Shfletimi si vizitorë është i kufizuar

Jo përplasje qytetërimesh, por përplasje ndërmjet fesë dhe pafesë

Jo përplasje qytetërimesh, por përplasje ndërmjet fesë dhe pafesë

Nexhat Ibrahimi

“O ju që besuat! Kush prej jush largohet nga feja e vet (i bën dëm vetes) s’ka dyshim se All-llahu do të sjellë një popull që Ai e do atë (popull), dhe ata e duan Atë (Zotin) …”. (El-Maideh, 54.)

“…kundërshtarin të cilin dikush nuk e pëlqen së pari e paraqet në formë të shtrembëruar e pastaj për*pi*qet ta shkatërrojë si përbindëshin”. (J.W.Goethe, Dichtung und Wahreit, band 16, s.1)[1]


Hyrje

Përse Kashmiri? Përse Palestina? Përse Algjeria? Për*se Filipinet Jugore? Përse Xinjiangu? Përse اeçenia? Për*se Sudani? Përse Bosnja? Përse Kosova? Përse Af*ga*nis*tani? Përse Iraku? Përse ….!
Përgjigjja mund të jetë gazetareske, politike, shken*core, historike, shpirtërore ose e kombinuar. Por, secila nga përgjigjet për këto ndodhi tmerruese janë një sprovë dhe sfidë individuale apo kolektive e muslimanëve në botë. Megjithatë, përgjigjja më e plotë do të jetë ajo his*to*rike, krahasuese, analitike. Shekujt e fundit flasin për ngrit*jen dhe dominimin e qytetërimit perëndimor, për*pa*rimin e tij në aspektin ushtarako-teknik, politik, eko*no*mik, kulturor dhe shkencor. Për shumë shkaqe, por para së gjithash për shkak të rivalitetit fetar, politik, eko*no*mik e të tjera, aktivitetin e tij politiko-ushtarak Pe*rën*di*mi e drejtoi nga bota muslimane. Me shprehjen Pe*rën*dimi, me këtë rast nënkuptojmë, siç e përkufizon këtë edhe S. H. Nasr, Perëndimin rigjid, shekullar dhe push*tu*es, modernist, i cili refuzon vlerat tradicionale të fesë dhe Kristianizmit, e jo Perëndimin i cili është qytetërim vëlla me qytetërimin islam.[2]
Faktorët destabilizues botëror

Shekulli XX solli ndryshime rrënjësore politike, eko*no*mike dhe demografike gati në tërë botën. Shumë ven*de muslimane arritën pavarësinë territoriale apo gjysmë te*rritoriale, por jo edhe pavarësinë politike dhe eko*no*mi*ke. Këto vende qëndronin para dilemës: si të qeveriset po*litikisht vendi pas kolonializmit? Si të veprohet, si t’u ndih*mohet pakicave muslimane në Indi (Xhamu dhe Kash*mir), Bashkimin Sovjetik (اeçeni etj.), Kinë, Ju*go*slla*vi (Bosnjë dhe Kosovë), edhe pse ato nuk janë pa*ki*ca, ngaqë numri i muslimanëve arrin dhjetëra milionë e në disa vende edhe në dhjetëra e qindra milionë mus*li*ma*në, por që për shkak të komploteve nga ana e fuqive bo*tërore[3] apo të rrethanave inferiore të muslimanëve nuk kanë arritur të pavarësohen. Rrëmuja politike dhe ush*tarake aktuale botërore, por edhe e vendeve mus*li*ma*ne, është rezultat dhe pasojë edhe e kërkimit të iden*ti*tetit politik, ekonomik dhe kulturor të shumë popujve mus*limanë. Këto përpjekje, B. Luis i quan “më e pakta që mund të thuhet zhgënjyese, kurse përpjekjet për të mo*dernizuar ushtrinë janë “një sërë disfatash posh*të*rue*se”, përpjekjet për prosperitet ekonomik “kanë sjellë var*fërim dhe një ekonomi të korruptuar, të varur nga ndih*mat e jashtme, ndërsa në vendet e tjera islamike ato kanë sjellë varësinë e rrezikshme nga një burim i vetëm, ve*tëm nga energjia e fosileve. …”.[4]
Ndonëse Islamin Evro-perëndimi e sheh si “kër*cë*nim të trefishtë: politik, qytetërues dhe demografik”[5] dhe që të tre faktorët kanë rolin, fuqinë dhe lidh*sh*më*ri*në e ndërsjellë, megjithatë shkaku më serioz dhe më i thellë në tërë këtë konglomerat shkaqesh e faktorësh është zgjimi, kërkimi dhe konfirmimi i vlerave tra*dicionale religjioze dhe tradicionale qytetëruese islame nga ana e shumë popujve muslimanë. Këtë ritëm po e ndjek edhe Budizmi në Indi, Konfuçionizmi në Kinë etj.. Ndaj, procesi i kthimit drejt traditave dhe vlerave të kon*firmuara që shohim dekadave të fundit nuk është ima*nent vetëm për religjionin e Islamit, por edhe për re*li**gjionet e tjera, por ja që vetëdijësimi islam i mus*li*ma*në*ve është në epiqendër të ndodhive. Kjo mbase po ndodh edhe për shkak të pozitës gjeografike, gjeopolitike dhe gjeo*strategjike të shumicës së vendeve muslimane. Tërë këto kultura dhe qytetërime duan të bëjnë jetë të pa*va*rur, por këto dëshira kanë hasur në keqkuptim të pe*rën*di*morëve dhe të hegjemonisë së tyre. Në Perëndim që prej disa shekujsh ekziston bindja dhe paragjykimi se i vet*mi qytetërim global është ai perëndimor dhe asnjë tje*tër.[6] I vetmi ai është universal dhe vetëm ai është masë dhe kriter i të gjitha ndodhive. Kjo kulturë dhe qytetërim et*nocentrik i quan të gjithë popujt e tjerë të vegjël dhe të pa*aftë për të bartur përgjegjësinë për botën. Duke e për*shkru*ar botën perëndimore, Franc Fanon pohon: “Kisha, si institucion fetar i Kristianizmit, në koloni (çfa*rë është Kosova etj. – NI) është Kishë e të bardhëve, e të huajve. Ajo nuk e fton njeriun e kolonizuar në rru*gën e Zotit, por në rrugën e të bardhit, në rrugën e zo*të*ri*së, në rrugën e shtypësit.”[7] Thënë me gjuhë konkrete, sy*nimi evroperëndimor në Kosovë është “jo vetëm t’i fre*nojë ata njerëz të robëruar, por edhe t’i de*hu*ma*ni*zo*jë”. “Asgjë nuk do të kursehet për t’i zhdukur traditat e tyre, për t’i zëvendësuar gjuhët e tyre me tonat, për ta shka*tërruar kulturën e tyre pa ua dhënë tonën.”[8] Pe*riu*dha nga viti 1999 e këtej është provë e padiskutueshme e kë*tij ritmi.
Mirëpo, çdo diskutim, çdo debat apo çdo përgjigje të kësaj ideje Perëndimi dhe nga puthadorët e tyre në to*kat shqiptare i quajnë armiqësore. Këtë Hantingtoni e ka quaj*tur “Perëndimi kundër pjesës së mbetur” (The West ver*sus the rest).[9] Shembujt e këtillë janë të shumtë dhe mjaft brutalë dhe mund t’i hasësh në të gjitha rrafshet dhe në të gjitha ambientet.
Sipas S. H. Nasrit, problem vijues në botën mus*li*ma*ne është edhe problemi i krijimit të shtetit të Iz*rae*lit.[10] Me dekada të tëra ky problem është aktual dhe nev*ralgjik në tërë botën muslimane, nga Indonezia e Ma*laj*zia e deri në Marok, nga Kosova dhe Bosnja e deri në ce*pat më të largët në jugun e Afrikës. Krijimi i shtetit të Iz*raelit në tokën palestineze dhe mohimi i shtetit pa*les*ti*n*ez, që ekzistonte deri atëherë, nuk është konsideruar ve*tëm problem palestinezo-izraelit, por gjitharab dhe gjithë*musliman.[11] Ekzistojnë edhe faktorë të tjerë. Një shqyr*tim komplet nuk duhet ta shpërfillë asnjërin prej tyre.
Luftërat lokale si faktorë vendimtarë të paqes botërore

Si të kuptohet në Perëndim por edhe në botë për*gjithë*sisht dukuria e luftërave dhe konflikteve lokale pas Luf*tës së Dytë Botërore? Ndonëse në pikëpamje ter*ri*to*ria*le janë lokale, ato, për nga përmasat e dhunës dhe të dë*meve, për nga implikimet politike, ekonomike, kul*tu*ro*re, mund të quhen të përmasave globale. Nëse i he*dhim një vështrim luftës palestineze, luftës çeçene, luftës bosh*njake dhe luftës shqiptare në Kosovë, pastaj luftës në Afganistan etj., do të shohim se këto janë luftëra to*ta*le, me pasoja të parametrave botërorë dhe afatgjatë. Në anën tjetër, shkencëtari S. H. Nasr, duke komentuar luf*të*rat lokale, pohon në mënyrë metaforike se “nëse është përm*bytur shtëpia jote, për ty tërë bota është përm*by*tur”[12]
Problem tjetër është që çështja e përkufizimit të luf*të*rave botërore dhe lokale është edhe ajo nën ndikimin e fu*qishëm dhe në pajtim të plotë me interesat evro-pe*rën*dimorë-centristë[13] dhe evro-kristo-centristë.[14] Nëse luf*tërat kanë përfshirë evro-perëndimin dhe nëse Pe*rën*di*mi është ngatërruar në masë të caktuar në këto luftëra, këto luftëra ai quan botërore. Kjo do të thotë se Pe*rën*di*mi mendon se ai është tërë bota dhe gjërat i sheh ve*tëm nga këndi i tij. As teoria e Hantingtonit mbi luftërat me bazë qytetëruese, mbi aleancat në bazë të di*ver*gjen*ca*ve apo konvergjencave qytetëruese, nuk është e qën*dru*eshme, as në këtë aspekt, sepse luftërat an*ti*mus*li*ma*ne të dekadave të fundit nuk janë luftëra për imponimin e qytetërimin vetjak, për dominimin kulturor e të tjera si ai, por janë luftëra të shfarosjes fizike, biologjike, his*to*ri*ke, kulturore të atyre popujve.[15] S. Hantingtoni sheh dy rre*ziqe kundër Evroperëndimit: Islamin dhe Kon*fu*çio*niz*min kinez dhe aleancës së tyre në shekullin XXI.[16] Mi*rëpo, ai rekomandon që të mos preket Kina, por Is*la*mi, që ai të nxirret nga takti dhe të zhduket, duke ia dhënë këtë rol NATO-s, si mbrojtës të qytetërimit pe*rën*dimor pas Luftës së ftohtë.[17] Si mund të kuptohet ndry*she lufta e gjatë shfarosëse kundër muslimanëve në Fi*lipine nga ana e kristianëve, kundër muslimanëve të Kash*mirit në Indi nga hindusët, kundër muslimanëve çe*çenë në Rusi nga kristianët ortodoksë, kundër bosh*nja*këve dhe shqiptarëve nga ana e Serbisë ortodokse.
Shekulli XXI – jo luftë ndërfetare, por luftë ndërmjet fesë dhe pafesë

Në mungesë të besimit të vërtetë, thuajse është bërë rre*gull, që në fund të shekullit apo pas ndonjë ndodhie të çuditshme, të përhapet në popull ndjenja e frikës, skep*ticizmit. Kështu ndodhi edhe në fundin e këtij she*ku*lli me shumë “profeci të marra”, por edhe me profeci të llojit të F. Fukujamës se në shekullin e XXI do të ketë kon*flikte ndërmjet feve të mëdha botërore.[18] Përkundër disa elementeve të homogjenizimit të aleancave të ndry*sh*me në Perëndim, në Rusi etj., këto parashikime janë ta pa*qëndrueshme. Shanset më të mëdha janë që konflikt të ketë jo ndërmjet feve, por ndërmjet fesë dhe pafesë, ndër*mjet besimtarëve dhe jobesimtarëve. Këtë shenjë e ja*pin shumë indikatorë, madje edhe prova. Lufta tashmë disa*shekullore kundër fesë nëpërmjet shekullariz/i/mit, lai*ciz/i/mit dhe formave të tjera antifetare, qëndrimi pe*rën*dimor liria nga vetë feja (freedom from religion) në vend të liria e fesë (freedom of religion) çon drejt luftës ndër*mjet fesë dhe pafesë, të kamufluar si luftë ndërmjet feve.[19] Ndonëse në Perëndim ka fare pak fe, pak Kris*tia*nizëm, megjithatë është një tendencë e lehtë drejt Kris*tianizmit tradicional, kundrejt Perëndimit rigjid dhe an*tikristian, laik dhe shekullar. Nëse krahas kësaj vësh*troj*më shtetin më të perëndimizuar të Azisë, Japoninë, do të shohim qartë tendencën e aziatizimit të Japonisë, kon*fucianizimit të Kinës, hinduizimit të Indisë, is*la*mi*zi*mit të vendeve islame. ثshtë e qartë simpatia ndaj tra*di*tës në të gjitha këto sisteme vlerash botërore dhe këtu sh*ihet mundësia e konfrontimit me shekullarizmin dhe mo*dernizmin e shekullit XXI.[20]
Një herë për një herë, Perëndimi shekullar e mo*der*nist ka në dorë shumicën dërrmuese të mediave dhe për*pi*qet, nëpërmjet frikësimeve, ta thellojë urrejtjen kundër fesë. Këtë lojë të fëlliqur e bën sidomos me Islamin, duke e paraqitur atë si monstrum. Ky ritëm ka filluar në mes*jetë për të vazhduar deri në ditët aktuale. Duke ana*li*zu*ar këtë gjendje, autori perëndimor R. W. Southem për pe*riudhën pas kryqëzatave, pohon: “Islami u bë i njohur në Perëndim por nuk u kuptua”, kurse autorët kristianë mes*jetarë i përshkruan si ata që “kënaqeshin në injo*ran*cën e imagjinatës triumfale”.[21]
Me dallim nga kohët e hershme, në fund të shekullit XX dhe në fillim të shekullit XXI, Islami për herë të parë në histori, për shkak të lidhshmërisë aktuale të fak*to*rëve gjeopolitikë, është në konfrontim me religjionet krye*sore botërore: me Judaizmin në Lindjen e afërme, me Kristianizmin në Bosnjë, Kosovë, اeçeni, Nigjeri, Su*dan etj., me Hinduizmin në Azinë jugore, me Kon*fu*cio*nizmin dhe Taoizmin në Kinë etj., dhe kjo gjendje kri*jon bindjen se shekulli XXI do të bëhet shekull i luf*tës ndërmjet Islamit dhe qytetërimeve të tjera botërore. Por, këtu nuk do të thellohemi në arsyetimin e kësaj gjen*djeje, sepse kjo, në vija të shkurtra, u bë gjatë tërë shkri*mit, por do ta citojmë thënien vijuese: “Përse do të du*hej ta përvetësonim proklamatën mbi të drejtat e nje*ri*ut të formuluara nga forcat, të cilat i kolonizuan dhe i gr*abitën vendet tona.” (Shirin Sinnar).[22]


Dialogu ndërmusliman

Ka shumë kohë që bota muslimane nuk ka strategji po*litike, ekonomike, kulturore. Bota islame sot nuk ka plat*formë moderne veprimi, por as nuk e ka ruajtur plat*for*mën e vjetër tradicionale me të cilën hyri në skenën bo*tërore. Shkaqet e kësaj gjendjeje janë të shumta, por dy janë kryesoret: shkaku i parë është kolonializmi dhe i dyti janë vetë muslimanët që imitojnë konceptet e huaja, të tipit socializmi islam, komunizmi islam, demokracia is*lame, liberalizmi islam etj. [23]
Përvetësimi pa kritere dhe pa studime i ideve dhe kon*cepteve të huaja, të institucioneve politike, eko*nomike dhe kulturore të huaja shkaktoi në botën mus*limane përplasje të tmerrshme. Pse, sepse përvetësimet ishin bërë nga strukturat shtetërore e jo nga populli. Në po*pull, tradita islame ishte e gjallë dhe paraqiste një pe*sho*jë e mirëfilltë ndërmjet të mirës dhe të keqes për mus*limanët. Por, pa dyshim, institucioni që më së shum*ti e dëmtoi doktrinën politike islame ishte nacionalizmi, pro*dhim ky i Revolucioni Francez (1789-1793). Ky ‘vi*rus’ brenda shekullit u përhap ndër muslimanët, kështu që kemi nacionalizimin arab, persian, kurd, turk. Brenda kë*tyre nacionalizmave, filluan të paraqiteshin edhe na*ci*o*na**lizimi egjiptian, libian, algjerian e në fund të shekullit XIX e më vonë u paraqit edhe nacionalizimi shqiptar etj. Këta nacionalizma shkatërruan thuajse tërësisht struk**turën tradicionale politike islame, e cila zinte fill në she**riat, respektivisht në Kur’an dhe Sunnet. Shumica mus**limane, që jetonte tradicionalisht në pajtim me Is*la*min, u vu në shënjestër të strukturave të reja politike. Mus**limanët filluan të quhen “relikte të mesjetës”, fun*da*men*talistë, radikalistë, kurse shtetet e reja nacionaliste mus*limane, të formuara sipas standardeve perëndimore, mba*nin vulën e përhershme të kolonializmit. Deri sa në të kaluarën halifati musliman kujdesej për muslimanët në botë, tash mbi një shekull muslimanët janë lënë në më*shi*rë të armiqve.
Nuk ekziston një shtet i fortë musliman që do të mbron**te muslimanët, siç është ShBA dhe ajo që sot qu*het ren*di botëror, apo rendi i ri botëror. Mungesa e një trupi gjith*is*lam, i një shteti të fortë islam bëri të mundur që Ame*rika të in*tervenojë kundër Irakut në mbrojtje të Ku*vaj*tit, por jo në mbroj*tje të Tibetit kundër Kinës, të vo*no*het ndërhyrja në Bos*një, të nisë lufta në Kosovë, kur di*hej që më parë kush ishte agresori e kush viktima. Nëse muslimanët mendojnë se*r*iozisht për këto çështje do të shohin se pika qendrore du*het të jetë mungesa e një force të madhe islame, e cila do të merrte vendime dhe e cila do të ishte partner i Pe*rën*di*mit e jo vasal po*li*tik e ekonomik i tij.[24]
Kjo duhet t’i shtyjë muslimanët që gjendja e krijuar në të kaluarën të ndreqet. Kjo gjendje gjeti shprehje në dë**shirën për bashkimin e sërishëm, të cilin bota e quajti pa**nislamizëm, në krye me Xhemaluddin El-Afganiun. Edhe pse në pikëpamje popullore, ideologjike bota mus*li**mane ishte e bashkuar, këtë gjendje ajo nuk e kishte në as**pektin politik, ekonomik dhe komunikues, në mun*ge*së të institucioneve efikase politike, ekonomike dhe ko*mu*nikative. Me gjithë dallimet medhhebore, sektare, gju*hë*sore dhe racore, bota muslimane ishte e lidhur fu*puth*misht me kelimei-tewhidin, Nuk ka hyjni tjetër pos Allahut. Këtë e dëshmon bashkëpunimi i muslimanëve të zonave të ndryshme muslimane, me gjithë mosbashkëpunimin e shtre*sës politike të atyre zonave.
Por, ky unitet intelektual, shpirtëror në botën mus*li*ma*ne filloi të rrënohej me fillimin e modernizmit. Na*ty*risht, modernizmi erdhi nga jashtë, por shkaktoi pro*ble*me brenda. Kundërvënia e pjesshme, sikurse e lëvizjes se*nusite me Omer Muhtarin, nuk dha rezultat.[25] Bota mus*limane filloi të modernizohej në të gjitha aspektet, në rrafshin politik, arsimor. Egjipti, Turqia, India mus*li*ma*ne ishin avangardë në këtë aspekt. Madje, edhe një M. Ab*duhu u entuziazmua nga disa arritje të mo*der*niz*mit[26].
Ringritja e unitetit musliman mund të ndihmohet edhe me dialogun ndërmusliman, sidomos me dialogun suni-shi’i, marrëdhëniet e të cilëve janë keqësuar si*domos në dy shekujt e fundit. Përpjekje për të nisur një afrim ndërmusliman ka bërë shejhu i Ez’herit, Mah*m*ud Sheltut, por më vonë këto përpjekje janë mekur.
Muslimanët janë vëllezër në fe dhe të gjitha mos*ma*rrë*veshjet vëllezërit duhet t’i zgjidhin me konsultim, ma*rrë*veshje dhe dialog. Si bazë për dialog duhet të shërbejë fi*zionomia e brendshme e trashëgimisë islame, jo e ka*lua*ra historike dhe prapavija politike.


Perspektiva e botës muslimane
Bota muslimane, ndryshe nga shumë kultura e qy*te*të*rime të botës, ka ruajtur traditën e pasur brenda vetes. Këtë e pohon edhe intelektuali rus Aleksandër Sol*zhe*nji*cin, duke thënë se bota islame ka ruajtur shumë forma të traditës së vet, se bota islame është e pasur me traditë, si*domos “ndaj mjedisit jetësor”. Ky fakt përgënjeshtron po*himin e jomuslimanëve se bota islame është e pasur me naftë dhe gas, thua se aty s’ka vlera të tjera, pos vle*ra*ve materiale, të cilat një ditë do të konsumohen.
Mendojmë se Aleksandër Solzhenjicin ka të drejtë që pa**rashikon lulëzimin e botës muslimane, duke u mbësh**tet*ur në shpirtëroren që e posedon ajo, në dijen mbi Zotin, mbi nje*riun dhe mbi natyrën. Këta faktorë, në mënyrë kom**ple*men*tare, bashkë me resurset na*ty*ro*re, do ta ndih*moj*në kthi*min e botës muslimane në epi**qen*dër të ndo*dhi*ve botërore. Kjo vlerë e mus*li*ma*në*ve do të vijë në shpreh*je kundrejt Pe*rën*dimit, i cili kon*siderohet si qytetërimi më i pafe, më jo*re*li*gjioz në his*torinë e nje*rë*zisë, por edhe kun*drejt zgjimit të Kon*fucianizmit në Kinë dhe Budizmit në Ja*poni.[27]


Standardet e dyfishta

Perëndimi përdor disa standarde në raport me botën pë*rreth, në varësi nga pala me të cilën komunikon. Kështu, disa shtete kanë me qindra e mijëra bomba bër*tha*more, sikurse ShBA-të, Rusia, Franca, Anglia, Izraeli, Kina, India dhe askush këto bomba nuk i quan kristiane, kon*fucianiste apo budiste. Mirëpo, përpjekjet për të pro*dhu*ar (Libia, Irani) apo prodhimi i po këtyre bombave në vendet muslimane (sikurse Pakistani), Perëndimi e ci*lë*son si bomba atomike islame! Kjo bëhet kryesisht për shkak se Perëndimi, për arsye propagandistike, e për*shkruan Islamin si armik të tij. Por, ka edhe njerëz të ma*tur, që janë për dialog me muslimanët dhe arabët. Ka edhe hebrenj që duan dialog, edhe pse deri tash janë në pa*kicë. Mirëpo, edhe në mesin e atyre që duan dialog ka një problem. Para disa vjetësh u organizua një tryezë e rrum*bullakët me titull “Muslim Perception of the West – Western perception of the Muslims”. Intelektuali turk A Davutoglu bëri një vërejtje për titullin e tubimit, duke thek*suar se çështja nuk qëndron në pyetjen se si e sho*hin muslimanët Perëndimin apo si i sheh Perëndimi mus*limanët, por se si e sheh vetë Perëndimi Perëndimin dhe si i shohin vetë muslimanët muslimanët. Nëse Pe*rën*dimi vazhdon të mbyllet ai do të tretet në uni*ver*sa*liz*min përreth ashtu siç u tret Roma në Kristianizmin e asaj kohe diç më universalist.[28]
Qarqe të caktuara evro-perëndimore nuk ia vënë ve*shin kandidatit amerikan për kryetar, Bjukenen për fjalët e tij “Amerika kristiane”, apo nuk qajnë kokën për kon*flik**tet protestanto-katolike në Irlandë dhe Britani, duke i quaj***tur këto konflikte “katolike” apo “protestante”.[29] Mi**rë*po, kur është fjala për vendet muslimane, situata ndry**shon. P.sh.: Bosnja etiketohet si “qeveria me shu*mi*cë mus*limane”, “armata boshnjake kryesisht muslimane” etj., ose rasti me Shqipërinë: kur themelohet partia de*mo**kris*tiane dhe kur kjo parti vëllazërohet me ndonjë par**ti si*mo*tër në Evropë nuk bëhet vërejtje, madje ky vep**rim kon*siderohet i avancuar, integrues, por kur the*me**lohet një parti me çfarëdo prefiksi apo koloriti islam, atë**herë kri*johen afera politike të rendit të parë. Kur Shqi**përia u anë*tarësua në Konferencën e Vendeve Is*la*mi*ke u ngrit shumë pluhur, që më vonë kryeministri shqip**tar Fatos Nano ta pezullojë këtë anëtarësim. Diçka e ngjashme është edhe në Kosovë: اdo vlerësim pro vle*ra*ve islame cilë*sohet si radikalizëm islam, si fun*da*men*ta*li**zëm islam, kur*se veprimet absurde me karakter fetar kris*tian katolik të Ibrahim Rugovës heshten, me ar*sye*ti*min se sa të vdesë ai do të braktisen edhe “budallallëqet” e tij.
ثshtë për t’u çuditur: përse nuk quhet armata ita*lia*ne “armata katolike”, armata kroate “armatë katolike”, ar****mata serbe apo ruse “armatë ortodokse” etj. Ndoshta kjo është pasojë e mungesës së një strategjie mediatike. Për këtë duhet marrë mësim nga hebrenjtë dhe kodeksi i tyre. Jo pse ata veprojnë drejtë, por për arsye të di*na*mi*kës dhe gjithpërfshishmërisë së tyre në mbrojtje të heb*ra*i*këve.[30]
Në fund të fundit, vendet evro-perëndimore kanë një pozicion të njohur ndaj shumicës së vendeve arabo-is*lame: “Neve nuk na intereson ç’bëni me popullin tuaj në shtëpi derisa bashkëpunoni në plotësimin e nevojave tona dhe i mbroni interesat tonë”[31]


Perspektiva e problemit: Të respektohet e drejta e Zotit dhe e drejta ndaj të gjithë të tjerëve
Kristianizmi tradicional dhe Islami tradicional flasin për të drejtat përgjithësisht, në të cilat përfshihen të drej*tat njerëzore, por edhe të drejtat e kafshëve, bimëve; me një fjalë: të drejtat e të gjithëve. Mirëpo, duke mohuar vle**rat tradicionale kristiane, Perëndimi ka nxjerrë de*ka*da**ve të fundit disa moda në tarnsformim e sipër. Sa për kuj**tesë, le të themi se fjala “e drejta” përcillet zakonisht me parashtesa apo prapashtesa të llojllojshme. Për shem*bull, gjatë shekullit XIX dhe XX kemi parullën “mbi të drej**tat e femrës”. Më pastaj në modë erdhën parullat “mbi të drejtat qytetare”, “mbi të drejtat e njerëzve jo të bar**dhë”. Në pjesën e dytë të shekullit XX, fillon një at*mo**sferë e re, në të cilën trajtohen “të drejtat e shtazëve” dhe vetëm kohëve të fundit flitet “mbi të drejtat e nje*ri*ut” etj.. Kjo tollovi shprehjesh dhe ky konfuzion ter*mash si duket është rezultat i harresës të së drejtës së Zotit, të cilin e kishte edhe Kristianizmi në fillimet e tij, që Is*la*mi e quan hukuk’ull-llah. Njeriu besimtar pranon se Zoti është krijues i njeriut, Ai na pasuroi me mendje, men*çuri, shpirt dhe zemër. Zoti, i ngahershëm dhe i për*her*shëm një sasi të të drejtave të Tij ia dhuroi njeriut, me çka e ndërgjegjësoi dhe e bëri të përgjegjshëm, e bëri bar*tës të disa detyrimeve dhe përgjegjësive. Ky detyrim dhe kjo përgjegjësi vijnë si borxh (dejn) të cilin, në*për*mjet fesë (din), ia detyrojmë Zotit dhe duhet t’ia kthej*më.[32]
Sipas Islamit, njeriu ka të drejta dhe detyrime ndaj Zo*tit, pastaj të drejta dhe detyrime ndaj njerëzve të tjerë, ndaj vetes, ndaj shtazëve, bimëve … Mundësia e kur*ba*nit të shtazëve të caktuara tregon qartë se e drejta dhe për*gjegjësia ndaj shtazëve dhe bimëve bën pjesë në të drej*tat e Zotit.
Pra, problemi është në faktin se të gjitha qytetërimet tra*dicionale e kanë njohur Absolutin, e kanë besuar Atë dhe njeriu ka ekzistuar vetëm në kuadër të këtyre të drej*ta*ve e jo me të drejta absolute për njeriun. Muslimanët be*sojnë se të drejtat e njeriut rrjedhin nga Allahu dhe Mu*hammedi a.s..[33] Sa herë që njeriu i ka shkelur kom*pe*tencat e tij është bërë rrëmujë në të gjitha fushat e je*tës. Kjo gjendje është drastike sidomos gjatë viteve të fun*dit, kur njeriu shekullarist uzurpoi të drejta absolute për vetveten.
Gjendja në rrugët e qyteteve amerikane, ku njeriu është tejet i pasigurt gjatë natës dhe gjendja nëpër rrugët e një qyteti sikurse Kajroja, apo Stambolli, ka dallim thel*bësor në dobi të vlerave tradicionale fetare kundër aty*re shekullariste. Mirëpo, aty ku vendet muslimane i shke*lin të drejtat hyjnore në dobi të atyre shekullariste, aty ku është imituar Perëndimi dhe sistemi i tyre politik, ekonomik e kulturor, kemi po atë gjendje të Perëndimit.[34]


Perspektiva e popullit shqiptar si urëlidhjeje ndërmjet Lindjes dhe Perëndimit
Kosova dhe tokat shqiptare, nga ana gjeografike dhe ideo*logjike, gjenden ndërmjet Lindjes dhe Perëndimit. Ndo*nëse zyrtarisht vende shekullare dhe ndonëse udhë*heq*ja politike dhe intelektuale ka një disponim pro*kris*ti*an, e ndikuar nga e kaluara dhe e tanishmja, popullsia, në shu*micë dërrmuese muslimane, ka ofruar më herët dhe of*ron edhe sot e gjithë ditën një bashkëjetesë maksimale. Për*kundër këtij fakti, Kosova, pak a shumë edhe trojet e tjera shqiptare, gjatë dy dekadave të fundit përjetuan dhunë të paparë dhe për të kushedi se satën herë dhanë edhe një provim të rëndë. Populli shqiptar (por edhe i ven*deve me fat të ngjashëm, si boshnjakët, çeçenët) u bë sim*bol i qëndresës dhe ekzistencës, madje edhe ndër jo*mus*limanët.
Kosova me muslimanët e saj nuk janë të huaj për Ev*ropën. Populli i saj nuk është ardhës, siç janë shumë po*puj në Evropë. Për këtë arsye, në një periudhë më të ar*syeshme politikisht, pas dështimit të njëpasnjëshëm të pro*jekteve evro-perëndimore, pas dështimeve të …iz*ma*ve të shumtë, Kosova dhe Shqipëria muslimane do t’i shër*bejnë Evropës sikurse edhe Lindjes. Evropa ka ne*vo*jë për popujt që dinë ç’është Islami por edhe Lindja ka nevojë për popujt që dinë ç’është Perëndimi. Tokat shqip*tare, historikisht ndërmjet përvojave të Kris*tianizmit ortodoks lindor dhe Kristianizmit katolik dhe pro*testant perëndimor, do të jenë të dobishme për t’u poz*icionuar më mirë vetë muslimanët. Bashkëjetesa mus*limane me kristianët në tokat shqiptare, që ka filluar nga shekulli IX e deri sot, duhet të vazhdojë në të gjitha ni*velet dhe në të gjitha rrafshet. Mbyllja sjellë probleme të reja. Të mos e harrojmë të kaluarën, sepse harresa shpie te përsëritja e problemeve. Për fat të keq, veprimet e personaliteteve politike, shkencore e kulturore[35] nuk ndih*mojnë drejt një perspektive të ndritshme.


Përmbyllje
Në përmbyllje të këtij shkrimi të shkurtër do të kon*sta*tojmë se “Islami i ka dhënë njerëzisë kodin ideal të të drej*tave njerëzore para 1400 vjetësh. Qëllimi i këtyre të drej*tave është dëftimi i respektit dhe dinjitetit për nje*rë*zi*në dhe heqja e shfrytëzimit dhe padrejtësisë. Të drejtat nje*rëzore në islam janë thellë të skalitura në perceptimin se Allahu dhe vetëm Ai është autor i Ligjit dhe i të Drej*ta*ve dhe se Ai është burim i të gjitha të drejtave të nje*ri*ut. Meqë kanë prejardhje hyjnore, asnjë lider, asnjë qe*ve*ri, asnjë kuvend dhe asnjë autoritet / pushtet tjetër nuk mund t’i kufizojë, abrogojë apo rrënojë në asnjë mënyrë të drejtat e dhuruara nga Zoti”.[36]
Dr. George Carey, ish-kryepeshkopi i Kenterburgut, pas 11 shtatorit 2001 në Nju-Jork, pohon se “bota gjen*det në rrëmujë të tmerrshme”[37], ndaj të gjithë e sidomos bash*kësitë fetare qiellore por edhe të tjerat, duhet të ndih*mojnë për kapërcimin e kësaj rrëmuje. Nëse do të res*pektohen rendi dhe parimet, për të cilat folëm më si*për, shekulli XXI mund të shpëtojë nga konfliktet dhe për*plasjet qytetëruese dhe fetare dhe mund të ndërtojë një të ardhme më të mirë e më fatlume, për të gjithë, pa da*llim race, gjuhe, ngjyre dhe vendi. I bashkohemi men*di*mit se “kush bën apel në emër të qytetërimit për kon*fli*ktin e qytetërimeve dhe të kulturave, ai është thjesht pro*tagonist i barbarizmit” dhe “kush bën apel në emër të fesë për konflikt me fenë – ai në të vërtetë është mo*hu*es i Zotit.”[38] Në këtë kaos përgjegjësi ka më së shum*ti Perëndimi, por as pjesa tjetër joperëndimore,[39] që ka për*vetësuar sistemin politik e kulturor perëndimor, nuk është pa përgjegjësi.

[1] Sipas: Murad Wilfried Hofmann, Islam u 3. mileniju, Sarajevë, 2004/1425 h., fq. 63.
[2] Ljudska prava u kontekstu islamsko-zapadne debate, (përgatiti: dr. Enes Karić), Sarajevë, 1996, fq. 177. Hana Arent duke përshkruar Perëndimin ri*gjid pohon se “historia njeh shumë periudha të errëta në të cilat opinioni qe errë*suar kurse bota qe bërë aq skeptike sa që njerëzit kanë pushuar edhe të pye**sin për politkën për të mos rrezikuar interesin e tyre jetësor dhe lirinë per**sonale ….”. Sipas: Hana Arent, Istina i la‍ u politici, Beograd, 1994, fq. 5.
[3] Akbar S. Ahmad, Islam pod opsadom, Sarajevë, 2004/ 1425 h.
[4] Berrnard Lewis, Ku është gabuar? – Islami, Perëndimi dhe moderniteti, Tiranë, 2004, fq. 240.
[5] John L. Esposito, Islamska prijetnja – mit ili stvarnost?, ژivinice, 2001, fq. 227. Në aspektin demografik, Evropa sheh rrezikun në lindshmërinë e mus**limanëve. Charles Moore, anglez, në esenë e tij “Koha për politkë imi*gru*ese më liberale dhe më racistike, shkruan: “Për shkak të refuzimit tonë krye*neç që të kemi fëmijë të mjaftueshëm, qytetërimi evro-perëndimor do të fillojë të vdesë në çastin kur ka mundur të ripërtëritet me gjak të ri. Hor*dhi*të kokëmbuluar atëherë do të fitojnë, kurse Kur’ani, si e ka imagjinuar qysh moti Giboni, do të mësohet në shkollat e Oksfordit.” Sipas: John L. Es**pozito, Islamska prijetnja – mit ili stvarnost?, ژivinice, 2001, fq. 243. Krhs.: Fernand Braudel, Gramatikë e qytetërimeve, Tiranë, 2005, fq. 134-135 e tutje.
[6] Nuk janë të paktë titujt e artikujve të gazetave apo librave me këtë ngjyrim: Amerika kundër pjesës tjetër të botës, Pax Americana, Perandoria e re, American Way of living, etj. Shih: Senka Rima nad Va?ingtonom – pro et contra, Beograd, 2002; Ka carstvu dobra ili apokalipsi?, Beograd, 2003; Ričard Folk, Veliki teroristički rat, Beograd, 2003 etj.
[7] Sipas: Franc Fanoni, Të mallkuarit e botës, Prishtinë, 1984, fq. 35-36.
[8] Zhan-Pol Sartr (parathënie), The Wretched of the Earth, cituar sipas Ali Sheriati, Njeriu dhe Islami, Tetovë, 1992, fq. 90.
[9] Ahmet Davutoglu, Sukob interesa – Jedno oba?njenje svjetskog (ne)reda, në: Znakovi vremena - Časopis za filozofiju, religiju, znanost i dru?tvenu praksu, nr. 11/2001, Sarajevë, fq. 125.
[10] Shih një analizë serioze për Islamin dhe cionizmin: Ismail R. Al-Faruqi, Islam i cionizam, në: Islamski fundamentalizam – ?ta je to, Sarajevë, 1990, fq. 225-233.
[11] M. Asad, Rruga për në Mekë, Shkup, 2004, fq. 105 e tutje.
[12] Ljudska prava, op. cit., fq. 175.
[13] Hegeli duke pohuar se “njerëzimi foshnjërinë e vet e ka kaluar në Azinë Lindore, fëmijërinë në ndonjë vend tjetër, kurse pjekurinë me gjermanët” ka pretenduar centrizmin e tij gjerman. Sipas: A. Davutoglu, Kriza globale, Shkup, 2005, fq. 64.
[14] Njëanshmëria e papës më të ri në trajtimin e problemeve të botës mus*li*ma*ne, deklaratat militante “kryqtare” të kryetarit amerikan Xhorxh W. Bush, hezitimi i motivuar fetarisht i Evropës ta pranojë Turqinë si anëtare të barabartë në Bashkësinë Evropiane janë prova të pathyeshme të këtij kons*tatimi.
[15] Shih observimet interesante rreth teorisë së S. Hantingtonit dhe F. Fu*ku*jamës dhe paqëndrueshmërisë së teorisë së tyre: A. Davutoglu, Kriza globale, op. cit..
[16] Samuel P. Huntington, Përplasja e qytetërimeve dhe ribërja e rendit botëror, Shkup, 2004, fq. 393
[17] A. Davutoglu, Kriza globale, op. cit., fq. 54 etj. Bernard Luis, krahas Han*tingtonit, pa dyshim urrejtësi më i madh i muslimanëve, në veprën e tij Rrënjët e zemërimit musliman lidhur me lëvizjen e vetëdijësimit aktual mus*liman pohon: “…S’kemi të bëjmë veçse me përplasjen e qytetërimeve me atë reagim ndoshta irracional por me siguri historik, të një rivali të lash*të kundër trashëgimisë sonë judeo-kristiane, së tashmes sonë shekullare dhe zgje*rimit të të dyjave në mbarë botën.” Sipas: S. Hungtington, op. cit., fq. 345.
[18] Frensis Fukujama, Kraj istorije i poslednji čovek, Podgorica, 1997. Për Fu*ku*jamën edhe Kristianizmi është ideologji skllavërie, por, në fakt, ideologjia më e rëndësishme e skllavërisë, sepse në Kristianizëm ideja e lirisë ka fituar for*mën e parafundit. Me këtë ai ka konkluduar se lirinë nuk e sendërtoi Kris**tianizmi, por dekomracia liberale, si forma e fundit e lirisë.... Shih gje*rë*sisht: Mile Babić, op. cit., fq. 153-154.
[19] Ljudska prava, op. cit., fq. 181.
[20] Mile Babić, Fukuyamina sekularna eshatologija, në: Znakovi vremena - Časopis za filozofiju, religiju, znanost i dru?tvenu praksu, Nr. 11/2001, Sarajevë, fq. 148-161. Frensis Fukujama, op. cit., fq. 301 e tutje.
[21] John L. Espozito, Islamska prijetnja – mit ili stvarnost, Zivinice, 2001, fq. 64.
[22] M. W. Hofmann, op. cit., fq. 75.
[23] Franc Fanoni, kristian, njohës i mirë i Perëndimit, i mllefosur nga kul*tu*ra degjeneruese perëndi*more, apelon: “Ta lëmë atë Evropë, që flet vazh*di*misht për njeriun e njëherazi e masakron atë gjithkund ku e has, në secilin skaj të rrugëve të veta, në të gjitha anët e botës. Qe disa shekuj me radhë Ev**ropa po e pengon përparimin e njerëz*ve të tjerë, duke i përdorur ata për pla**net e veta dhe për lavdinë e vet... Atë Evropë, e cila pushoi së foluri për nje**riun, e cila përherë deklaronte se ishte e brengosur vetëm për njeri*un, ne sot e dimë se me çfarë vuajtjesh njerëzimi e ka paguar secilën prej fitoreve të frymës së saj”. Ai më tej thotë: “Nëse duam ta shndërrojmë Afrikën në një Evropë të re, Amerikën në një Evropë të re”, duke i imituar verbërisht ata, “atëherë le t’ua besojmë evropianëve fatin e vendeve tona. Ata do ta bë*nin këtë më mirë se më të aftit prej nesh.” Pran*daj, “nëse duam t’u për*gji**gjemi kërkesave të popujve tanë, duhet të kërkojmë gjetiu e jo në Ev*ro*pë... Duhet të ndrysho*jmë rrënjësisht, të zhvillojmë një mendim të ri, të pro*vojmë të krijojmë një njeri të ri.” Franc Fanoni, Të mallkuarit e botës, Prish*tinë, 1984, fq. 288-292.
[24] Ljudska prava, op. cit., fq. 184.
[25] M. Asad, Rruga për në Mekë, Shkup, 2004, fq. 407-457.
[26] Enes Karić, Kur’an u savremenom dobu, I, Sarajevë, 1997, fq. 475-492.
[27] Ljudska prava, op. cit., fq. 186-188.
[28] A. Davutoglu, Kriza globale, op. cit., fq. 80. Xhon Esposito mendon se pro**mo*vimi i demokracisë dhe i të drejtave të njeriut po aplikohet me stan**dar*de të dy*fishta dhe për këtë vë në dukje kujdesin dhe aksionin e madh ev*ro-pe*rën*di*mor për ish BRSS-në dhe Evropën Lindore krahas mun*gesës së plo**të dhe për*gji*gjes joefikase në promovimin e de*mo*kra*ci*së në Lindjen e Afërm ose në mbroj*tjen e muslimanëve në Bosnjë e Her*cegovinë, Kosovë dhe اeçeni.” Sipas: John L. Espozito, Islamska prijetnja – mit ili stvarnost, ژivinice, 2001, fq. 301.
[29] Ljudska prava, op. cit., fq. 188-189.
[30] Ahmet Davutoglu, Sukob interesa: Jedno obja?njenje svjetskog (ne)reda, në: Znakovi vremena, nr. 11, op. cit., fq. 141.
[31] Bernard Luis, Kriza islama – Sveti rat i svetovni teror, Beograd, 2004, fq. 110-111.
[32] Ljudska prava, op. cit., fq. 192.
[33] Muhammed Arkoun, Ljudska prava i Islam, në: Ljudska prava, op. cit., fq. 160.
[34] Avantura kolonialiste e Evro-perëndimit sidomos në Lindje ka për*fun*du*ar në mënyrë të mjerueshme. Sa herë që përmenden të drejtat njerëzore që i mbjell Perëndimi, zgjohet revolta e muslimanëve por edhe e vetë pe*rën**dimorëve. Gjendja aktuale antiluftë në Amerikë dhe Evropë është dësh*mia më e mirë. Sipas: Muhammed Arkoun, op. cit., fq. 164. Rastin më dras*tik në botën muslimane e kemi në Turqi, kur Ataturku suprimoi të drejtën e she**riatit dhe promovoi të drejtat e kopjuara nga shtetet perëndimore. Sipas: Muhammed Arkoun, op. cit., fq. 170.
[35] Deklaratat dhe veprimet e njëpasnjëshme të Ibrahim Rugovës, të Ismail Ka**daresë, të Alfred Moisiut etj., janë shembull tipik se si drejtuesit an*ga*zho**hen të prishin harmoninë dhe bashkëjetesën e ofruar në vazhdimësi prej mus**limanëve dhe të sabotuar në vazhdimësi prej kristianëve. Për këtë ka shumë shembuj, duke filluar nga Gjergj Kastrioti, Pjetër Bogdani, e deri te Fan S. Noli, Lush Gjergji etj. Shih: N. Ibrahimi, Aspekte të marrëdhënieve is*lamo-kristiane në mesjetë, Prishtinë, 2004.
[36] M. Arkoun, Ljudska prava i islam, në: Ljudska prava, op. cit., fq. 160.
[37] Akbar S. Ahmad, op. cit., fq. 187.
[38] Jusuf Ziga, Za?to dijalog a ne sukob civilizacija i kultura, në: Znakovi vremena, nr. 17, op. cit., fq. 92.
[39] Mahmud Ibadijan, Osvrt na nu‍nost i historijat ideje dijaloga civilizacija, në: Beharistan – Časopis za kulturu, nr. 3-4, Sarajevë, 2001, fq. 142.
 

Konkursi Letërsisë

  • Aeroporti i Zaventemit

    Votat: 6 54.5%
  • Të harrova, sepse të dua

    Votat: 5 45.5%
  • Vetëm …

    Votat: 4 36.4%

Theme Editor

Settings Colors

  • Mobile users cannot use these functions.

    Select View Mode

    Switch between full screen and narrow screen modes.

    Grid View

    Easily review content and get an organized view with grid mode.

    Image Grid Mode

    Display your content in an organized and visually rich way with background images.

    Sidebar Close

    Create a larger workspace by hiding the sidebar.

    Fixed Sidebar

    Ensure constant access and easily manage your content by pinning the sidebar.

    Box view

    You can add a box-style frame to the sides of your theme or remove the existing frame. Valid for resolutions over 1300px.

    Radius Control

    Customize the look however you like by turning the radius effect on or off.

  • Choose your color

    Choose the color that reflects your style and ensure aesthetic harmony.

Back