti leshoje ato me një kërkesë te leshuar nga ai qe është I interesuar. Ndërsa tjetri do të sherbeje për shperndarjen e gotave te pacientee dhe ilacet qe ata do të konsumojne. Ky I fundit do të kujdeset gjithashtu për shperndarjen e ushqimit nëpër enet personale te pacienteve.

Asnje pacient nuk duhet te haje ushqimin e tjeterit. Ushqimi duhet te jetë I mbuluar dhe personi do të kujdeset për shperndarjen deri sa te gjithë ta kenë marrë ushqimin sipas recetes se caktuar për to. Kontrollori ka gjithashtu autoritetin te vendose për pagat e larta te doktoreve dhe kjo bëhet pasi është pare gjendja ekzistuesedhe nevojat e pacienteve. Ai është plotësisht I autorizuar te vendose për pagat fikse dhe për numrin e stafit duke mos lënë manget dhe as tejkaluar. Rruga e mesme duhet te jetë ajo çka ai mendon. Për sai përket orarit te punës, për stafin, ata janë te lirë te nderrojne turnet apo te jenë present gjatë gjithë kohës. ثshtë detyrë e tyre te interesohen duke peytur pacientet për shendetin, përmirësime apo keqesime te semundjeve. Receta e ilaceve dhe dietes pasi është pare nga knotrollori duhet të mbahet shënim dhe shpërndarja te bëhet ne baze te këtij shenimi.

Stafi duhet te jetë present edhe gjatë nates, qoftë te gjithë bashke qoftë me nderrime. Okuliste duhet te punoje ne departamentin e jashtem. Ai do të prese te gjithë pacientet qe vijnë gjatë ditëve te javës dhe asnjë nga këto te fundit nuik duhet te kthehet I zhgenjyer. Okulistet duhet te trajtojne pacientet e tyre me shumë kujdes dhe nëse ka raste plagesh okulisti duhet te konsultohet me kirurgun, ne rastin tonë, ta marrë pacientin dhe ta shoqeroje atë vete tek kirurgu. Edhe pas kësaj, kujdejsa e okulistit nuk duhet te mungoje…Kontrollori I arkes duhet gjithashtu te emeroje kujdestarin e spitalit, qe do të paguhet nga kjo arke dhe qe do të meret me pune studimore ne fushën e mjeksise dhe sidomos te problemeve te befasishme qe mund te lindin. Eskperimentete ndryshme dhe studimet e degeve të ndryshme te mjeksise do të shzillohen ne dhomen e konsultimit, dhome kjo e caktuar posacerisht për këtë person. Ashtu sikurse edhe anetaret e tjerë te stafit, edhe person do të punoje dhe paguhet për një orar fiks, qe duhet respektuar rreptesisht. Pagat huhet te pershtaten natyres se punës dhe përveç këtyre duhet aplikuar edhe shpërndarja e stimujve materiale qe do të basohet ne përpjekjet e anëtarëve te stafit për përmirësimin e gjendjes shendetesore te pacienteve. Pervec kësaj, stafi duhet te merret me pastrimin dhe rregullimin e ambjenteve ne spital…

ثshtë detyrë e kontrollorit te organizoje dhe planifikoje kohën, nevojat dhe shpenzimetper varrimin e pacienteve q do të vdesin ne spital. I vdekuri duhet te lahet, parfumoset, mbeshtillet dhe varroset me nder dhe sipas mënyrës qe ka praktikuar profeti. اdo shpenzim do të mbulohet nga arka. Kontrollori duhet gjithashtu te furnizoje me ilace pacientet e sëmurë qe janë ne regjim shtepie në rast se ata kanë nevojë por nuk kanë mundësi, por kjo duhet të ndodhë vetëm athere kur te plotesohen kerkesat e pacienteve te pranuar ne spital. Nëse një pacient I tillë I jashtem vdes, është detyree spitalit te paguaje për veshjen, pastrimin, transportin dhe varrojsen e te vdekurit sipas një statusi te caktuar. Të gjithat shpenzimet e lart-përmendura duke përfshirë edhe ato shpenzime qe do të bëhen për pacientet e kuruar nuk do të kalojne ne ekstreme dhe nuk duhet te cenojne nevojat e brendeshme te spitalit. ثshtë gjithashtu përgjegjësi e kontrollorit… qe ai ti frikesohet Zotit dhe te nguliti ne mendej qe trejtimi te jetë i njëjtë për te gjithë. Kështu nuk ka dhe nu do të këtë dallime dhe diskriminime ne baze te pasurise. (Ata qe e duan dhe e mbajnë fort civilizimin modern duhet te perqendrojne vemendjen e tyre. A nuk janë kthyer spitalet e tyre ne shtepi gjigande komerciale, ku do të gjenim shumë vende për VIP-te por asnjë vend për ato qe nuk kanë mundësi?) Ai nuk do të jape perparei një vendasi përpara një te huaji dhe çdo shpenzim duhet bërë për tu shperblyer ne botën tjetër dhe për tu afruar te Zoti I Cili është Mbrojtesi dhe Shpresedhenesi me I mirë.

 
Titulli: Muslimanët në Medicinë


Spitali Maroken

Ky spital u ndertua nga lideri i njohur i dinastise se Maualidineve ne perndim, Sulltan Mansur Ebu Jusuf. Për ndërtimin e këtij spitali u zgjodh një vend i madh, nga vendet me te mira ne Marok, dhe arkitektet u urdheruan te ndertonin projektin me te bukur qe ata kishin pare apo imagjinuar ndonjëherë. Peme, fruta dhe lule të ndryshme u mbollen përreth tij. Brenda çdo dhome kalonte një perrua me ujë gurgullues. Katër rezervuare te mrekullueshem uji u ndertuan dhe njeri I tëri ne mermer te bardhe. Krevatet dhe mbulesat u punuan me materialet me te mirë si lesh, lino, mendafsh dhe lekure, një bukuri qe nuk mund te pershkruhet. Veshjet e pacienteve ishin te cecanta për ditën dhe naten, veren dhe dimrin.

Farmacia ishte e mbushur plot me ilace nga me te ndryshmet. Kur pacienti sherohej, në rast se ishte i varfer atij do ti jepej një sasi e mjaftueshme parash për te filluar një aktivitet qe do të siguronte jetesen. Edhe nëse ishte i pasur sasia e caktuar sido qe te ishte do ti jepej. Si te varferit ashtu edhe te pasurit pranoheshin ne këtë spital. Bile kishte raste qe një i panjohur do të gjendej i sëmurë. Ai do të sillej dhe kurohej ne këtë spital. Vete Sulltani shkonte çdo të premte për tu interesuar për shenetin e pacienteve dhe për te kontrolluar punën e doktoreve ne këtë spital.



Zilia e një orientalisti Gjerman ndaj Zhvillimit te hershem te Medicines ne Mjediset Islame


Për të mos u zgjatur me tepër, këto ishin vetëm katër nga ato qindra spittle qe funksiononin ne botën islame nga lindja ne perndim. Dhe ata junksiononin ne një kohe kur evropa endej ne egersine e injorances, ne shtrojat e erresires, larg nga sinqeriteti dhe e pavetedijshme për këto spitale, delikatesen e tyre, pastërtinë dhe shpirtin e madh te humanizmit qe tregohej ne to. Le të japim një citim te orientalistitte njohur Gjerman Marks Mejerhof, për sa I përket gjendjes se spitaleve Evropjane, ne krahasim me ato qe u pershjruan me sipër. Dr. Marks thotë:

“Spitalet Arabe dhe rregullat e ekzistonin ne vendet Islamike ne te kaluaren ne japin një mësim te mirë por te hidhur për buzët tona. Ne nuk do të arijme kurrë te vlersojme nëse nuk bëjmë një krahasim te këtij stistemi me atë te spitaleve Evropjane te asaj kohe.“



Gjendja e mjeruar e dikurshme ne Evrope

Deri para 300 vjetësh, apo ndoshta dhe me vonë, Evropa ishte ne një gjendje injorancë për sa i përket spitaleve. Bile nuk do ta ekzagjeronim nëse do të thonim qe der ne 1710 e.r. evropjanet jetonin ne kushte te tilla. Pacientet kuroheshin ne shtepite e tyre ose ne ato qe evropa i quante shtepi te varfëra ku dergoheshin ato qe nuk kishin asnjë te ardhur apo shtepi. Këto vendbanime ishin si për te semuret ashtu edhe për ata qe ishin ne shëndet te plotë. Shembulli me tipik qe do të tregonte për atë gjendje te mjeruar ishte shtëpia parisiane e quajtur “Otel View” e njohur si spitali me i mirë i asaj kohe. Maksi Tordo dhe Tenon e kanë pershkruar këtë spital me këto fjale:

“Ka 1200 shtreter ne këtë spital. Nga këto, vetëm 486 janë krevate teke, për një pacient. Ndërsa te tjerët (714) qe nuk ishin me tepër se 5 hapa (njesi matese) ne gjeresi, ishin për 3 deri ne 6 paciente. Pavionet ishn te gjatë, te papaster dhe te erret nga mungesa e dritareve dhe ventilimit dhe ne dysheme shtriheshin rreth 800 paciente qe kishin ngelur pa shtreter. Nuk kishte vend qe ata te gjenin rehati, kështu qe ata ngushtoheshin dhe qëndronin ne dysheme ose mbi ndonjë grumbull plehrash. Vërtetë një pamje renqethese për kedo qe kishte një shpirt njeriu. Kembet e njerit mbi koken e tjetrit, i riu me te vjetrin, gratë me burrat. E vështirë për te besuar por e vërtetë. Ne njerin krah është një grua qe menstruacionet e saj dhe pranë saj një fëmijë qe digjet nga temperatura e lartë. Dhe te dy këta janë shtrire ne te njëjtin vend me një te sëmurë me infeksion lekure i cili kruan plaget e tij me thonj te njollosur me gjak e qelbi i derdhet mbi dyshekun e cili nuk mund te bëhej me pis. Cilesia e keqe e ushqimit qe sherbehej është e vështirë te imagjinohej, lera pastaj qe ky sherbehej ne një masë te vogël dhe ne intervale te gjatë kohore.”

“Infermieret qe sherbenin këtu preferonin pacientet e pasur dhe u sherbenin atyre vere ne kurrizin e te varferve. Ndodhte qe ëmbëlsirat qe vinin si ndihma u jepeshin te semureve rëndë. Por këto ishin shkaterrim për këta te sëmurë kështu qe disa vdisnin nga ngrenia e tepert ndërsa te tjerët nga uria. Dyert e spitalit ishin te hapura dhe kushdo mund te hynte apo te dilte lirisht. Kjo ishte me rrezik sepse sëmundjet do të perhapeshin jashtë spitalit. Kudo shikoje grumbuj te jashteqitjes qe jepnin një ere te llahtarshme. Ushqimi sigurohej vetëm nga ndihmat. Nëse te pasurit nuk dergonin ushqim pacientet do të vdisnin nga uria. Shtrojat ishin plot me insekte dhe krimba. Atmosfera ne këto pavione ishte aq e renduar saqë edhe infermjeret e kishin te vështirë te hynin ndoneese maskoheshin me copa te lagura me uthull. Nëse pacienti vdiste, trupi nuk levizej nga krevati te paktën për 24 ore. Kishte raste qe trupi i te vdekurit kalbej dhe vinte ere, por përsëri pranë tij shtrihej një pacient tjetër qe e ndejte vdekjen me afër nga kjo gjendje”

Ky është një krahasim i shkurter i spitaleve tona gjatë kohës se Civilizimit Islam dhe spitaleve te vendeve perendimore. Kjo tregon gjendjen e mjeruar qe u shkaktua nga injoranca, mungesa e dijës, parimeve, ligjeve dhe rregullave për drejtimn dhe manaxhimin e spitaleve dhe qe perëndimi kishte rënë. Ato as qe e kishin idenë e ekzistencës se dickaje qe quhej shendeti publik apo higjene. Bile ata ishin injorante edhe për ato parime qe lindin nga logjika e thjeshtë dhe qe nuk ka nevojë te mesohen. Fizikante i njohur Usma bun Mankaz na tregon ne librin e tij Al-Tibar për dy ngjarje qe flasin qartë për nivelin e mjeksise te kristjaveve te perndimit. Ai thotë:

“ Një nga skandalet e mjeksise ishte incidenti qe ndodhi kur Salib Munitrah i kerkoi xhaxhait te tij një doktor qe do të kuronte shoket e tij. Xhaxhai im dergoi Thabit, një doktor kristian por ai u kthye brenda 10 ditëve. Ne e pyetem nëse ai kishte qenë ne gjendje te kuronte te gjithë te semuret brenda një periudhe kaq te shkurter. Ai tha qe ata me sollen një ushtar qe kishte një plage te infektuar ne kemben e tij. Kur plaga u fashua m një ilac te quajtur linjah(lloj bime) plaga e infektuar shpertheu duke ncjerre qelbin. Ishte edhe një paciente tjetër lekura e se siles ishte thare dhe i jepte asaj te kruara qe e shqetesonin. U perpoqa te mbaja atë ne një diete te fortë qe lekura e saj te zbutej. Por papritur atje mberriti një doktor Anglez i cili u tha njereve për mua, ‘ ai nuk di asgjë nga mjeksia dhe trajtimi i te semureve’. Me pas ai pyeti ushtarin me kemben e sëmurë nëse ai preferonte te jetonte me një këmbë apo te vdiste me te dyja. Ushtari preferoi te parën dhe ai do të bëhej viktime e një kasaphane deshmitar i se cilës isha unë vete. Doktori i kerkoi ikzekutuesit te priste kemben me një te goditur por edhe pse sepata ishte e mprehte, goditja e pare dështoi. Me te dytën kockat uthyen por ushtari vdiq menjehere”.

Me pas autori tregon se si doktori anglez vendosi te derdh ujë te valuar mbi gruan e sëmurë, gjë qe shkaktoi vdekjen e asaj krijese te shkret.

 
Titulli: Muslimanët në Medicinë


Abdesi dhe mjekësia



"O ju që keni besuar. Nëse ngriheni për të falur namazin, lani fytyrën dhe duart deri në bërryle dhe fshini kokën (jepi mes'h) dhe lani këmbët deri në nyje." (Kur'an, 5:6)

Kemi lindur muslimanë dhe kjo është një prej të mirave që Allahu na ka dhënë, por me keqardhje e them, sepse e morëm këtë besim si një trashëgimi të sertë e të ngurtë. Dhe sa herë që ai trashëgohet nga brezi në brez, pakësohet apo lehtësohet derisa ka ardhur në gjendjen që është sot. Me përjashtim të atyre që i udhëzon Allahu, që janë të devotshëm e nuk janë në dyshim apo lëkundje…, ata e ruajnë të pastër dhe pa e devijuar. A nuk thuhet në Kur'an: "Dëshiroje atë që të ka dhënë Allahu nga Jeta Tjetër, por mos harro të marrësh atë që të takon nga kjo botë dhe vepro më të mirën ashtu siç ka vepruar Zoti me ty..."? (Kur'an, 28:77)

Shumë dijetarë muslimanë nga e gjithë bota janë përpjekur të nxjerrin dobitë dhe të mirat prej obligimeve që na ka caktuar Zoti, (ajo që është e detyruar të kryhet) dhe ndikimin që kanë ato si nga ana shpirtërore ashtu edhe trupore.

Një prej këtyre obligimeve është edhe abdesi, larja e një pjesë të trupit, pra pastërtia. Profeti alejhis selam në një thënie të tij thotë: "Pastërtia është gjysma e besimit…" që d.m.th. gjysma e besimit të plotë të përbërë nga deklarimi me gojë, pranimi me zemër dhe nga veprat e gjymtyrëve, e qëllimi në këtë rast ka kuptimin material dhe shpirtëror që përfshin gjysmën e parë të besimit, e në një tjetër thënie thuhet: "Plotësimi i abdesit është gjysma e besimit".

Kjo pastërti e detyrueshme (abdesi) është trupore dhe moralo-shpirtërore, ku morale d.m.th. ta pastrosh zemrën nga sëmundja e zilisë, ligësisë, mendjemadhësisë, hipokrizisë, smirës, etj… E ndërsa trupore; ky obligim fillon me larjen e fytyrës, e cila është "fasada", pamja e parë e njeriut apo pasqyra që tregon për një trup të shëndoshë fizikisht dhe shpirtërisht dhe është pjesa që preket më shpejt nga infeksionet - pra, larjen me ujë të pastër në mënyrë që të heqë papastërtinë që është në të e pastaj në gjymtyrët e tjera…

Por, është tradita profetike që vjen për të na i sqaruar dhe plotësuar kushtet e abdesit duke filluar me larjen e duarve deri në kyçe, larjen e gojës, të hundës, duke i përsëritur nga tre herë, e më pas duke larë fytyrën, duart deri në bërryle, kokën, veshët, qafën e në fund larjen e këmbëve… duke lënë mënjanë neglizhencën dhe talljen. Por Profeti alejhis selam ka vazhduar edhe më tej, duke na treguar mbi vlerat e tij (abdesit) teksa thotë: "Kush e plotëson abdesin i falen mëkatet e mëparshme dhe të mëvonshme", apo "Kur muslimani merr abdes, i dalin mëkatet e të dëgjuarit, të të parit, mëkatet e trupit e të gjymtyrëve dhe nëse ulet, ulet i falur nga çdo mëkat".



 
Titulli: Muslimanët në Medicinë


Por çfarë thotë mjekësia për abdesin?


Abdesi fillon me larjen e duarve, e me anë të tyre pastrohen gjymtyrët e tjera, sepse një fillim i mirë është shëndet, e më pas vazhdon me larjen e gojës duke bërë dhe gargarë. Dihet se goja përmban të gjithë faktorët ndihmues dhe të përshtatshëm që ndikojnë në zhvillimin e mikrobeve të ndryshme e kjo, sepse ajo është gjithmonë e lagësht, dhe me një nxehtësi të përshtatshme për t'u zhvilluar mikrobet nga mbeturinat që kanë mbetur gjatë të ngrënit. E për rrjedhojë kemi shfaqjen e erës së keqe në gojë, si rezultat i fermentimit të ushqimit në të. Dhe është gargara ajo, që kur bëhet me ujë të pastër i pastron mbetjet e ushqimit, për vetë faktin se uji për nga përbërja e tij kimike, nuk lejon zhvillimin e mikrobeve, e kur ne e përdorim atë shpesh sidomos si gargarë, luan një rol mjaft pozitiv në pastërtinë e gojës, ndërsa vetë gargara forcon muskujt e fytyrës, e të nofullës në veçanti.

Më pas vjen radha e pastrimit të hundës, e kjo duke e thithur ujin në fillim, e pastaj duke e nxjerrë.

Një grup studiuesish nga fakulteti i Mjekësisë të Universitetit të Aleksandrisë, në Egjipt, u morën me një kërkim shkencor për të zbuluar lidhjen e abdesit me shkencën nga ana shëndetësore. Ata zbuluan se në përgjithësi tek ata që nuk marrin abdes, brendësia e hundës është në ngjyrë të bardhë në gri (si e thinjur), e yndyrshme, e lëmuar, që tërheq për në brendësi lagështirën dhe petësa si zbokth. Ndërsa vrima e hundës është si një ngjitëse me ngjyrë të errët e që lehtëson rënien e qimeve prej saj, ndërsa qimet e hundës janë të ngjitura me njëra-tjetrën, të pluhurosura dhe si me zbokth. Kurse ata që përdorin abdesin, hundën në brendësi e kanë të shkëlqyer dhe të pastër, pa lagështirë e zbokth edhe qimet i kanë të pastra po ashtu.

Pas vëzhgimeve me anë të mikroskopit, u vu re se mikrobet e hundës tek ata që nuk falen (pra që nuk marrin abdes), janë të shumta dhe e kanë përfshirë të gjithën. Ndërsa tek ata që marrin abdes, u panë shumë pak, për të mos thënë asnjë mikrob. Kjo tregon që të shpëlarit e hundës rregullisht ndikon në shëndet, e kur ajo bëhet tre herë është edhe më e mirë ( siç citohet edhe në traditën profetike).

Pra, në shpëlarjen e parë, pastrohen gjysma e mikrobeve që gjenden në hundë, në të dytën akoma edhe më shumë e kështu e fundit e pastron totalisht. Pasi kalojnë disa orë hunda përsëri kthehet në gjendje të papastër dhe kërkon që të pastrohet… Ky është edhe një prej sekreteve të shpërndarjes kohore të faljes së namazit, që shoqërohet edhe me marrjen e abdesit…

Ndërsa shfryerja e hundës, përbën një ushtrim shumë të dobishëm për muskujt e frymëmarrjes, nxjerrjen e ajrit të mbetur nga mushkëritë, nga fshikëzat e ajrimit dhe nga laringu, ky ajër gjithashtu përmban edhe dioksid karboni, e pastrimi i mushkërive nga ky ajër, bëhet vetëm me anë të një frymënxjerrjeje të fortë dhe vendin e këtij ajri e zë ajri i pastër. Ky proces bën që gjaku nëpërmjet vënëës të kthehet për tek barkushja e djathtë, si dhe ndikon në lëvizjen e shpejtë të gjakut dhe gjithashtu është edhe një nga shkaqet që pengon formimin e trompozave të gjakut si dhe pastron gëlbazën dhe sekrecionet që gjenden në të. Kështu frymëmarrja kthehet në normalitet, muskujt që ndihmojnë frymëmarrjen bëhen më të fortë e elastikë.

Më pas vjen larja e duarve deri tek bërryli. E këto janë gjymtyrët që përdoren më shumë, si në të ngrënë, të pirë, të takimit dhe të prekjes e të kryerjes së punëve të ndryshme…

ثshtë mjaft e domosdoshme që duart të jenë të pastra. Kur uji prek lëkurën në ato vende, ai ndikon në qarkullimin e gjakut, si dhe nuk lejon kontraktimin e venave të gjakut apo edhe zgjerimin e tyre në bazë të temperaturës së ujit dhe kohës që ai rri në të (gjymtyrë), në kontraktimin e muskujve etj…Por më pas kthehemi përsëri në mbulimin e tyre (gjymtyrëve) me anë të rrobave të prodhuara nga fije sintetike që edhe këto janë të prodhuara nga përbërës si vajra e bojra të ndryshme, gjëra që mund t'i japin lëkurës alergji apo forma të tjera të dëmshme për të. Sepse nga kontakti i tyre (rrobave) me lëkurën e thatë krijohen ngarkesa elektrike e këto shtrihen pastaj në të gjithë sipërfaqen e trupit e më pas ndodh shkëndija elektrike, që shkakton dëme në trupin e njeriut, e shkenca vazhdon të merret me kërkimin e këtij fenomeni dhe është uji ai që e shpëton trupin nga kjo gjë…

Jepi mes'h (fshij me dorë) kokës: kjo është baza e tretë tek abdesi. Kjo lëvizje, pra, duke fshirë kokën me duar, ndikon tek muskujt e sipërm të trupit, por ndikimi më i madh bie tek muskujt nga balli tek zverku (qafa) ku hyjnë edhe muskujt sipërfaqësor të kafkës. Profeti Muhamed () ka thënë për këtë:

"Fërkojeni (fshijeni) me duar kokën vajtje - ardhje, duke filluar nga balli apo nga pjesa e përparme e kokës deri tek qafa, pastaj kthehesh nga qafa për tek pjesa e përparme e kokës".

Ky fërkim dhe kjo lagështirë e lehtë nuk lejon kontraktimin e këtyre muskujve dhe gjithashtu largon edhe dhembjen e kokës që shkaktojnë kontraktimet e saj. Një tjetër dobi e abdesit për njeriun është, se kur ai është i mërzitur apo i hidhëruar, ai duhet ta fërkojë kokën me duar të njoma, pra t'i japë mes'h e jo ta lajë atë plotësisht. Sipas traditës profetike, larja e fytyrës dhe e gjymtyrëve të tjera përsëriten tri herë, ndërsa në rastin e kokës, bëhet vetëm një herë. Dhe kjo sepse dhembja e kokës shkaktohet nga ngjeshja e gjakut në tru dhe ky akumulim çon në presionin e palcës kurrizore e për rrjedhojë shkakton deri në paraliza të ndryshme… Dhe vjen ky fërkim i lehtë i kokës me duar të njoma, duke liruar kontraktimin e muskujve të kafkës dhe qarkullimin normal të gjakut e për rrjedhojë edhe lehtësimin e dhembjes së kokës si nervore apo edhe e zakonshme.

Më tej vijojmë me pastrimin e veshëve (brenda e jashtë), në mënyrë që të largohet papastërtia e mbledhur aty, e cila mund të shkaktojë infeksione të ndryshme.

Abdesi përfundon me larjen e këmbëve deri tek njyjet. Dhe kjo tregon edhe njëherë mbi rëndësinë që Islami i jep pastërtisë. Këmbët janë të predispozuara të kenë më shumë mikrobe, se prekin gjithmonë tokën, apo janë në këpucë, e djersa dhe pluhurat shkaktojnë infeksione të ndryshme të lëkurës, e në mes gishtave në veçanti. Larja e tyre pesë herë në ditë, duke i fërkuar mirë, bën që të evitojë papastërtitë që mblidhen në to. Një tjetër dobi e larjes së këmbëve është sepse vë në lëvizje muskujt e këmbëve, e të kofshës në veçanti, si dhe normalizon qarkullimin e gjakut në vena, forcon kyçet, gjunjët, etj…

E pra, zbulimet mjekësore nuk janë të vetmet që ndikojnë tek një musliman për të marrë vazhdimisht abdesin, por është përkushtimi shpirtëror e zbatimi i fesë që ka një ndikim të madh. Përfitimi më i madh është se për çdo musliman të devotshëm e të sinqertë në këtë devotshëri, por që është edhe me abdes, falen e luten për të meleqtë, deri sa atij t'i prishet ky abdes. Dhe është vetë profeti ynë alejhis selam që thotë:

"اelësi i Xhennetit është namazi dhe çelësi i namazit është abdesi", apo në një thënie tjetër Ai alejhis selam është shprehur: "Kur muslimani merr abdes, gjatë larjes së fytyrës i largohen bashkë me ujin e abdesit që rrjedh edhe çdo gabim që ka bërë me sy. Gjatë larjes së krahëve, çdo gjynah i vogël i bërë me duar derdhet bashkë me pikat e ujit. Kështu ai e plotëson abdesin e vet i pastruar prej gjynaheve të vogla."

Kështu, ne gjithmonë duhet të kujtojmë, se abdesi është arma e besimtarit, pastërtia është kushti i imanit dhe se Allahu i Lartësuar i do ata që janë pendues dhe të pastër.

"O ju që keni besuar! Allahu nuk dëshiron t'ju shkaktojë vështirësi, por t'ju bëjë që të jeni të pastër dhe t'i plotësojë dhuntitë e Tij për ju…" (Kur'an, 5:6)

"Dijeni se Allahu i do edhe ata që pendohen dhe ata që pastrohen…" (Kur'an, 2:222)

 
Titulli: Muslimanët në Medicinë


Ibn Sina (Avicena) rreth përdorimit te mjekesise se re

(Viti 981 e.r)


Ne veprat e tij voluminoze , Ibn Sina (981-1-37 e.r) percaktoi rregullat e meposhtme për testimin e efektivitetit te një ilaçi ose mjekimi të ri. Këto principe akoma formojne bazat e klinikes moderne mbi provimin e ilaçeve.

1. Ilaçi s'duhet te këtë asnjë cilësi te jashtme qoftë kjo edhe e rastesishme.

2. Ne fillim duhet te përdoret ne një semundje te thjeshtë.

3. Ilaçi duhet të provohet me dy lloje te kundërta semundjesh, sepse ndonjëherë një ilaç sheron një semundje me cilësitë e tij thelbesore dhe herë te tjera me cilësitë e tij te rastesishme.

4. Cilesia e ilaçit duhet te korrespondoje me fortesine e semundjes. Për shembull, nxehtesia e disa ilaceve është me e vogël se sa ftohtesia e semundjes kështu qe nuk kanë efekt mbi këto semundje.

5. Koha e veprimit duhet te vrojtohet, ne mënyrë qe esenca dhe veprimi të mos ngaterrohen.

6. Efekti i ilaçit duhet te shihet gjatë veprimit te vazhdueshem ose ne shumë raste, n.q.s. kjo nuk ndodh, mund te quhet si një efekt i rastesishem.

7. Eksperimentimi duhet te bëhet me trup njerezor, pasi n.q.s. eksperimentohet p.sh. mbi një luan ose kale mundet të mos jape te njëjtat rezultate kur provohet ne trupin e njeriut.

 
Titulli: Muslimanët në Medicinë



RRENJET E MEDICINES ISLAME NE MJEKESINE EVROPIANE

Nga David V. اanc


Wel knew he the olde Esculapius
And Deyscorides and eek Rufus
Olde Ypocras, Haly and Galeyn
Serapion, Razi and Avycen,
Averrois, Damascien and Constantyn,
Bernard and Gatesden and Gilbertyn



Ne prologun e Historive te Kantenburit, Xhefri Shoser identifikon autoritetet e perdorura nga “Doktoret e Fizikes” ne gjashtë rreshta te cilat po i permendim me poshtë.

Lista perfshin katër fizikant arab: Jesu Hali (Ibn ‘Isa (Hali Abbas, Ali ibn el-Abbas el-Maxhusi]), Razi (el-Razi, apo Razes), Avycen (Ibn Sina) dhe Averrois (Ibn Rushd, apo Averroes). Këta te katert nuk u futen ne listen e Shoserit vetëm për te shtuar pak arome ekzotike ne poezite e tij te fundit te shekullit te 14. Shoseri i citoi ata sepse ata konsideroheshin si autoritete nga me te medhenjte ne fushën e mjekesise për botën e hershme dhe Evropen mesjetare; fizikante, librat e te cileve u përdoren në shkollat europiane te mjekesise, qe do të ishin edhe për shumë shekuj te tjerë. Ne fillim duke e mbledhur, perkthyer, shpjeguar dhe duke e kodifikuar dijen klasike greko-romake qe Evropa e kishte humbur, fizikantet arabe te shekujve 8-11 hodhen themelet e institucioneve dhe shkences ne mjekesine moderne.


Mbas rënies se perandorise romake ne shekullin e peste, Evropa pati humbur lidhje me shumë nga trashëgimia e saj intelektuale. Nga shkenca greke, gjithashka qe pati mbetur ishte enciklopedia e Plinit dhe te dhenat e Betiusit ne llogjike dhe matematike; biblioteka latine ishte aq e kufizuar saqë teologet evropiane e patën thuajse te pamundur qe te zgjeronin njohurite e tyre duke u mbeshtetur vetëm ne këto dokumente qe kishin.


Qendra e Evropes se re u be kisha, e cila ushtroi influencen e saj thellesisht ne mjekesi. Për shkak se krisitianizmi theksonte kujdesin për te semuret, manastiret bene spitale shumë te mira – por ato nuk funksiononin njësoj si spitalet e sotme. Ato ishin thjesht vende ku qëndronin njerëzitë e sëmurë, ku ata ose mund te sheroheshin apo vdisnin sipas deshires se Zotit. Atje nuk kishte fizikante te ditur qe mund te kujdeseshin, vetëm disa murgj te sjellshem te cilët kujdeseshin nga ana shpirtërore, por jo nga ana mjekesore.


Për shkak se kisha kristiane e shihte kujdesin për shpirtin si shumë me te rëndësishëm se kujdesi për trupin, trajtimi mjekesor madje dhe pastertia fizike vleresoheshin pak, dhe madje edhe prishja ose kalbezimi i trupit konsiderohej si shenjë shenjterie. Me kohën, afersisht te gjithë evropianet filluan t`i shihnin sëmundjet si një kondite e shkaktuar nga forca supernatyrale. Kështu qe edhe kurat mund te ishin vetëm ato te cilat mebeshteteshin ne fe. اdo semundje kishte një shenjteror te cilit i drejtoheshin lutje nga pacientet, familja, shoket dhe komuniteti. Infeksionet e kanaleve te siperme te frymemarrjes mund te sheroheshin nga bekimi i grykes me qirinj te kryqezuar ne festen e Shen Blaise. Shen Roku u be shpetimtari i viktimave te koleres. Shen Nikais ishte mbrojtja kundër lise. Mbreterit, te cilët konsideroheshin si te shenjtë, besohej se mund te sheronin sëmundjet e lekures dhe semundje te tjera me “prekjen mbreterore”.


Me studimin e semundjeve dhe te pacienteve te lënë pas dorë, mjekesia aktualisht filloi te zhdukej. Ata fizikante te cilët mbijetuan ishin shumica te lidhur me manastiret. Por edhe për ta qëllimi ishte qe te mund te gjenin shkaqet, apo edhe sherimin dhe jo te konsideronin shkrimet e tjera te fizikanteve dhe te jepnin komente. Ne mes te shekullit te shtatë, kisha katolike ndaloi kirurgjine nga murgjerit, sepse ajo konsiderohej si një rrezik ndaj shpirterave të tyre. Meqenëse te gjithë kirurget e asaj kohe ishin klerike, ky urdher i dha fund praktikes se kirurgjise ne Evrope.


Perafersisht ne te njeten kohe, një tjetër qyteterim po rritej ne lindje. Ardhja e Islamit, ne shekullin e shtatë, çoi ne qindra vjet zgjerimi gjeografik dhe një zhvillim te jashtezakonshem ne të gjitha deget e shkences. Arabet shumë shpejt bashkuan kulturat e ndryshme te botës Islame, dhe arabishtja – gjuha e Kur’anit – u be gjuhe universale. Me ardhjen e shekullit te 10 një gjuhe e vetme lidhte popujt nga Ran i Kuçit [India] deri ne jug te Frances, arabishtja u be për Lindjen ajo qe latinishtja dhe greqishtja ishin për Perendimin – gjuha e literatures, artit dhe shkences, dhe gjuha e perbashket për te shkolluarit.



Mjekesia ishte e para nga shkencat greke qe u studiua me thellesi nga shkollaret islamik. Mbasi Akademia e Platos u mbyll me 529, disa nga shkollaret e saj gjeten shpëtim ne universitetin e Xhundishapurit, kryeqendra e vjetër Sasanide e Persise, e cila gjithashtu pati qenë strehe për shumë shkollare nestoro-kristiane – midis tyre shumë fizikante – me 431. Persia u be pjesë e botës Islame me 636, dhe sundimtaret arabe favorizonin shkollën mjekesore te Xhundishahpurit; për 200 vjet te tjera ajo ishte qendra me e madhe e mesimit te mjekesise ne botën islame. Atje, fizikantet muslimane fillimisht u familiarizuan me punët e Hipokratit, Galenit dhe shumë fizikante te tjerë greke. Ne te njëjtën kohe, ata ishin po ashtu te ekspozuar ndaj dijës mjekesore te Bizantit, Persise, Indise dhe Kines.


Duke e ditur rendesine e perkthimit te puneve greke ne arabisht, halifi Abasid Harun el-Rashid (786-809) dhe i biri i tij, el-Ma’mun (813-833) krijoi një zyre perkthimesh ne Bagdat, Bejt el-Hikmah, apo Shtepia e Dijes, dhe dergoi ambasadore për te mbledhur pune shkencore greke ne perandorine bizantine. Kjo gjë nxiti fazen e pare te mjekesise islamike, efektet e te cilës ne ende i ndjejme edhe sot: kjo ishte priudha e perkthimit dhe permbledhjes.


Perkthyesi me i rëndësishëm i kohës ishte Hunejn ibn Ishak el-‘Ibadi (809-73), i cili u be i famshem pasi pati paguar nga pasuria e tij për shumë nga doreshkrimet me një peshe te barabarte floriri. Ai dhe ekipi i tij i perkthyesve kaluan nëpër duar dhe perkthyen ne arabisht të gjitha tekstet greke mjekesore, perfshi këtu punët e Galenit, Oribasiusit, Paulit te Aeginit, Hippokratit dhe Matria Medica te Dioscoridesit, deri në fund te shekullit te nëntë. Këto perkthime hodhen themelet e një mjekesie unike arabe.


Praktika mjekesore muslimane ne përgjithësi pranoi konceptin e humoreve te Galenit, i cili hidhte idenë se trupi njerezor ishte i perbere nga po ato katër elemente qe perbenin botën – toka, uji, zjarri dhe uji. Këta elemente mund te perziheshin ne proporcione të ndryshme, dhe pikërisht këto ndryshime ne perberje shkaktonin një sërë temperamentesh dhe ‘humor’ tek njerëzitë. Kur humoret e një trupi balancoheshin, një person ishte i shendetshem. Semundjet nuk ishin për shkak te forcave supernatyrale, por për shkak te mosbalancimit te humoreve, dhe kjo mund te sherohej nga arti i mjekesise.


Fizikantet muslimane sidoqoftë filluan ta shihnin mjekesine si shkenca qe merrej me perberjet e trupit njerezor, dhe qëllimi i saj ishte ruajtja e shendetit dhe, nëqoftëse ky shëndet demtohej atëherë te bëheshin përpjekjet për ta rikthyer ne gjendjen e mëparshme. Ata e konsideronin veten si njerëz qe praktikonin artin e dyfishte te sherimit dhe mirembajtjes se shendetit.


Para se te mbyllej periudha e perkthimit, përparime u bene edhe ne fusha te tjera qe kishin lidhje me shendetin. Harun-el-Rashidi krijoi spitalin e pare, ne sensin modern te fjalës, ne Bagdat rreth vitit 805. Brenda një dekade apo dy, 34 spitale me tepër u ndertuan ne gjithë botën islame dhe numri i tyre vazhdonte te rritej çdo vit.


Këta spitale, ose bimaristane, ishin shumë pak te ngjashem me ata ne Evrope. Të semuret e konsideronin bimaristanin si një vend ku mund te trajtoheshin dhe madje sheroheshin nga fizikantet, dhe po ashtu fizikantet vete e shihnin bimaristanin si një institut qe kishte për qëllim shendetin, sherimin e semundjeve dhe zhvillimin dhe përhapjen e dijës mjekesore. Shkollat mjekesore dhe bibliotekat kishin lidhje me spitalet e medhaja, dhe fizikante me eksperiencë mesonin studentet, te cilët me vonë do të aplikonin ne trupat e njerëzve ato qe kishin mësuar ne sallat e leksionit. Spitalet kishin edhe provime për studentet e tyre, dhe jepnin edhe diploma. Ne shekullin e 11, kishte madje edhe klinika udhetuese, te cilat mbeshteteshin nga spitalet e medhenj dhe u conin kujdesin mjekesor atyre qe ishin shumë larg apo shumë te sëmurë për te ardhur vete ne spital. Pra më pak fjale bimaristani ishte qendra e mjekesise arabe dhe prototipi mbi te cilin u ndertuan me vonë spitalet moderne.


Njesoj si spitalet po ashtu edhe farmacia ishte një zhvillim i ardhur nga muslimanet. Islami meson se “Zoti ka sjelle një ilac për të gjitha sëmundjet” dhe se muslimanet duhet te kërkojnë për ato ilace dhe t`i përdorin ato. Një nga shkrimet farmaceutike u shkrua nga Xhabir ibn Hajjan (ca. 776), i cili konsiderohet babai i alkimise arabe. Njohuria arabe për faramaceutiken ishte shumë e gjerë; ajo jepte pershkrime për origjinen gjeografike, vetite fizike dhe metodën e aplikimit te gjithshkaje qe ishte e përdorshme ne kurimin e një semundjeje.


Farmacistet arabe, apo sejdalani, futen një numer të madh ilacesh ne praktiken klinike, perfshi këtu senen, kamforin, drurin e sandalit, myshk, myrrh, cassia, tamarind, arre hindi, hudhrat, karafilin, aconite, ambergris dhe merkurin. Sejdalanet gjithashtu zhvilluan shurupe dhe juleps – fjale te ardhura nga arabishtja dhe persishtja, respektivisht – dhe përzierje te mira siç ishin lengu i trendafilit apo uji i portokallit si një metodë për administrimin e ilaceve. Ata po ashtu ishin familiare me efektet e kerpit indian dhe shtares, kur merreshin si lengje apo me anë te tymit.


Me ardhjen e halifatit te el-Mamunit, farmacia ishte një profesion i praktikuar nga specialiste shumë te aftë. Farmacistet duhej te kalonin provime dhe të merrnin licensa, dhe pastaj kontrolloheshin nga shteti. Ne fillim te shekullit te nëntë, dyqanet e para farmaceutike u hapen ne Bagdat. Pergatitjet farmaceutike prodhoheshin dhe shperndaheshin ne treg, pastaj jepeshin ne popull nga fizikantet dhe farmacistet ne forma të ndryshme – si pilula, lengje, melheme, ëmbëlsirë, etj.


Lulezimi i mendimit origjinal ne mjekesine arabe filloi ne shekullin e nëntë. Puna e pare e madhe u shfaq kur Abu Bekr Muhamed ibn Zakarija EL-Razi (ca. 841-926) e kthehu vemendjen e tij tek mjekesia. El-Razi , i njohur ne perëndim si Rhazes, u lind in Persi ne qytetin Raj afër Teheranit. Pas rinise se tij si muzikant, matematicien, kimist, El-Razi shkoi në Bagdat te vazhdonte studimet ne mjekesi ne moshen 40 vjeçare. Pasi kompletoi studimet, ai u kthye ne Raj dhe mori përsipër aty drejtimin e spitalit. Fama e tij u rrit shumë shpejt dhe ne pak vjet ai u zgjodh te vihej dretori i një spitali të ri qe po ndertohej ne Bagdat. Ai u mundua t`i jepte përgjigje pyetjes se ku do të vendoseshin paisjet duke varur copa mishi ne zona të ndryshme te qytetit dhe duke kontrolluar ritmin me te cilën do të prisheshin ato. Pastaj ai urdhëroi ndërtimin e spitalit ne atë zonë ku mishi ishte kalbur më pak.


El-Razi është konsideruar si një nga klinistet me te medhenj te mjekesise islame dhe si një nga mendimtaret me origjinale. Një shkrimtar pjellor, i cili shkroi reth 237 libra, gjysma e te cilave kanë te bëjnë me mjekesine. Trajtimet e tij për sëmundjet e fëmijëve kanë udhehequr disa historiane ta konsiderojnë atë si babai i pediatrise. Ai ishte i pari te zbulonte temperaturen e lartë dhe shkaqet e saj. Puna e tij për guret ne veshka akoma konsiderohet klasike.Ne shtesen te kësaj, ai prezantoi pomaden me zhive për te trajtuar zgjebjen. El-Razi predikoi besimin tek vezhgimi se sa marrjen ne dorezim te autoritetit; ai ishte një proponent i fortë i eksperimentimit te mjekesise dhe përdorimin me efekt te kurave mjekesore te provuara me përpara me sukses. Ai ishte një nga udhëheqësit ne luftën kundër joprofesionalisteve dhe sharlataneve – dhe autor i një libri qe demaskonte metodat e tyre – ai bëri thirrje për standarte te larta profesionale për ata qe praktikonin mjekesine. Po ashtu el-Razi kembengulte ne nevojen e vazhdimit te studimeve nga ana e mjekeve. El-Razi ishte i pari qe theksoi vleren e besimit te perbashket dhe konsultimit midis fizikanteve te asaj kohe ne trajtimin e pacienteve, gjë qe ishte shumë e rrallë për kohën.


Pasi mbaroi kohën e tij si drejtor spitali ne Bagdat, ai u kthye ne Raj ku dhe filloi te jepte mësim-artin e sherimit ne spitalet lokale, si dhe vazhdoi të shkruante. Puna e tij e pare e madhe ishte një libër i perbere prej 10 pjesesh dhe i quajtur El-Kitab el-Mansuri, i thirrur kështu mbas ligjvenesit ne Raj, Mansur ibn Ishak. Ne te, ai diskutoi çështje të ndryshme si për shembull teorite dhe definicionet e përgjithshme te mjekesise; dieta dhe ilacet si dhe efekti i tyre ne trupin e njeriut; kujdesi i nenes dhe femijes, sëmundjet e lekures, higjena gojore, klimatollogjia dhe efektet e ambientit ne shëndet; epidemiologji dhe toksikologji.


El-Razi gjithashtu pergatiti edhe El-Xhudari ue el-Hasbah, shkrimi i parë i shkruar ndonjëherë për semundjen e fruthit dhe te lise. Ne një pershkrim profesional te vezhgimeve klinike, el-Razi u be i pari qe te dallonte këto dy semundje nga njera-tjetra. Ne te njëjtën kohe, ai dha mënyra te vlefshme se si mund te kuroheshin te dyja këto semundje.


Puna e tij me e vleresuar ishte enciklopedia mjekesore e permbledhur ne 25 libra, El-Kitab el-Havi. El-Razi kaloi gati gjithë jetën e tij duke mbledhur te dhëna për këtë libër, i cili do të kishte për qëllim permbledhjen e te gjithë njohurise mjekesore te kohës se tij, e mbeshtetur nga eksperienca dhe vezhgimet e tij shkencore. Ne El-Havi, El-Razi thekson nevojen për fizikantet qe te tregojnë shumë kujdes ne ato çfarë historite e pacienteve tregojnë, dhe jo thjesht te konsultojne autoritetet e te kaluares. Ne një seri te rasteve te diagnostikimit te quajtur “Shembuj nga Pacientet,” El-Razi demonstron një shembull interesant. Një pacient, i cili jetonte ne një zonë te përfshirë nga malaria, vuante nga ethe dhe grip e cila u diagnostikua si malarie dhe dukej si e pakurueshme. El-Razi u pyet qe ta kuronte atë. Pasi dalloi një substance ne urinen e tij, ai kuptoi se këtu ishte fjala për një infeksion te melcise, dhe e sheroi pacientin duke e trajtuar me diuretike.


Aftesite klinikale te El-Razit mbeshteteshin te kuptimi i tij për natyren njerëzore, veçanërisht kjo e demonstruar ne sjelljet e pacienteve. Ne një seri te shkurter pershkrimesh mbi marrëdhëniet doktor-pacient, ai pershkroi rregulla qe ende mesohen edhe sot, një milenium me vonë: doktoret dhe pacientet duhet qe te krijojne një besim tek njeri tjetri, ai shkruan po ashtu se komentet pozitive nga ana e doktoreve kurajojne pacientet, i bëjnë ata te ndihen me mirë dhe shpejton sherimin; po ashtu ai thekson se ndryshimet nga një doktor tek tjetri humbasin shendetin e pacientit, pasurinë dhe kohën.


Jo shumë kohe mbas vdekjes se el-Razit, Abu ‘Ali el-Husejn ibn Abd Allah ibn Sina (980-1037) u lind ne Bukhara, ne atë çka sot quhet Uzbekistan. Perkthyesit e mëvonshëm e latinizuan emrin e tij ne Avicena. ثshtë e vështirë te pershkruash Ibn Sinen pa perdorur superlativat. Ai ishte për arabet çfarë Aristoteli ishte për greqine, Leonardo da Vinci për Rilindjen dhe Getja për Gjermanine. Ai ishte një njeri i madh jo vetëm ne mjekesi, por edhe ne fusha te tjera si filozofi, shkencë, muzikë, poezi, etj. Bashkekohesit e tij e therrisnin “princi i fizikanteve”.


Jeta e Ibn Sines ishte ne fakt një legjende. Ai ishte djali i një taksambledhesi, kishte një zgjuarsi te madhe saqë mesoi Kur’anin përmendësh ne moshen 10 vjeç. Me vonë studioi ligj, matematike, fizike, dhe filozofi. I perballur me një problem te vështirë ne metafiziken e Aristotelit, Ibn Sina e lexoi librin 40 herë derisa gjeti zgjidhjen. Ne moshen 16 vjeç ai iu fut mjekesise, e cila siç thotë ai nuk ishte “e vështirë”. Ne moshen 18 vjeç, fama e tij si një fizikant ishte aq e madhe saqë ai u thirr për mjekimin e princit Samanid Nuh ibn Mansur. Suksesi i tij me atë pacient bëri qe ai te fitonte te drejtën e hyrjes ne biblioteken mbreterore te Samanidit, një nga qendrat me te mëdha te dijës ne Bukhara.

Ne moshen 20 vjeç, Ibn Sina u caktua si mjek i oborrit, dhe dy herë sherbeu si vezir, për Shems el-Deulah, princin Bujid te Hamdanit, ne Persine perendimore. Vitet qe i mbeten ishin te mbushur me aventura dhe pune te vështirë, sidoqoftë ai e gjente kohën për te shkruar 20 libra ne teologji, metafizike, astronomi, filo-logji dhe poezi dhe rreth 20 te tjerë për mjekesine – perfshi këtu Kitab el-Shifa’, apo Librin e Sherimit, qe ishte një enciklopedi mjekesore dhe filozofike.


Puna e tij me e rëndësishme, sidoqoftë është El-Kanun fi el-Tibb, Kanuni i Mjekesise. Mbi një milion fjale i gjatë, ai bënte kodifikimin e te gjithë dijës ekzistuese ne mjekesi. Duke permbledhur traditat Hipokratike dhe Galenike, duke pershkruar praktikat siriane-arabe dhe indo-persiane dhe duke përfshirë po ashtu dhe shënime nga observimet e tij, Ibn Sina u perpoq qe te perfshinte çdo informacion mbi anatomine, fiziologjine, diagnozen dhe trajtimin e seciles.

Kanuni theksonte rendesine e dietes dhe influencen e klimes dhe ambientit tek shendeti i njeriut. Ai perfshinte diskutime për kancerin e gjoksit, tumoret, punën dhe helmet dhe trajtimin e tyre. Ibn Sina bëri dallimin midis meningjitit dhe meningjismusit te semundjeve te tjera, po ashtu pershkroi nefritin kronik, paralizen faciale, ulceren e stomakut dhe llojet e ndryshme te hepatitit si dhe shkaqet e tyre. Po ashtu ai shpjegoi kontraktimin dhe leshimin e bebes se syrit si dhe vleren diagnostikuese, shpjegoi gjashtë muskujt kryesore te syrit dhe diskutoi funksionet e cipes se syrit, po ashtu hodhi idenë për natyren ngjitese te disa semundjeve, e cila ndodhte si rezultat i “gjurmeve” te lena ne ajër nga një person i sëmurë.

Kanuni po ashtu perfshinte dhe pershkrimin e rreth 760 bimeve mjekesore dhe ilaceve te cilat mund te dilnin prej tyre. Ne te njëjtën kohe Ibn Sina hodhi themelet e provave klinike me ilacet, principe te cilat ende ndiqen edhe sot.

Shumë shpejt, ky Kanun u be baza e references për botën islame. Nizami-i Arudi i Smarkandit shkruan për brezat e fizikanteve ne fillim te shekullit te 12, “ Për atë qe kanë njohuri nga volumi i parë (i Kanunit), asgjë nuk është e paqarte për teorine e përgjithshme dhe principet e mjekesise.” Kanuni po ashtu u perdor si reference, një libër mësimi deri ne shekullin e 19, me gjatë se çdo vepër tjetër mjekesore.


Gjatë shekullit te 10, kur tekstet arabe u perkthyen ne fillim ne Katalonje, Evropa filloi te shfrytezonte pasurinë intelektuale te arabeve, dhe ne këtë mënyrë ata germonin edhe ne prejardhjen e tyre klasike. Punet mjekesore te Galenit dhe Hipokratit u rikthyen ne Perëndim nga Lindja e Mesme dhe Afrika Veriore, dhe pasi u perkthyen ne latinisht u transformuan ne atë qe u njoh si klasiket mjekesore arabe. Nepermjet fermentimit intelektual te botës islame, Evropa filloi te rinjihte diçka nga e kaluara e saj.

Dy perkthyesit kryesore te materialt klasik nga arabishtja ne latinisht ishin Konstandinus ( i nohur edhe si Leo) Africanus (1020 – 1087), i cili punoi ne Salerni dhe ne Monte Kazino, po ashtu edhe Gerardi i Kremones (1140-1187), i cili punoi ne Toledo. Ishte pak a shumë një aksident qe te dy perkthyesit jetonin ne zonen e kufirit arabo-kristian ku te dy kulturat ndikonin tek njera tjetra. Dhe po ashtu nuk ishte konicidence qe Salernoja, fakulteti mjekesor me i madh për Evropen, ishte afër Sicilise arabe, po ashtu qe edhe fakulteti i dytë, ai i Montpeillerit, u themelua me 1221 ne Jug te Frances pranë kufirit andaluzian.

Kanuni i Ibn Sines u fut për herë të parë ne Evrope në fund te shekullit te 12, dhe efekti i tij ishte dramatik. I kopjuar dhe i rikopjuar, shumë shpejt ai u be referenca standarte mjekesore ne Evrope. Ne 30 vitet e fundit te shekullit te 15, shumë pak para shpikjes evropiane te shtypshkrimit, u shpernda ne 16 botime, ne shekullin qe vazhdoi me tepër se 20 botime te tjera u printuan. Nga shekulli i 12 deri ne shekullin e 17, materia medica e tij ishte baza e farmacise ne Evrope, dhe deri nga viti 1537 Kanuni ishte ende një libër i detyruar ne Universitetin e Vjenes.


Perkthimet e puneve te El-Razit siç ishin El-Kitab el-Havi e te tjera vazhduan me po të njëjtën ritem. Të shtypura ne një kohe kur shtypshkrimi ishte ende ne fillimet e tij, të gjitha punët e El-Razit u pranuan botërisht. Libri i nëntë i El-Kitab el-Mansuri (për sëmundjet nga koka deri ne kembet) ishte pjesë e studimeve ne Universitetin e Tubingenit deri në fund te shekullit te 15.

Bashkekohesit evropiane i konsideruan ibn Sinen dhe el-Razin si autoritetet me te mëdha ne çështjet mjekesore, dhe portretet e te dyve ende zbukurojne hollin e madh te Shkolles se Mjekesise ne Universitetin e Parisit. Ne “Ferri”, Dantja e vendos Ibn Sinen krah për krah me dy fizikantet Hipokratin dhe Galenin. Roxher Bekon u mbështet tek puna e Ibn Sines për te vazhduar kerkimet e tij për syrin.

Por nuk ishte vetëm El-Razi dhe Ibn Sina qe influencuan Evropen. Perkthimet e me tepër se 400 autoreve arabe te cilët shkruanin për tema të ndryshme si oftalmologjia, kirurgjia, farmaceutika, kujdesi për femijen dhe shendeti publik, influencuan thellesisht rilindjen e shkences evropiane.

Megjithe besimin e tyre ne teori te kaluara siç ishin humoret dhe miasmat, mjekesia e Ibn Sines, El-Razit dhe bashkekohesve të tyre është baza e shumë ideve te cilat sot janë te padiskutueshme. Ishin këta fizikante arabe te cilët dhanë diagnoza shumë te sakta për koleren, difterine, leprozen, diabetin, kancerin, epilepsine etj. Teoria e Ibn Sines e infektimit si pasoje e “gjurmeve” çoi ne krijimin e karantines si një nga mënyrat për përhapjen e semundjeve infektuese. Doktoret arabe hodhen po ashtu themelet e trajtimit klinikor dhe provat me ilacet, po ashtu zbuluan sekretin e pamjes. Ata u bene mjeshtra për operacionet e hernias dhe kataraktit, mbushjen e dhembeve me gjethe te arta dhe po ashtu zbulimin e syzeve për sëmundjet e syrit. Po ashtu ata iu lane brezave rregulla për shendetin, higjenen, dieten, etj, te cilat janë ende ne perdorim dhe sot.

Kështu Bota Islame jo vetëm qe u be një rrugë e sukseshme transmetimi e dijës mjekesore te grekeve, por ne te njëjtën kohe e permiresoi këtë njohuri duke e korigjuar dhe e zgjeruar me tepër para se ta kalonte ne Evrope e cila kishte kohe qe i kishte braktisur vezhgimet dhe eksperimentet si dhe konceptin e një shendeti tokesor.
Fizikantet e gjuhëve dhe besimeve të ndryshme patën bashkepunuar ne ndërtimin e një strukture e cila ka lënë gjurme te jashtezakonshme ne praktiken mjekesore te kohës se sotme.


Literatura: Islami dhe Medicina
 
Back
Top