Titulli: Cfare Eshte Psikologjia???
[h=1]اFARث ثSHTث PSIKOLOGJIA[/h]
PIER DAKO
Libri “
ا’është psikologjia” është shkruar nga psikologu belg me famë botërore
Pier Dako, i cili nëpërmjet qindra shembujve të seancave reale të takimeve midis pacientit dhe mjekut u jep përgjigje shumë pyetjeve fondamentale: ا’është psikologjia? اfarë ndryshimi ka midis psikoanalizës dhe psikologjisë? Si të bëjmë dallimin midis neurozave dhe temperamentit? A është efikase mjekësia psikomatike? Autori trajton probleme të lidhura me personalitetin e njeriut që nga adoleshenca e deri te raportet midis prindërve dhe fëmijëve; që nga druajtja e deri te problemet seksuale; që nga çrregullimet nervore të karakterit e deri te sëmundjet e mirëfillta mendore. Kjo vepër, ashtu siç uronte autori, ka mundur të familjarizojë me psikologjinë një numër gjithnjë e më të madh njerëzish, duke e çliruar atë nga ajo atmosferë magjie dhe opinionesh false që shpesh e kanë rrethuar atë.
Një guidë shumë e dobishme, një përmbledhje esenciale që informon dhe të mëson të shfrytëzosh në mënyrë të plotë mundësinë për të përmirësuar mirëqenien psikike të ofruar nga shkenca e psikologjisë.
NJث TEKNIKث E MADHE NJERثZORE: JOGA
Joga është një mjet i mrekullueshëm i kulturës njerëzore. Prej shumë shekujsh tashmë praktikohet në Indi dhe në fillim përfshinte disiplina qoftë fizike, qoftë psikologjike. Me kalimin e kohës ka ardhur duke u degëzuar në komponentë të shumtë që i korrespondojnë secilit prej aspekteve të veçanta të natyrës njerëzore. Do ta trajtojmë në këtë vepër jogën nën aspektin e sistemit të zhvillimit si fizik, ashtu dhe psikik. ثshtë me të vërtetë një instrument interesant dhe lehtësisht e praktikueshme edhe nga ne europianët. Rezultatet, për sa i takon shëndetit, ekuilibri dhe ndriçueshmëria mendore janë sigurisht superiore ndaj atyre të kulturave të ndryshme fizike europiane. Disa forma të jogës bëjnë të mundur arritjen e rezultateve shumë të mira psikologjike, duke ia dalë me vënë në jetë një seri mundësish të fshehta dhe të papërdorura.
Joga është veçanërisht një ushtrim fizik, sepse dëlirësia e shpirtit ka si bazë harmoninë e trupit. Ushtrimet e jogës vënë në lëvizje organe të ndryshme, nëpërmjet kontraktimeve dhe përdredhjeve muskulore dhe të gjymtyrëve. Kanë një ndikim të madh mbi funksionimin e gjëndrave endokrine, mbi qarkullimin e gjakut dhe mbi kolonën vertebrale.
Cili është principi i saj themelor? Ndërmjet tërë pjesëve të trupit tonë ka një bashkim të përsosur që rrok fizikun dhe psikiken. Mjafton që një pjesë e vetme e kësaj sinteze të mos vijë dhe e tërë bashkësia lëkundet. Nëse, në të kundërt, ia dilet mbanë që të stabilizohet një ekuilibër, organizmi njerëzor është i shëndoshë në kuptimin më të gjerë. ثshtë, pra, harmonik, i qetë, arrin natyrshmërinë dhe vullnetin e vërtetë.
Disa sëmundje janë shprehje e një shqetësimi psikik i transmetuar tek organet nëpërmjet sistemit neuro-vegjetativ. Përveç kësaj, relacionet afektive kontribuojnë për t’ia transmetuar këto shqetësime fëmijëve dhe tërë shoqërisë.
Nëse shëndeti i njerëzve është vazhdimisht i vënë në rrezik nga disa shqetësime dhe asnjë trajtim organik nuk ia del që t’i eliminojë, është e qartë që nevojitet përdorimi i ndihmave të tjera… ثshtë kjo baza e mjekësisë psikosomatike dhe e vetë jogës; këto teknika kërkojnë që të korrigjojnë një sjellje psikologjike të defektshme.
Nuk janë vetëm sëmundjet e rënda; ekzistojnë dhe një sërë cenesh fizike dhe psikologjike që e zvogëlojnë shumë fuqinë normale të një individi. Të mendojmë për një çast për nervozët, për emotivët. Ushtrimet e jogës shpesh ia dalin mbanë t’i eliminojnë këto cene të pjesshme, pa kërkuar nga subjekti sforcime mbinjerëzore. Janë për këtë burim shëndeti për shumë persona. Disa ushtrime, pas një praktike disamujore, janë të mjaftueshme për të eliminuar disa çekuilibrime, për t’i dhënë zotërimin e vetes; nevojitet që ta praktikosh jogën për të njohur transformimet që mund të bëhen me këtë teknike.
Joga, argument i shkrimit tonë, bazohet në dy faktorë: pozicionet dhe frymëmarrja. Para se të paraqes këtë formë (Hata-Joga = Joga e energjisë trupore), janë linja të mëdha Raja – Joga që është synimi final, drejt të cilit janë adresuar të gjithë llojet.
Disiplinat e Raja-Jogës përfshijnë tetë pika themelore tashmë klasike:
1) Yama: është freni dhe kontrolli i dëshirave.
2) Niyama: e adreson mendjen drejt unitetit të të gjitha gjërave.
3) Ananas: pozicionet e veçanta të trupit që do t’i ilustrojmë në vazhdim; janë baza e meditimit.
4) Pranayama: një nga disiplinat më të rëndësishme të jogës që po studiohet shkencërisht tani në Perëndim.
5) Pratyahara: senset nuk duhet të jenë të shqetësuara; njeriu çlirohet nga ndjesitë e jashtme dhe iluzore.
6) Dharana: mendimi përqendrohet mbi një pikë pa asnjë sforcim. Objekti i përqendrimit mund të jetë çfarëdolloj realiteti i jashtëm, një pjese e trupit, ose absolutja.
7) Dyana: ndjek përqendrimin; asimilon objektin mbi të cilin jemi përqendruar, duke penetruar në thelbin e tij të thellë.
Samadhi: është shkrirja totale me objektin e menduar; është njësimi i shpirtit individual me absoluten. ثshtë fjala për një stad psikologjik shumë të ngritur.
POZICIONET
Kjo degë e jogës është e bazuar mbi principin e ngadalësisë dhe të harmonisë. një lëvizje, në joga, nuk duhet kurrë me qenë e beftë ose e shpejtë. Tjetër ligj i madh: nuk duhet të ketë aspak shpirt gare.
Një person që e praktikon jogën duhet të jetë tërësisht i thithur nga ajo që po bën. Duhet të marrë vetëdije për veprimin e tij dhe asgjë më tepër. Ndërmjet kulturës fizike perëndimore dhe jogës ka pra bash një humnerë të vërtetë. E para, në fakt, shumë shpesh është e bazuar mbi këtë princip: që t’ia dalësh në krye çdo lloj ushtrimi më mirë se të tjerët; që të arrish i pari; të jesh më i forti. ثshtë e pamundur për ne perëndimorët të mendojmë për një ndeshje tenisi, pa një rezultat që të sanksionojë fitoren e këtij dhe humbjen e atij lojtari, për një ndeshje, d.m.th., të bazuar vetëm mbi dëfrimin dhe admirimin e lëvizjeve elegante dhe të lojës së përsosur.
Joga është kështu qëllim në vetvete; të eliminohet shpirti i garës është rezultati final i çlirimit nga vetja… Kështu që, duke nisur çdo lloj teknike të jogës, shpirti duhet paraprakisht të çlirohet nga çdo vullnet për të luftuar që t’ia dalë mbanë garës me çdo kusht, si dhe të çlirohet nga çfarëdolloj ndjenje inferioriteti.
Nuk ka asnjë rëndësi, nëse një farë pozicioni vjen i mangët ose i parealizuar.
Individi nuk duhet kurrë të bëjë garë me veten e tij, as të provojë inat ose ta humbasë kurajën.
Atmosfera e jogës është një atmosferë qetësie dhe paqeje. Një instruktor gjimnastike pranë nesh shumë herë pozicionohet pas një qëndrimi ushtarak.
Atëherë i komandon në mënyrë “perandorake” nxënësit…; që humbin praktikisht personalitetin e tyre. Kurse te joga nxënësi e konservon të paprekur personalitetin e tij që përhapet progresivisht. Një mësues i jogës nuk duhet kurrë as të qortojë, as të lavdërojë, duhet vetëm të konstatojë nëse një ushtrim është ose jo i dalë me sukses. Në praktikën e pozicioneve të ndryshme nuk duhet kurrë me qenë në garë me një “kundërshtar” dhe duhet sidomos t’i eliminosh armiqtë e brendshëm. Joga ka si synim zotërimin e përsosur të vetes, jo dominimin e botës së jashtme.
Të gjitha leksionet zhvillohen në një shtendosje të plotë. Nxënësi duhet të bëjë kujdes për atë që po bën, nuk duhet me pyetur ankthshëm veten për “atë që mendon mësuesi për të”. Instruktori jep disa udhëzime shumë të sakta; kurrë urdhra. Në këtë mënyrë nxënësi nuk ndihet kurrë në gabim dhe nuk e përfundon asnjëherë një leksion i zhgënjyer.
SHTENDOSJA
ثshtë shumë e rëndësishme dhe e pëlqyeshme të arrish të çlodhesh me kënaqësi në vazhdim të një dite. Te joga ajo është e domosdoshme. Ndërsa jeta moderne na shtyn vazhdimisht drejt një tensioni muskulor.
Edhe në gjumë disa persona janë në një gjendje gjysmë tensioni muskulor dhe konsumojnë kështu një sasi të madhe energjie… Flenë, por nuk pushojnë mjaftueshëm. Mjafton të vëzhgohen shumë persona rreth nesh; janë vazhdimisht në një gjendje tensioni dhe mbrojtjeje. Janë në rojë kundër sulmeve imagjinare, kundër mossukseseve të mundshme, kundër të tjerëve. ثshtë e qartë që ky tension i përjetshëm është shenja e një dobësie të madhe dhe frike.
Të mësosh të shtendosesh ka një synim: t’u japësh muskujve një tension normal në masën e punës që është për t’u kryer. Të japësh, gjatë orëve të gjumit, një shtendosje të përsosur që të bëjë të mundur një pushim të plotë dhe riparues. Të mësosh të shtriqesh qetëson sistemin nervor dhe përfundon me të dhënët e personit zotërimin dhe vetëdijen e vetes. Shtendosja eliminon lodhjen e grumbulluar në punë; kohëzgjatja është në raport me rezultatin që dëshirohet të arrihet.
Një praktikë e mirë e shtendosjes bën të mundur edhe zvogëlimin e ndjeshmërisë ndaj dhimbjes. Frymëmarrja bëhet më e rregullt, pulsi ngadalësohet; pakësohet refleksi i kupës së gjurit, ose mund edhe të zhduket. Në pjesë të madhe zhduket dhe aktiviteti psikik. ثshtë interesante edhe shtendosja parashikuese; mund të hyhet në një gjendje indiference të plotë përballë emocioneve të ardhshme, personave armiqësorë etj.
Ka shumë teknika të shtendosjes. Joga praktikohet në këtë mënyrë:
- Duhet mbuluar dyshemeja me një qilim, një kuvertë, një dyshek të fortë.
- Duhet të shtrihesh, duke e mbështetur pjesën e pasme të kokës dhe me pushuar; duhet zgjatur trupi dhe këmbët; duart e hapura të mbështetura me pëllëmbët mbi dysheme.
- Duhen shtendosur gradualisht muskujt, në maksimum. ثshtë fjala thjesht me e lënë veten të shkojë. ثshtë pika më e vështirë që kërkon shpesh praninë e instruktorit. Mënyra është shumë e ngjashme me autosugjestionin dhe subjekti merr gjithnjë e më tepër vetëdije mbi trupin e tij. Duke e përqendruar mendimin në maksimum, nevojitet shtrirja e lëkurës së kokës, ballin, qepallat, vrimat e hundës, nofullat, gishtat, krahët, këmbët e kështu me radhë.
Të mësohesh të shtendosesh është pak a shumë e lehtë; gjithçka varet nga personaliteti i subjektit. Në përgjithësi një fëmijë shtendoset me shpejtësi dhe përsosmërish. Në raste të tjera, instruktori tërheq vëmendjen mbi gjendjen e tensionit muskulor, derisa subjekti të mos marrë vetëdije të plotë. Shtendosja vjen progresivisht; subjekti duhet të ndihet si një peshë që pak nga pak zhytet në tokë; truri është plotësisht i lirë nga pamja; mendja është pezull dhe mendimi nuk ia del të fiksohet mbi asgjë të saktë. ثshtë një mirëqenie e përgjithshme; subjekti i shtendosur nuk ka më vetëdije të jetë vetja e tij. ثshtë në një gjendje pushimi absolut, në të cilin rezervat e energjisë rikuperojnë humbjet e pësuara nga organizmi.
Në përgjithësi shtendosja nis e mbaron serinë e pozicioneve.
KONTROLLI I FRYMثMARRJES
ثshtë kjo njëra nga disiplinat më të rëndësishme të jogës, e quajtur Prana = teknika e frymëmarrjes. Që prej kohësh që s’mbahen mend, India e di që ekziston një lidhje e ngushtë ndërmjet frymëmarrjes dhe gjendjeve psikologjike dhe emotive. Frymëmarrja është në fakt e ndikuar nga sistemi nervor dhe ndien edhe më të voglin emocion. Provën për këtë kushdo prej nesh mund ta ketë vazhdimisht, duke menduar pikërisht për eksperiencën e tij. Përveç kësaj, ka fëmijë të shumtë që kanë zakone të këqija frymëmarrjeje; mushkëritë e tyre nuk janë mjaftueshmërish të ajrosur dhe atje qëndron pa lëvizur një depozitë ajri e prishur.
Ritmi frymëmarrës në përgjithësi është tepër i ngadaltë, tepër i shpejtë ose i paplotë. Të mos harrojmë në fakt që, kur marrim frymë, hyjnë në funksion shumë muskuj të pavullnetshëm dhe që, nëse e përqendrojmë vëmendjen mbi frymëmarrjen, mundemi praktikisht t’i kontrollojmë të gjithë këta muskuj. Natyrisht kjo është e mundur pas një ushtrimi pak a shumë të gjatë.
Një praktikë e mirë e frymëmarrjes iu bën të mundur shumë personave të arrijnë gjendje të vetëdijes të paarritura kurrë më parë; është një etapë drejt njësimit të individit.
Atëherë marrim vesh këtë: nëpërmjet udhësh të ndryshme mjekësia perëndimore dhe urtësia e madhe lindore arrijnë të njëjtin rezultat… Vetëm prej disa vjetësh mjekësia e vendeve tona po studion efektet e një frymëmarrjeje të veçantë. Dhe është motiv gëzimi për të gjithë ata që duan të posedojnë një zotërim të plotë të vetes.
اdonjëri prej nesh merr frymë keq… Përse? Sepse merr frymë pavetëdijshmërish. Pjesa më e madhe prej nesh merr frymë automatikisht. Kurse frymëmarrja është një shkencë; ndoshta shkenca më e rëndësishme e jetës.
Ritmi frymëmarrës është shumë më i rëndësishëm, sepse është i lidhur me gjendjen emotive. Nga mjetet më të mira për të dominuar afektivitetin tonë është, me gjasë, kontrollimi i frymëmarrjes, i mundshëm pas një ushtrimi të gjatë. Në përgjithësi, teknikat e frymëmarrjes janë të praktikuara njëkohësisht me realizimin e disa posturave.
Sasia e ajrit e thithur me një ritëm të veçantë modifikon kualitetin dhe zgjatjen e vetë jetës. Në fakt, mund ta dozojmë, kontrollojmë apo ta ndalojmë energjinë që depozitojmë nëpërmjet flegrave të hundës, e tëra kjo sipas vullnetit tonë. Pra, nevojitet, para së gjithash, me marrë vetëdije për mënyrën në të cilën marrim frymë… le të bëjmë një provë.
Uluni dhe qëndroni të qetë. Merrni frymë ngadalë dhe thellësisht. Lëvizja duhet të jetë e ndjekur me harmoni dhe pa nxitim. Mbajeni ajrin për dy ose tri sekonda. Nxirreni jashtë pastaj me hundë, ngadalë të gjithë ajrin. Përsëriteni shumë herë njëra pas tjetrës, duke përqendruar mendimin tuaj mbi udhën që përshkon ajri: flegrat e hundës, zgavrat e hundës, trakeja, mushkëritë, ulja e diafragmës, zgjerimi i toraksit, pastaj udhën e kundërt gjatë nxjerrjes së frymës. ثshtë fjala për një marrje vetëdije shumë elementare për frymëmarrjen, që megjithatë ka rëndësinë e vet.
I
Uluni rehat, më mirë akoma se përtokë. Kolona vertebrale dhe zverku janë në pozicion vertikal, e dyta mbi zgjatjen e së parës. Përqendrohuni mbi frymëmarrjen që jeni duke bërë, duke eliminuar çfarëdolloj ideje tjetër. Merrini frymë ngadalë dhe deri në fund, duke i numëruar me mendje sekondat. Filloni me dy sekonda frymëmarrjeje; mbajeni ajrin për një zgjatje katërfish = 8 sekonda. Nxirreni deri në fund, ngadalë për një zgjatje të dyfishtë në krahasim me frymëmarrjen = 4 sekonda.
Duke e përsëritur këtë ushtrim për dy ose tri herë, shtoni kohëzgjatjen. Ritmi duhet të bazohet mbi kohëzgjatjen e frymëmarrjes. Ajri do të duhet të mbahet për një kohë katërfish, nxjerrja e ajrit do të duhet të bëhet saktësisht për një kohë dopio në krahasim me atë të frymëmarrjes.
Do të kemi:
Thithje e ajrit – Mbajtje e ajrit – Nxjerrje e ajrit
2 sekonda 8 sekonda 4 sekonda
3 sekonda 12 sekonda 6 sekonda
4 sekonda 16 sekonda 8 sekonda
ثshtë e nevojshme të kihet parasysh:
a) Maksimumi i ngadalësisë në ekzekutim
b) Maksimumi i përqendrimit
II
Frymëmarrja dhe nxjerrja e frymës duhet të jenë të ekzekutuara vetëm me një flegër të hundës. Uluni. Mbështetni gishtin e mesëm dhe tregues ndërmjet vetullave; përdorni gishtin e madh dhe të unazës për të mbyllur flegrën tjetër.
Përqendrohuni. Në përgjithësi instruktori udhëzon t’i mbani sytë mbyllur.
Adaptoni, për shembull, këtë ritëm frymëmarrjeje:
3 sekonda frymëmarrje
12 sekonda mbajtjeje të frymës
6 sekonda nxjerrje të frymës
(të supozojmë që gishti i mesëm dhe tregues të jenë të mbështetur ndërmjet vetullave). Bllokoni flegrën e djathtë me gishtin e madh. Merrni frymë ngadalë për tri sekonda (me flegrën e majtë). Përqendrohuni mbi udhën e ajrit. Pastaj mbyllni flegrën e majtë me gishtin e unazës. Mbajeni ajrin për dymbëdhjetë sekonda. Lirojeni flegrën e djathtë.
Nxirreni ajrin pastaj me flegrën e djathtë për gjashtë sekonda.
Rifillojeni ushtrimin, duke nisur kësaj here me flegrën e djathtë dhe duke e nxjerrë ajrin me atë të majtën.
Këto ushtrime ju mësojnë të merrni frymë ngadalë, duke favorizuar funksionimin e mirë të të gjithë hojeve polmonare.
Ritmi: 3-6-12 sekonda është më i lehti për t’u mbajtur. Nga ana tjetër, tri sekonda janë minimumi i domosdoshëm, me qëllim që të mund të kryhet një frymëmarrje e thelle. Të mbash ajrin për dymbëdhjetë sekonda nuk është aspak e vështirë.
Ushtrimet e frymëmarrjes e shtojnë progresivisht kohëzgjatjen e tyre.
Frymëmarrja “mesatare” është e mëposhtmja:
Frymëmarrje = 16 sekonda
Mbajtja e frymës = 64 sekonda
Nxjerrja e frymës = 32 sekonda
Ushtrimet e frymëmarrjes kanë një efekt tonik të jashtëzakonshëm mbi organizmin dhe bëjnë me shpejtësi ndryshime të konsiderueshme. Favorizojnë në mënyrë të pabesueshme aktivitetin intelektual. Megjithatë duhet të jenë nën kontrollin e një mjeku.
Ka pastaj teknika të tjera të frymëmarrjes që ndjekin qëllime të sakta (fizike dhe mendore). Janë gjithnjë të lidhura me postura të veçanta.
Frymëmarrja është kështu në lidhje pak a shumë të ngushtë me pothuajse të gjitha funksionet e tjera të organizmit tonë. E furnizon organizmin tonë me oksigjenin dhe energjinë për të cilën ka nevojë. Rregullon ekuilibrin tonë të humorit, lufton shqetësimet nervore, emotive, funksionale dhe organike.
Një frymëmarrje e kontrolluar vepron mbi psikikën tonë, jep forcë, ekuilibër dhe gëzim. Ka ndikim mbi qarkullimin e gjakut, ritmin kardiak, tretjen e ushqimit, veshkat, metabolizmin. Eliminon spazmat, pagjumësinë, depresionin, irritueshmërinë. Natyrisht është e nevojshme një stërvitje e mirë, me qenë nën kontrollin e personave kompetentë. Kështu që mund të pohohet që lindorët kanë goditur në shenjë, kur i kanë atribuuar frymëmarrjes vullnetare veti “mrekulluese”.
Duke konkluduar: Joga edukon mirëkuptimin superior dhe është një ndihmë e fuqishme për jetën e përditshme. Nga pikëpamja fizike, mund ta transformojë një person në pak muaj. Le të kujtojmë akoma dhe njëherë që ushtrimet duhet të jenë praktikuar me maksimumin e përqendrimit dhe pa shpirtin më të vogël të garës. Të gjithë njerëzit kanë të njëjtën dëshirë: të çlirohen nga mekanizmat e tyre, nga torturat dhe nga emocionet e helmet. Joga e ndihmon njeriun të njohë vetveten, të zbulojë gjithçka që ndodhet jashtë Unit tonë…